M/S ESTONIA - 28.9.1994

Onnettomuudet ja niihin johtaneet syyt
User avatar
skoune
Posts: 1145
Joined: Sun Jul 08, 2012 9:34 am

Re: M/S ESTONIA - 28.9.1994

Post by skoune »

monoliitti wrote: Wed Sep 30, 2020 4:16 am Reijän aiheuttajaksi on ehdotettu monia syitä, sukellusveneestä keulaportin iskeytymiseen. Itse ajattelen ,että on voinut johtua laivan seinään kohdistuvasta jännitteestä ,uppoamis tilanteessa.
Nyt tarvittaisiin Willin ja Seekingin asiantuntemusta.
Tai Estonia on vuosien kuluessa kallistunut toiseen asentoon ja ko reikä on tullut näkyviin.

Muuten kävin Estonialla risteilyllä Tallinnassa juuri 26 vuotta sitten heinäkuussa niin, että olin påivän 13.7. Tallinnassa ja sitä vastaisen yön ja sen jälkeisen yön Estonian pienimmässä hytissä aivan laivan alimmassa hyttikerroksessa..

Tallinnaa lähestyessä otin valokuvia (vanhanaikainen filmikamera) ja kun kehitytin filmit tuli esiin, että kaksi viimeistä kuvaa olivat menneet päällekkäin niin, että muodostui risti. Siis toinen kuva laivan ahterista, missä liehuu Viron/ Eestin lippu ja sitten toinen. horisonttikuva Tallinnasta. Sää oli kaunis ja tyyni koko matkan ajan.

Muutaman viikon kuluttua Estonia upposi. Minulta joutui kolme tuttavaa (yksi työkaveri ja kaksi muuta) kadoksiin. Yksi entinen naapuri pelastui...

Olen ollut samassa laivassa aiemminkin, talvimyrskyssä perheeni kanssa silloin kun laiva seilasi toisennimisenä Naantalin ja Kapellskärin väliä. Myrsky oli niin paha, että kissani ja minä makasimme vessan lattialla pahoinvoivina, mutta muu perhe ei voinut ytä pahoin...

Virolaiset tuttavani ovat vuosien varrella epäilleet todella niitä tietoja mitä laivan uppoamisen syistä on annettu...

Ja vähän ihmetyttää sekin, että kuinka tuo Amorella ajoi "karille" ja sai samantyyppisen reiän pohjaansa...
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Re: M/S ESTONIA - 28.9.1994

Post by -Uta- »

Estonialla kuljetettiin sotilaskalustoa – virolaiset haluavat selvittää, aiheuttiko se uppoamisen
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/32a8 ... d57be6212c
Eilen klo 7:01

Viro oli vuonna 1994 niin sekavassa tilassa ettei kenelläkään voinut olla täyttä kuvaa siitä, mitä Estonia-laivalla oli lastinaan.

Virossa on Estonian uppoamisen viralliseen tutkintaraporttiin suhtauduttu aina epäillen. Kansainvälinen Estonia-tutkintakomissio, jota Suomen osalta johti Kari Lehtola, julkisti loppuraporttinsa vuonna 1997. Virossa katsotaan yhä laajalti, että raportti koostettiin Ruotsin ja osin myös Suomen tarpeita vastaavaksi, ja Viro jätettiin vain sivustakatsojan rooliin.

Virolla ei ollut tarvittavia resursseja tehdä omaa tutkintaa ja sen oli pysyttävä hissukseen myös poliittisista syistä. Pohjoismaita ei ollut syytä hermostuttaa Viron pyrkiessä kuumeisesti kohti Euroopan unionin ja Naton jäsenyyttä.

Image

Nyt on tilanne toinen. Viro vaatii uutta Estonia-tutkintaa ja on myös asettumassa sen vetovastuuseen.

– Viron hallitus valtuutti ulkoministerinsä aloittamaan neuvottelut Suomen ja Ruotsin kanssa, jotta ne nimeäisivät omat projektijohtajansa ja pääsisimme aloittamaan Estonia-turman lisäselvitykset, Mariann Sudakov Viron valtioneuvoston viestinnästä kertoo Iltalehdelle.

– Hankkeen yksityiskohdat hahmottuvat neuvotteluissa Suomen ja Ruotsin kanssa.

Virolaisten epäilyjä virallisia Estonia-selityksiä kohtaan ei voi pitää pelkkinä salaliittoteorioina, sillä jo vuonna 2006 Viron parlamentin asettama tutkintakomissio julkisti oman selvityksensä Estonian uppoamiseen liittyvistä epäselvyyksistä. Tutkintakomission fokuksessa oli se, kuljetettiinko Estonialla todellakin puna-armeijan sotilaallista kalustoa Tallinnasta Tukholmaan?

Komission loppuraportti osoittaa, että kyllä kuljetettiin. Matkustajalaiva Estoniaa todella käytettiin salaisiin sotakalustokuljetuksiin ja niin tehtiin toistuvasti.

Mutta olisiko tuo kalusto, tai materiaali, saattanut räjähtää laivalla ja aiheuttaa sen uppoamisen tai ainakin nopeuttaa sitä?

Helposti saatavilla
Virossa vuoden 2006 lopussa julkistetun tutkinnan loppuraportin koko nimi on ”Viron parlamentin muodostaman tutkintakomission loppuraportti koskien Viron tasavallan alueelta vuonna 1994 matkustajalaiva Estonialla kuljetettua sotatekniikkaa”.

Tutkintakomissio oli aloittanut työnsä alkuvuonna 2005 ja se koostui tunnetuista virolaispoliitikoista, mukana muun muassa oli varajäsenenä Viron nykyinen ulkoministeri Urmas Reinsalu. Uusia haastatteluja komissio teki kymmenittäin lähinnä Virossa ja Ruotsissa.

Loppuraportin mukaan on täysin varmaa, että Estonialla vietiin Tallinnasta Tukholmaan puna-armeijan kehittämää sotilaallista materiaalia ainakin 14. ja 20. syyskuuta 1994.

Estonian uppoamisyön eli 28.9. osalta ei kuitenkaan osata sanoa mitään varmaa, sillä Estonian hylylle julistetun hautarauhan vuoksi siihen ei voida enää kohdistaa teknistä tutkintaa.

Ja uutta tutkintaa Viro nyt siis haluaakin.

Loppuraportin mukaan Ruotsi myöntää sotakalustokuljetukset Estonialla, mutta ei ole valmis antamaan tarkempaa tietoa niiden sisällöstä. Kuljetusten yksityiskohtia käsittelevät asiakirjat on julistettu Ruotsissa salaisiksi 70 vuodeksi. Raportin mukaan Ruotsissa kuitenkin vakuutetaan, että uppoamisyönä laivalla ei ollut sotilaallista materiaalia, tai ainakaan siitä ei ollut tietoa.

Raportin mukaan Viron sotilasjohdon jäsenet mutta myös sotilastiedustelu ja suojelupoliisi olivat jo aiemmin kertoneet, että heti Neuvostoliiton hajottua Virossa alkoi toimia länsimaiden sotilasasiantuntijoita hankkimassa puna-armeijan sotatekniikkaa, ja virolaiskollegat auttoivat heitä mielellään. Viroon jääneet venäläisyksilöt olivat eristyksissä ja epätietoisia ja niiden moraali oli matalalla, joten arkaluonteistakin sotatekniikkaa oli helposti saatavilla.

Raportissa toisaalta todetaan, että Ruotsiin Estonialla lähtenyt kalusto saattoi olla peräisin muualta ja Viro oli vain sen kauttakulkumaa.

Ihan mitä vaan
Kuten raportissa todetaan, Viro oli syksyllä 1994 niin sekavassa tilassa ettei yhteiskunnan eri instituutioiden välillä juurikaan ollut koordinoitua yhteistyötä. Puolustusvoimissakin oli henkilöstöä, jotka toimivat omin päin ja pikemmin omien kuin valtion etujen mukaisesti. Tulliin ei voinut luottaa.

Venäläisjoukot olivat lähteneet Virosta vain pari viikkoa aikaisemmin.

Kuvaavaa on, että yksi virolaisraporttiin haastatelluista oli Herman Simm, joka oli 90-luvun alussa Viron korkein poliisiviranomainen ja siirtyi sitten Viron puolustusministeriön palvelukseen. Vuonna 2009 Simm sai 12,5 vuoden vankeusrangaistuksen valtiopetoksesta, kun selvisi, että hän oli toiminut pitkään myyränä Venäjän hyväksi.

Oli mahdollista, että sotilaallista tekniikkaa ja mahdollisesti myös ampuma-aseita ja räjähteitä toimittivat Virosta länteen muutkin kuin valtiolliset tahot. Varmaa oli vain se, ettei Virossa ollut kenelläkään täyttä tietoa tai kontrollia siitä, ketkä veivät mitä ja kuinka paljon.

Ruotsin puolustusvoimilla näyttää olleen Ruotsin tullin kanssa sopimus siitä, että tietyt Estonialta tulleet lastit ohjattiin maihin ohi tullin. Kyse oli eräänlaisesta laillisesta salakuljetuksesta.

Ruotsalaisten mukaan Estonialla ei kuljetettu Ruotsiin koskaan mitään räjähtävää materiaalia, mutta toisaalta virolaisraportissa mainitaan, että Virossa olivat useat armeijan edustajat ja myös Viron puolustusvoimien komentaja Aleksander Einseln kertoneet toistuvasti, että Estonialla oli viety Ruotsiin muun muassa raketteja, konekivääreitä ja jopa radioaktiivisia materiaaleja.

Einseln, joka oli Korean ja Vietnamin sotien veteraani ja tunnettu suorapuheisuudestaan, kertoi vielä myöhemmin venäläislehdelle Komsomolskaja Pravdalle, että Virossa saattoi ostaa vapaasti tankintorjuntajärjestelmiä ja olalta laukaistavia Strela-ilmatorjuntaohjuksia. Niitä lastattiin Estonialle ja kuljetettiin Ruotsiin.

Virossa moni pitääkin yhä mahdollisena, että myös 28.9.1994 Estonialla oli lastinaan ”ihan mitä vaan”. Tätä Viro haluaisi uudella tutkinnalla nyt selvittää.

Uutta tutkintaa vaatii Virossa myös media, jossa Estonialta selvinneet virolaiset ovat viime päivinä antaneet haastatteluja. He ovat kertoneet muun muassa siitä, miten heidän onnettomuuden jälkeen antamiaan lausuntoja oli muutettu Ruotsissa.

Otkes tyrmää
Suomen onnettomuustutkimuskeskuksen, Otkesin, johtava tutkija ja Estonia-asiantuntija Kai Valonen sanoo, että sotilasmateriaalien kuljettaminen Estonialla Virosta Ruotsiin tuli julki vuonna 2004.

– Laivojen kyydissä on tänäkin päivänä sotilasmateriaalia eli ei siinä sinänsä ole mitään ihmeellistä, eivätkä laivat tyypillisesti uppoa sen takia, kertoo Valonen nyt.

Hänen mukaansa kansainvälinen tutkimuskomissio päätyi huolellisen tutkinnan jälkeen perustellusti siihen, että laiva upposi koska visiiri oli liian heikko. Se putosi pois ja veti rampin auki.

– Vettä tuli autokannelle paljon, joten laiva kallistui nopeasti ja upposi. Visiiri kiistatta oli pudonnut pois, koska se löytyi muualta. Olisi uskomatonta, että juuri samaan aikaan kylkeen ajaisi sukellusvene tai sotilasmateriaali räjähtäisi.

Valosen mukaan räjähdysmahdollisuutta on selvitetty monin tavoin, eikä merkkejä sellaisesta ole löytynyt.

– On loogista ettei mitään merkkejä löydykään, koska onnettomuudelle on loppuraportissa esitetty edellä mainittu johdonmukainen syy. Jos visiiriin ja ramppiin liittyneistä faktoista huolimatta olisi tapahtunut jotain ihan muuta, uppoaminen olisi tapahtunut toisella tapaa.

Viron sisäministerin, populistipuolue Ekreä (Viron konservatiivinen kansanpuolue) edustavan Mart Helmen mukaan uusi Estonia-tutkinta maksaa Virolle 5−20 miljoonaa euroa. Hylkyä ei ole tarkoitus nostaa merestä.


SAMI LOTILA /IL
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Re: M/S ESTONIA - 28.9.1994

Post by -Uta- »

Ruotsin sisäministeri lupaa tutkinnan Estonian kyljessä olevasta repeämästä
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/e40 ... 2c407e53b2
14.10.2020 klo 17:10

Estonian hylky on hautarauhan piirissä, joten sukellus edellyttäisi todennäköisesti lakimuutosta.

Ruotsin sisäministeri, sosiaalidemokraattien Mikael Damberg sanoi keskiviikkona SVT:n aamuohjelmassa, että Estonian kyljestä löytynyttä suurta repeämää tullaan tutkimaan edelleen. – Meidän täytyy selvittää, miten reikä on syntynyt ja saada selvyys siitä, mikä merkitys sillä on ollut onnettomuudessa.

Ruotsissa sekä ruotsindemokraatit, kristillisdemokraatit että maan kokoomus ovat vaatineet, että Estonian hautarauha poistetaan, jotta hylylle voidaan tehdä sukelluksia.

Sukelluksia on vaatinut myön Viron hallitus. Tiistaina Ruotsissa uutisoitiin Viron hallituksen Ruotsin hallitukselle lähettämästä kirjeestä, jossa vaaditaan uusia sukelluksia vähintään sukellusroboteilla. Asiasta kertoo Aftonbladet.

Vastauskirjeessään Damberg peräänkuuluttaa kuitenkin ”vaihtoehtoisia toimia”, jotka eivät vaarantaisi hautarauhaa. Kirjeessä ei tarkemmin yksilöidä, mitä nämä vaihtoehtoiset toimet voisivat olla. Aftonbladet on julkaissut kuvan kirjeestä. Sen perusteella kirje on lähetetty myös Suomen ulkoministeri Pekka Haavistolle.

Odottaa tutkintaviranomaisten kantaa
SVT:n haastattelun mukaan Damberg ei vastusta sukelluksia periaatteessa, mutta sanoo haluavansa ensin kuulla onnettomuustutkintaviranomaisten kannan siitä, ovatko uudet sukellukset tarpeellisia.Hänen mukaansa hautarauha voidaan poistaa, jos Suomen, Ruotsin ja Viron onnettomuustutkintaviranomaiset päätyvät lopputulokseen, että uusia sukelluksia tarvitaan.

Tämä vaatii todennäköisesti muutosta sekä Ruotsin lakiin että kansainväliseen sopimukseen, joka on solmittu hylyn suojelemiseksi ryöstöiltä ja uteliailta sukeltajilta.

Estonian uppoamisessa 28. syyskuuta 1994 kuoli 852 ihmistä. Onnettomuuden virallisessa selityksessä ei ole huomioitu reikää, jollainen hylyn kyljessä syyskuussa julkaistun Dplayn dokumenttisarjan mukaan on. Iltalehti sai Suomessa yksinoikeudella dokumentin katsottavakseen etukäteen.

MARIKKI NYKÄNEN /IL
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Re: M/S ESTONIA - 28.9.1994

Post by -Uta- »


Uutta tietoa Estoniasta: aluksen kyljessä on toinenkin suuri reikä
Dokumenttisarjan kuvausryhmään kuulunut Linus Andersson vahvistaa asian Ruotsin yleisradioyhtiö SVT:lle.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006677015.html
Anttijussi Ripaoja
21.10. 17:34

SYYSKUUSSA julkaistussa Discoveryn tuottamassa dokumenttisarjassa Estonia – Mullistava löytö paljastettiin, että vuonna 1994 uponneen autolautan kyljessä oli suuri reikä.

Nyt kuvausryhmään kuulunut Linus Andersson vahvistaa Ruotsin yleisradioyhtiö SVT:lle, että Estonian kyljessä on toinenkin reikä, josta dokumentissa ei mainita sanaakaan.

– Ymmärrän, että jotkut pitävät rumana sitä, ettemme sisällyttäneet tätä toistakin vauriota dokumenttiin, mutta kaikilla asiantuntijoilla on ollut pääsy materiaaliin. He eivät pitäneet toista reikää merkittävänä. Emme ole salanneet mitään, Andersson sanoo SVT:lle.

Andersson muistuttaa, että he tekivät journalistista tutkimustyötä, eivät onnettomuustutkintaa. Hänen mukaansa toinen reikä ei palvellut dokumentin tarkoitusta. Asiantuntijat uskovat, että toinen reikä jätettiin pois, jottei teoria Estoniaan törmänneestä ulkopuolisesta aluksesta vesittyisi.

– Olisi ollut reilumpaa julkaista kaikki saatu tieto. Tässä tapauksessa syntyy vaikutelma jonkinlaisesta puolueellisuudesta, sanoo laiva-asiantuntija Tauri Roosipuu ERR:lle.

REIÄSTÄ uutisoi ensimmäisenä lokakuun alussa Viron yleisradioyhtiö ERR, jolle Viron ulkoministeri Urmas Reinsalun avustaja Mart Luik kertoi asiasta. Luik osallistui yhdessä asiantuntijoiden kanssa Oslossa järjestettyyn tilaisuuteen, jossa näytettiin muun muassa lopullisesta dokumentista pois jätettyä materiaalia.

Toinen reikä on useita metrejä pitkä ja muutamia kymmeniä senttimetrejä leveä. Linus Anderssonin mukaan vaakasuora reikä on voinut aiheutua hylyn heikkoihin kohtiin kohdistuneesta jännitteestä esimerkiksi pohjakosketuksen yhteydessä tai uppoamisen aikana.

Viro on ilmoittanut haluavansa suorittaa uuden tutkinnan nyt paljastuneen reiän myötä. Andersson kertoo lähettäneensä kaiken kuvaamansa materiaalin Viroon ja kannattaa hylyn perusteellista uudelleen tutkintaa.
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Re: M/S ESTONIA - 28.9.1994

Post by -Uta- »

Utön edustalla pidetään tänään jumalanpalvelus – sitten M/S Estonian hylyn uusi tutkinta alkaa
Viro ja Ruotsi haluavat selvittää, mistä ovat peräisin repeämät Estonian rungossa.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/6ba ... ceceb5d9d0
Sami Lotila
Tänään klo 11:40


Image
Estonian uppoaminen vaati 852 ihmisen hengen. TVÄRMINNEN ELÄINTIETEELLINEN ASEMA

- Estonian hylyn tutkinta alkaa tänään. Sitä ennen merellä pidetään jumalanpalvelus.
- Vuonna 1994 syntyneen Estonian hylkyä halutaan tutkia, jotta sen uppoamisen syistä saataisiin lisäselvyys.
- Tuloksia on odotettavissa aikaisintaan vuoden kuluttua.
- Viron, Suomen, Ruotsin ja Latvian kirkkojen yhteinen muistojumalanpalvelus merellä tänään perjantaina on lähtölaukaus matkustajalaiva M/S Estonian hylyn uudelle tutkinnalle.

Muistojumalanpalvelus käynnistyy perjantaina puoliltapäivin Estonian hylyn kohdalla, 35 kilometriä eteläkaakkoon Suomen ulkosaaristoon kuuluvasta Utön saaresta, ja tänään käynnistyy myös hylyn uusi tutkinta. Tutkinnan ensimmäinen vaihe kestää arviolta kymmenen päivää.

Jumalanpalvelus pidetään Viron poliisi- ja rajavartiolaitoksen laivalla Kindral Kurvits. Itse hylyn tutkintaa suoritetaan virolaiselta monikäyttöiseltä jäänmurtajalta EVA-316 ja Tukholman yliopiston tutkimuslaivalta Electra af Askö.

Suomi ei osallistu Estonian uuteen vedenalaiseen tutkintaan, mutta Suomen onnettomuustutkintakeskus Otkes on ollut mukana projektin alustavassa arviointityössä. Suomi ei myöskään rahoita hylyn uutta tutkintaa. Uutta tutkintaa johtaa lippuvaltio Viro ja sen rahoitus tulee puoliksi Virosta ja Ruotsista.

M/S Estonia oli Viron lipun alla, eli se oli rekisteröity Viroon.

Uusia teorioita
Hallintopäällikkö Hannamari Helke Otkesista kertoo, että Viron johtama uusi tutkinta sai alkunsa suoratoistopalvelu Dplayn esittämästä dokumenttifilmistä, joka muun muassa näytti Estonian hylyssä sellaisen suuren repeämän, joka ei ollut aiemmin tiedossa. Helken mukaan uuden tutkinnan tarkoitus on verrata hylyn uusia löytöjä kansainvälisen tutkintakomission, JAIC:n, tekemään Estonia-raporttiin. – Suomi on nimennyt tutkinnan arviointiryhmään oman edustajan ja hänelle avustajat, sanoo Helke.

Dplayn viisiosainen kohudokumentti esitettiin viime syksynä ja se sai valtavasti huomiota etenkin Virossa ja Ruotsissa, eli maissa, joista suurin osa Estonian uhreista oli kotoisin. Esiin nousi uusia teorioita Estonian uppoamisesta, kuten sen törmääminen sukellusveneeseen. Jo aiemmin moni on arvellut, että Estonia upposi sillä kuljetetun vanhan neuvostoliittolaisen sotilaskaluston ja räjähteiden vuoksi. M/S Estonian mukana hukkui 852 ihmistä vuoden 1994 syyskuussa. Merestä löydettiin vain 95 hukkuneen ruumiit. Etenkin Ruotsissa, mutta Virossakin, hukkuneiden omaiset ovat vaatineet hylyn uutta tutkimista.

Hylyn uusi tutkinta päästiin aloittamaan vasta kun Suomi ja Ruotsi olivat murtaneet Estonian hautarauhan ja muuttaneet hylyn rauhoittamisesta annettua lakia. Suomessa eduskunta hyväksyi lain väliaikaisen muuttamisen kesäkuun alussa, ja tasavallan presidentti vahvisti sen juhannuksen alla. Lakimuutos astui voimaan heinäkuun alussa ja on voimassa vuoden 2024 loppuun.

Kartoitetaan vauriot

Virossa hylyn uutta tutkintaa on valmisteltu siitä saakka, kun Viron hallitus lupasi projektille kolme miljoonaa euroa tämän vuoden helmikuussa. Toistaiseksi Virossakaan ei ole keskusteltu vakavasti hylyn mahdollisesta nostamisesta tai edes ruumiiden tai vainajien omaisuuden tuomisesta laivan sisätiloista. Johtaja Rene Arikas Viron onnettomuustutkintakeskuksesta, OJK:sta, kertoo Iltalehdelle, että nyt alkavan tutkinnan päämääränä on kartoittaa hylyn vauriot sekä sen täsmällinen sijainti merenpohjassa. Hylky on liikkunut pohjassa merkittävästi sen jälkeen, kun se upposi 27 vuotta sitten.

– Käytämme työssä erilaisia kaikuluotainlaitteita ja kauko-ohjattavaa robottia. Laitteet ja tekniikan olemme saaneet Viron ja Ruotsin lisäksi Kanadasta, sanoo Arikas.

Arikaksen mukaan projektin tämänhetkinen budjetti on koostettu sen mukaan, että tutkinta saadaan valmiiksi ensi vuoden lokakuussa. Hän pitää kuitenkin mahdollisena, että projektia jatketaan senkin jälkeen uuden rahoituksen turvin. – Mahdollista toki on sekin, että saamme työn valmiiksi jo ennen ensi vuoden lokakuuta.

Arikas on kertonut aiemmin Viron yleisradioyhtiön ERR:n haastattelussa, että tavoitteena on rakentaa hylystä ajantasainen digitaalinen kolmiulotteinen malli.

Ainakin yli vuosi
Tutkija Jörgen Zachau Ruotsin onnettomuustutkintakeskuksesta, SHK:sta, puolestaan kertoo, että nyt alkavassa tutkinnan ensivaiheessa Estonian hylylle ei vielä sukelleta. Hänen mukaansa hylkyä päästään kuvaamaan paremmin ja tarkemmin ensi keväänä, kun näkyvyys meressä on parempi kuin nyt.

– Mahdollisesti pystymme ensi keväänä myös ottamaan näytteitä hylyssä olevista rei’istä, jotta voimme tutkia niiden alkuperää, Zachau toteaa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että minkäänlaista analyysiä reikien ja repeämien syntytavoista ei kannata odotella vielä ainakaan vuoteen.

M/S Estoniaan kohdistuneita tutkimuksia on usein syytetty salailusta ja Zachau korostaakin, että nyt alkavaa tutkintaa pääsevät seuraamaan läheltä sekä hukkuneiden omaiset ja läheiset että median edustajat. Zachaun mukaan heitä kutsutaan mukaan itse tutkintapaikalle.

Jos ja kun sukellukset hylylle aikanaan pääsevät alkamaan, voidaan niissä tarvita apua Suomestakin. Viron edellinen sisäministeri Mart Helme kertoi, että virolaissukeltajilla on valmiudet sukeltaa 60 metriin, mutta Estonia makaa merenpohjassa vähintään 80 metrin syvyydessä.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: M/S ESTONIA - 28.9.1994

Post by will »

Avainkysymyksiä saattaa olla, että hylky on merkittävästi liikkunut meren pohjassa. Kuormituksen vaihtelu on voinut repiä siihen aukkoja, joita ei ollut heti uppoamisen jälkeen. Jää nähtäväksi.
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Re: M/S ESTONIA - 28.9.1994

Post by -Uta- »

Estonian rungosta paljastunut uusia vaurioita
Aftonbladet uutisoi halkeamien olevan jopa 15-metrisiä
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/a5d ... 2dfe3ccc22
Jaakko Oleander-Turja
Tänään klo 15:19


Vuonna 1994 uponneen Estonian rungosta on löydetty kaksi uutta halkeamaa. Halkeamat ovat kooltaan 10–15-metrisiä.
On toistaiseksi epäselvää, mikäli juuri löydetyt vauriot ovat syntyneet laivan upotessa vai sen jälkeen.

Image
Ruotsalainen tutkimusryhmä Estonian raunioilla 9. heinäkuuta 2021. EPA

Tutkimukset käynnistetty uudelleen
Iltalehti uutisoi uponneen aluksen tutkintojen alkaneen uudestaan viime perjantaina. Suomi ei osallistu Estonian uuteen vedenalaiseen tutkintaan.

Viime vuonna julkaistu Estonia – Mullistava löytö -dokumentti nosti laivan uppoamisen taas otsikoihin. Dokumentti toimi myös ponnahduslautana hylyn uusille tutkimuksille. Dokumentin kuvaajat käyttivät sukellusrobottia tutkiessaan alusta. Tuolloin tekijät väittivät löytäneensä kaksi halkeamaa, joita ei oltu aiemmin dok umentoitu.Syy uusiin löytöihin piilee aluksen asennossa: se on vuosien saatossa kääntynyt ja paljastanut uutta kylkeä, jossa vauriot ovat.

V iron onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Rene Arikas kertoo Iltalehdelle tutkimustöissä käytettävän tekniikkaa eri puolilta maailmaa.– Käytämme työssä erilaisia kaikuluotainlaitteita ja kauko-ohjattavaa robottia. Laitteet ja tekniikan olemme saaneet Viron ja Ruotsin lisäksi Kanadasta, sanoo Arikas. Vaikka Suomi ei uusiin tutkimuksiin osallistukaan, on se nimennyt tutkinnan arviointiryhmään oman edustajan omine avustajineen.

Kyseessä pitkä projekti
Arikaksen mukaan uusi tutkimusprojekti on tarkoitus saattaa loppuun vuoden 2022 lokakuussa. Hänen mukaansa on kuitenkin mahdollista, että aikataulut venyvät.

Ruotsin onnettomuustutkintakeskuksen tutkijan Jörgen Zachaun mukaan tutkimuksen alkuvaiheissa ei ole määrä sukeltaa hylylle. Näytteitäkin on tarkoitus ottaa vasta ensi keväänä.

Rene Arikas on julkisuudessa kertonut, että hylystä olisi tarkoituksena rakentaa digitaalinen 3D-malli.

M/S Estonian mukana hukkui 852 ihmistä vuoden 1994 syyskuussa. Merestä löydettiin vain 95 hukkuneen ruumiit.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: M/S ESTONIA - 28.9.1994

Post by härkä »

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008128696.html
Estonian hylylle tehdyissä sukelluksissa uusi erikoinen havainto: Autoramppi on täysin auki – ”Meillä on täysi näkyvyys autokannelle”
Aikaisemmissa tutkimuksissa autorampin on havaittu olevan vain osittain auki.


M/S ESTONIAN autoramppi on täysin auki, kertoo Viron yleisradioyhtiö ERR. Uudet tutkimussukellukset laivan hylyllä aloitettiin viime perjantaina.

Alus upposi syyskuun 28. päivä vuonna 1994. Onnettomuudessa kuoli 852 ihmistä.
Viron onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Rene Arikas kertoi, että aukinaiselta autorampilta on suora näkyvyys laivan autokannelle.
Aiemmissa tutkimuksissa rampin on todettu olevan auki vain osittain. Autokannen on voinut nähdä vain pienen raon kautta.
– Näemme, että autokannen edessä ei ole ramppia. Meillä on täysi näkyvyys autokannelle, Arikas kommentoi Postimees-lehdelle.
Arikas ei halunnut spekuloida syitä autorampin avautumiseen eikä myöskään sitä, onko avautuminen tapahtunut vasta aluksen uppoamisen jälkeen.

ESTONIAN uppoamisen syynä on tähän asti pidetty hajonnutta keulavisiiriä, jonka seurauksena merivettä pääsi autokannelle.
Viron johtamaa edellistä tutkimusta vuosina 2005–2009 luotsanneen Margus Kurmin mukaan autoramppi oli suljettuna Estonian upotessa vuonna 1994.
Hänen mukaansa on vaikea uskoa, että luiska olisi laskeutunut itsestään alas. Kurm kertoi virolaisen Õhtulehden haastattelussa uskovansa, että ramppi on irrotettu jälkikäteen.
Kurmin oman aiemmin kertomansa teorian mukaan M/S Estonian uppoamisen syynä on törmäys sukellusveneen kanssa.

PERJANTAINA alkaneisiin uusiin sukellustutkimuksiin osallistuu onnettomuustutkintaviranomaisia sekä Virosta että Ruotsista.

Uusiin tutkimuksiin päädyttiin, kun tv-dokumentissa esitettiin viime vuonna kuvia hylyssä olevista repeämistä. Väliaikaisen lakimuutoksen myötä hylylle voidaan nyt tehdä tutkimussukelluksia.
Maanantaina Viron onnettomuustutkintaviranomaiset ilmoittivat tutkimuksissa löytyneen aiemmin tuntemattomia 10–15-metrisiä halkeamia.
Toistaiseksi ei tiedetä, syntyivätkö halkeamat Estonian uppoamisen yhteydessä vai sen jälkeen.

– Löytö on kiinnostava, mutta tietoja ei kannata ylitulkita ennen kuin meillä on tiedossa kokonaiskuva, Ruotsin valtion onnettomuustutkintaviranomaisten johtaja Jonas Bäckstrand huomautti uutistoimisto TT:lle.
Sukellusten on kerrottu kestävän kymmenen päivää. Hylystä on määrä ottaa 15 000–25 000 kuvaa, joiden avulla se 3D-mallinnetaan.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Re: M/S ESTONIA - 28.9.1994

Post by -Uta- »

137 ihmistä pelastui myrskyisällä Itämerellä 28.9.1994 – tässä on jokaisen Estonialta selvinneen tarina
Estonian uppoaminen 27 vuotta sitten on yksi merihistorian traagisimmista katastrofeista. Kauhistuttavana syyskuisena yönä vuonna 1994 yli 850 ihmistä kuoli. Mutta 137 pelastui. Tässä on jokaisen pelastuneen tarina.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006652731.html
IS - Rami Mäkinen, Sari Autio, Maiju Majamaa
29.9.2020 18:57 | Päivitetty 27.9. 19:54


Matkustaja-autolautta Estonia upposi myrskyävällä Itämerellä 28. syyskuuta 1994 noin 40 kilometrin päässä Utön saarelta. Aluksen kyydissä oli 989 matkustajaa ja miehistön jäsentä. Estonian kaltaisen onnettomuuden ei koskaan pitänyt olla mahdollinen Itämerellä. Sen syy ja seuraukset puhuttavatkin yhä.

Estonia painui pohjaan 28. syyskuuta 1994 vain vajaa tunti ensimmäisten onnettomuutta enteilleiden havaintojen ja vain puoli tuntia ensimmäisen hätäkutsun lähettämisen jälkeen. Ensimmäinen tragediaa enteillyt metallinen pamaus kuultiin keularampin luota kello 0.55. Kello 1.14 keulavisiiri putosi mereen ja veti autokannen rampin täysin auki. Alukseen alkoi tulvia rajusti vettä ja se kallistui nopeasti. Kello 1.50 alus katosi meren pinnan alle. Merenkäynti oli ankaraa ja aikaa pelastumiselle jäi vain vähän. Silti 137 ihmistä onnistui pelastautumaan kuolemanloukuksi muuttuneelta alukselta.

Näin he kokivat kohtalonyön:
137 pelastuneen tarinat on julkaistu Ilta-Sanomissa alunperin vuonna 2014, kun Estonian uppoamisesta tuli kuluneeksi 20 vuotta : Pelastuneiden haastattelut luettavissa linkistä.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: M/S ESTONIA - 28.9.1994

Post by will »

Uuden onnettomuustutkinnan tiedotustilaisuus on menossa:
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008405924.html

Tukholman yliopiston merigeofysiikan mukaan hylyn keskiosa ja keula lepäävät tukevasti moreeni- ja kalliopohjalla, kun taas perä on löysien sedimenttien päällä. Kuivalla maalla asetelma vastaa sitä, että suurin osa laivasta olisi vinossa kallioisella mäellä, jonka eteläpuolella hylyn peräosa nojaisi savikkopeltoon.

Omasta mielestäni aluksen vajotessaan törmääminen tällaiseen pohjaan, pitkäaikainen lojuminen sen päällä, sonar-kuvista näkyvä liukuminen alamäkeen ja kiertyminen pituusakselin suhteen ovat hyviä perusteita ajatella, että rungossa havaitut repeämät johtuvat nimenomaan hylyn asettumisesta pohjaan, eikä selitykseksi tarvita pinnalla tai uppoamisen aikana syntyneita ulkoisia, teknisiä kuormia, kuten esim. törmäystä toiseen alukseen.

Tutkimuskomission mukaan esitutkimuksen löydökset eivät ole ristiriidassa alkuperäisen Estonia-raportin kanssa. Merigeofysiikan pohjatutkimusraportti on ladattavissa verkosta. Tutkimukset jatkuvat mm. hylyn 3D-mallinnuksella nykyisellä paikallaan ja metallinetsinnällä Estonian ajelehtimisreitillä. Geologisia näytteitä laivan uppoamispaikalta kaivataan lisää. Onnettomuudesta selvinneitä tullaan haastattelemaan. Hylyn ja sen lastin liikkumisriskin vuoksi ensi vuonna tehtävään sisään sukeltamiseen pyritään käyttämään vaaran välttämiseen soveltuvia laitteistoja.
Post Reply