M/S ESTONIA - 28.9.1994

Onnettomuudet ja niihin johtaneet syyt
User avatar
skoune
Posts: 996
Joined: Sun Jul 08, 2012 8:34 am

Re: M/S ESTONIA - 28.9.1994

Post by skoune »

monoliitti wrote:
Wed Sep 30, 2020 3:16 am
Reijän aiheuttajaksi on ehdotettu monia syitä, sukellusveneestä keulaportin iskeytymiseen. Itse ajattelen ,että on voinut johtua laivan seinään kohdistuvasta jännitteestä ,uppoamis tilanteessa.
Nyt tarvittaisiin Willin ja Seekingin asiantuntemusta.
Tai Estonia on vuosien kuluessa kallistunut toiseen asentoon ja ko reikä on tullut näkyviin.

Muuten kävin Estonialla risteilyllä Tallinnassa juuri 26 vuotta sitten heinäkuussa niin, että olin påivän 13.7. Tallinnassa ja sitä vastaisen yön ja sen jälkeisen yön Estonian pienimmässä hytissä aivan laivan alimmassa hyttikerroksessa..

Tallinnaa lähestyessä otin valokuvia (vanhanaikainen filmikamera) ja kun kehitytin filmit tuli esiin, että kaksi viimeistä kuvaa olivat menneet päällekkäin niin, että muodostui risti. Siis toinen kuva laivan ahterista, missä liehuu Viron/ Eestin lippu ja sitten toinen. horisonttikuva Tallinnasta. Sää oli kaunis ja tyyni koko matkan ajan.

Muutaman viikon kuluttua Estonia upposi. Minulta joutui kolme tuttavaa (yksi työkaveri ja kaksi muuta) kadoksiin. Yksi entinen naapuri pelastui...

Olen ollut samassa laivassa aiemminkin, talvimyrskyssä perheeni kanssa silloin kun laiva seilasi toisennimisenä Naantalin ja Kapellskärin väliä. Myrsky oli niin paha, että kissani ja minä makasimme vessan lattialla pahoinvoivina, mutta muu perhe ei voinut ytä pahoin...

Virolaiset tuttavani ovat vuosien varrella epäilleet todella niitä tietoja mitä laivan uppoamisen syistä on annettu...

Ja vähän ihmetyttää sekin, että kuinka tuo Amorella ajoi "karille" ja sai samantyyppisen reiän pohjaansa...


User avatar
-Uta-
Posts: 3494
Joined: Mon Sep 22, 2014 11:55 am

Re: M/S ESTONIA - 28.9.1994

Post by -Uta- »

Estonialla kuljetettiin sotilaskalustoa – virolaiset haluavat selvittää, aiheuttiko se uppoamisen
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/32a8 ... d57be6212c
Eilen klo 7:01

Viro oli vuonna 1994 niin sekavassa tilassa ettei kenelläkään voinut olla täyttä kuvaa siitä, mitä Estonia-laivalla oli lastinaan.

Virossa on Estonian uppoamisen viralliseen tutkintaraporttiin suhtauduttu aina epäillen. Kansainvälinen Estonia-tutkintakomissio, jota Suomen osalta johti Kari Lehtola, julkisti loppuraporttinsa vuonna 1997. Virossa katsotaan yhä laajalti, että raportti koostettiin Ruotsin ja osin myös Suomen tarpeita vastaavaksi, ja Viro jätettiin vain sivustakatsojan rooliin.

Virolla ei ollut tarvittavia resursseja tehdä omaa tutkintaa ja sen oli pysyttävä hissukseen myös poliittisista syistä. Pohjoismaita ei ollut syytä hermostuttaa Viron pyrkiessä kuumeisesti kohti Euroopan unionin ja Naton jäsenyyttä.

Image

Nyt on tilanne toinen. Viro vaatii uutta Estonia-tutkintaa ja on myös asettumassa sen vetovastuuseen.

– Viron hallitus valtuutti ulkoministerinsä aloittamaan neuvottelut Suomen ja Ruotsin kanssa, jotta ne nimeäisivät omat projektijohtajansa ja pääsisimme aloittamaan Estonia-turman lisäselvitykset, Mariann Sudakov Viron valtioneuvoston viestinnästä kertoo Iltalehdelle.

– Hankkeen yksityiskohdat hahmottuvat neuvotteluissa Suomen ja Ruotsin kanssa.

Virolaisten epäilyjä virallisia Estonia-selityksiä kohtaan ei voi pitää pelkkinä salaliittoteorioina, sillä jo vuonna 2006 Viron parlamentin asettama tutkintakomissio julkisti oman selvityksensä Estonian uppoamiseen liittyvistä epäselvyyksistä. Tutkintakomission fokuksessa oli se, kuljetettiinko Estonialla todellakin puna-armeijan sotilaallista kalustoa Tallinnasta Tukholmaan?

Komission loppuraportti osoittaa, että kyllä kuljetettiin. Matkustajalaiva Estoniaa todella käytettiin salaisiin sotakalustokuljetuksiin ja niin tehtiin toistuvasti.

Mutta olisiko tuo kalusto, tai materiaali, saattanut räjähtää laivalla ja aiheuttaa sen uppoamisen tai ainakin nopeuttaa sitä?

Helposti saatavilla
Virossa vuoden 2006 lopussa julkistetun tutkinnan loppuraportin koko nimi on ”Viron parlamentin muodostaman tutkintakomission loppuraportti koskien Viron tasavallan alueelta vuonna 1994 matkustajalaiva Estonialla kuljetettua sotatekniikkaa”.

Tutkintakomissio oli aloittanut työnsä alkuvuonna 2005 ja se koostui tunnetuista virolaispoliitikoista, mukana muun muassa oli varajäsenenä Viron nykyinen ulkoministeri Urmas Reinsalu. Uusia haastatteluja komissio teki kymmenittäin lähinnä Virossa ja Ruotsissa.

Loppuraportin mukaan on täysin varmaa, että Estonialla vietiin Tallinnasta Tukholmaan puna-armeijan kehittämää sotilaallista materiaalia ainakin 14. ja 20. syyskuuta 1994.

Estonian uppoamisyön eli 28.9. osalta ei kuitenkaan osata sanoa mitään varmaa, sillä Estonian hylylle julistetun hautarauhan vuoksi siihen ei voida enää kohdistaa teknistä tutkintaa.

Ja uutta tutkintaa Viro nyt siis haluaakin.

Loppuraportin mukaan Ruotsi myöntää sotakalustokuljetukset Estonialla, mutta ei ole valmis antamaan tarkempaa tietoa niiden sisällöstä. Kuljetusten yksityiskohtia käsittelevät asiakirjat on julistettu Ruotsissa salaisiksi 70 vuodeksi. Raportin mukaan Ruotsissa kuitenkin vakuutetaan, että uppoamisyönä laivalla ei ollut sotilaallista materiaalia, tai ainakaan siitä ei ollut tietoa.

Raportin mukaan Viron sotilasjohdon jäsenet mutta myös sotilastiedustelu ja suojelupoliisi olivat jo aiemmin kertoneet, että heti Neuvostoliiton hajottua Virossa alkoi toimia länsimaiden sotilasasiantuntijoita hankkimassa puna-armeijan sotatekniikkaa, ja virolaiskollegat auttoivat heitä mielellään. Viroon jääneet venäläisyksilöt olivat eristyksissä ja epätietoisia ja niiden moraali oli matalalla, joten arkaluonteistakin sotatekniikkaa oli helposti saatavilla.

Raportissa toisaalta todetaan, että Ruotsiin Estonialla lähtenyt kalusto saattoi olla peräisin muualta ja Viro oli vain sen kauttakulkumaa.

Ihan mitä vaan
Kuten raportissa todetaan, Viro oli syksyllä 1994 niin sekavassa tilassa ettei yhteiskunnan eri instituutioiden välillä juurikaan ollut koordinoitua yhteistyötä. Puolustusvoimissakin oli henkilöstöä, jotka toimivat omin päin ja pikemmin omien kuin valtion etujen mukaisesti. Tulliin ei voinut luottaa.

Venäläisjoukot olivat lähteneet Virosta vain pari viikkoa aikaisemmin.

Kuvaavaa on, että yksi virolaisraporttiin haastatelluista oli Herman Simm, joka oli 90-luvun alussa Viron korkein poliisiviranomainen ja siirtyi sitten Viron puolustusministeriön palvelukseen. Vuonna 2009 Simm sai 12,5 vuoden vankeusrangaistuksen valtiopetoksesta, kun selvisi, että hän oli toiminut pitkään myyränä Venäjän hyväksi.

Oli mahdollista, että sotilaallista tekniikkaa ja mahdollisesti myös ampuma-aseita ja räjähteitä toimittivat Virosta länteen muutkin kuin valtiolliset tahot. Varmaa oli vain se, ettei Virossa ollut kenelläkään täyttä tietoa tai kontrollia siitä, ketkä veivät mitä ja kuinka paljon.

Ruotsin puolustusvoimilla näyttää olleen Ruotsin tullin kanssa sopimus siitä, että tietyt Estonialta tulleet lastit ohjattiin maihin ohi tullin. Kyse oli eräänlaisesta laillisesta salakuljetuksesta.

Ruotsalaisten mukaan Estonialla ei kuljetettu Ruotsiin koskaan mitään räjähtävää materiaalia, mutta toisaalta virolaisraportissa mainitaan, että Virossa olivat useat armeijan edustajat ja myös Viron puolustusvoimien komentaja Aleksander Einseln kertoneet toistuvasti, että Estonialla oli viety Ruotsiin muun muassa raketteja, konekivääreitä ja jopa radioaktiivisia materiaaleja.

Einseln, joka oli Korean ja Vietnamin sotien veteraani ja tunnettu suorapuheisuudestaan, kertoi vielä myöhemmin venäläislehdelle Komsomolskaja Pravdalle, että Virossa saattoi ostaa vapaasti tankintorjuntajärjestelmiä ja olalta laukaistavia Strela-ilmatorjuntaohjuksia. Niitä lastattiin Estonialle ja kuljetettiin Ruotsiin.

Virossa moni pitääkin yhä mahdollisena, että myös 28.9.1994 Estonialla oli lastinaan ”ihan mitä vaan”. Tätä Viro haluaisi uudella tutkinnalla nyt selvittää.

Uutta tutkintaa vaatii Virossa myös media, jossa Estonialta selvinneet virolaiset ovat viime päivinä antaneet haastatteluja. He ovat kertoneet muun muassa siitä, miten heidän onnettomuuden jälkeen antamiaan lausuntoja oli muutettu Ruotsissa.

Otkes tyrmää
Suomen onnettomuustutkimuskeskuksen, Otkesin, johtava tutkija ja Estonia-asiantuntija Kai Valonen sanoo, että sotilasmateriaalien kuljettaminen Estonialla Virosta Ruotsiin tuli julki vuonna 2004.

– Laivojen kyydissä on tänäkin päivänä sotilasmateriaalia eli ei siinä sinänsä ole mitään ihmeellistä, eivätkä laivat tyypillisesti uppoa sen takia, kertoo Valonen nyt.

Hänen mukaansa kansainvälinen tutkimuskomissio päätyi huolellisen tutkinnan jälkeen perustellusti siihen, että laiva upposi koska visiiri oli liian heikko. Se putosi pois ja veti rampin auki.

– Vettä tuli autokannelle paljon, joten laiva kallistui nopeasti ja upposi. Visiiri kiistatta oli pudonnut pois, koska se löytyi muualta. Olisi uskomatonta, että juuri samaan aikaan kylkeen ajaisi sukellusvene tai sotilasmateriaali räjähtäisi.

Valosen mukaan räjähdysmahdollisuutta on selvitetty monin tavoin, eikä merkkejä sellaisesta ole löytynyt.

– On loogista ettei mitään merkkejä löydykään, koska onnettomuudelle on loppuraportissa esitetty edellä mainittu johdonmukainen syy. Jos visiiriin ja ramppiin liittyneistä faktoista huolimatta olisi tapahtunut jotain ihan muuta, uppoaminen olisi tapahtunut toisella tapaa.

Viron sisäministerin, populistipuolue Ekreä (Viron konservatiivinen kansanpuolue) edustavan Mart Helmen mukaan uusi Estonia-tutkinta maksaa Virolle 5−20 miljoonaa euroa. Hylkyä ei ole tarkoitus nostaa merestä.


SAMI LOTILA /IL

User avatar
-Uta-
Posts: 3494
Joined: Mon Sep 22, 2014 11:55 am

Re: M/S ESTONIA - 28.9.1994

Post by -Uta- »

Ruotsin sisäministeri lupaa tutkinnan Estonian kyljessä olevasta repeämästä
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/e40 ... 2c407e53b2
14.10.2020 klo 17:10

Estonian hylky on hautarauhan piirissä, joten sukellus edellyttäisi todennäköisesti lakimuutosta.

Ruotsin sisäministeri, sosiaalidemokraattien Mikael Damberg sanoi keskiviikkona SVT:n aamuohjelmassa, että Estonian kyljestä löytynyttä suurta repeämää tullaan tutkimaan edelleen. – Meidän täytyy selvittää, miten reikä on syntynyt ja saada selvyys siitä, mikä merkitys sillä on ollut onnettomuudessa.

Ruotsissa sekä ruotsindemokraatit, kristillisdemokraatit että maan kokoomus ovat vaatineet, että Estonian hautarauha poistetaan, jotta hylylle voidaan tehdä sukelluksia.

Sukelluksia on vaatinut myön Viron hallitus. Tiistaina Ruotsissa uutisoitiin Viron hallituksen Ruotsin hallitukselle lähettämästä kirjeestä, jossa vaaditaan uusia sukelluksia vähintään sukellusroboteilla. Asiasta kertoo Aftonbladet.

Vastauskirjeessään Damberg peräänkuuluttaa kuitenkin ”vaihtoehtoisia toimia”, jotka eivät vaarantaisi hautarauhaa. Kirjeessä ei tarkemmin yksilöidä, mitä nämä vaihtoehtoiset toimet voisivat olla. Aftonbladet on julkaissut kuvan kirjeestä. Sen perusteella kirje on lähetetty myös Suomen ulkoministeri Pekka Haavistolle.

Odottaa tutkintaviranomaisten kantaa
SVT:n haastattelun mukaan Damberg ei vastusta sukelluksia periaatteessa, mutta sanoo haluavansa ensin kuulla onnettomuustutkintaviranomaisten kannan siitä, ovatko uudet sukellukset tarpeellisia.Hänen mukaansa hautarauha voidaan poistaa, jos Suomen, Ruotsin ja Viron onnettomuustutkintaviranomaiset päätyvät lopputulokseen, että uusia sukelluksia tarvitaan.

Tämä vaatii todennäköisesti muutosta sekä Ruotsin lakiin että kansainväliseen sopimukseen, joka on solmittu hylyn suojelemiseksi ryöstöiltä ja uteliailta sukeltajilta.

Estonian uppoamisessa 28. syyskuuta 1994 kuoli 852 ihmistä. Onnettomuuden virallisessa selityksessä ei ole huomioitu reikää, jollainen hylyn kyljessä syyskuussa julkaistun Dplayn dokumenttisarjan mukaan on. Iltalehti sai Suomessa yksinoikeudella dokumentin katsottavakseen etukäteen.

MARIKKI NYKÄNEN /IL

User avatar
-Uta-
Posts: 3494
Joined: Mon Sep 22, 2014 11:55 am

Re: M/S ESTONIA - 28.9.1994

Post by -Uta- »


Uutta tietoa Estoniasta: aluksen kyljessä on toinenkin suuri reikä
Dokumenttisarjan kuvausryhmään kuulunut Linus Andersson vahvistaa asian Ruotsin yleisradioyhtiö SVT:lle.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006677015.html
Anttijussi Ripaoja
21.10. 17:34

SYYSKUUSSA julkaistussa Discoveryn tuottamassa dokumenttisarjassa Estonia – Mullistava löytö paljastettiin, että vuonna 1994 uponneen autolautan kyljessä oli suuri reikä.

Nyt kuvausryhmään kuulunut Linus Andersson vahvistaa Ruotsin yleisradioyhtiö SVT:lle, että Estonian kyljessä on toinenkin reikä, josta dokumentissa ei mainita sanaakaan.

– Ymmärrän, että jotkut pitävät rumana sitä, ettemme sisällyttäneet tätä toistakin vauriota dokumenttiin, mutta kaikilla asiantuntijoilla on ollut pääsy materiaaliin. He eivät pitäneet toista reikää merkittävänä. Emme ole salanneet mitään, Andersson sanoo SVT:lle.

Andersson muistuttaa, että he tekivät journalistista tutkimustyötä, eivät onnettomuustutkintaa. Hänen mukaansa toinen reikä ei palvellut dokumentin tarkoitusta. Asiantuntijat uskovat, että toinen reikä jätettiin pois, jottei teoria Estoniaan törmänneestä ulkopuolisesta aluksesta vesittyisi.

– Olisi ollut reilumpaa julkaista kaikki saatu tieto. Tässä tapauksessa syntyy vaikutelma jonkinlaisesta puolueellisuudesta, sanoo laiva-asiantuntija Tauri Roosipuu ERR:lle.

REIÄSTÄ uutisoi ensimmäisenä lokakuun alussa Viron yleisradioyhtiö ERR, jolle Viron ulkoministeri Urmas Reinsalun avustaja Mart Luik kertoi asiasta. Luik osallistui yhdessä asiantuntijoiden kanssa Oslossa järjestettyyn tilaisuuteen, jossa näytettiin muun muassa lopullisesta dokumentista pois jätettyä materiaalia.

Toinen reikä on useita metrejä pitkä ja muutamia kymmeniä senttimetrejä leveä. Linus Anderssonin mukaan vaakasuora reikä on voinut aiheutua hylyn heikkoihin kohtiin kohdistuneesta jännitteestä esimerkiksi pohjakosketuksen yhteydessä tai uppoamisen aikana.

Viro on ilmoittanut haluavansa suorittaa uuden tutkinnan nyt paljastuneen reiän myötä. Andersson kertoo lähettäneensä kaiken kuvaamansa materiaalin Viroon ja kannattaa hylyn perusteellista uudelleen tutkintaa.

Post Reply