Page 29 of 43

Re: Tavanomaista vaihtoehtoisempi Bodom-keskustelu

Posted: Fri Jan 04, 2019 5:56 pm
by Eks-EkstroVertti
...sillä siellä, siellä ne pihdit, muttei jeesuksenleuat, mahdollisesti on. Jos sellaisia pitää etsiä. En sitten osaa selittää, miksi ovat siellä, jos ovat.
Murhaajien oletan olleen paikalla myös sen tähden, koska aika oli pyhä Helluntai.

Edelleen oon myös sitä mieltä, että tutkimusten mahdollisesti annettiin mennä metsään Kekkosen demokraattisen uudelleenvalinnan varmistamiseksi. Mikään ajateltavissa ollut, propagandassa käytettävissä oleva kytkös murhaajaan ei saanut- ei siis mikään- vaarantaa sitä. Koska Kekkonen oli ainoa hyväksytty vaihtoehto ja hän oli Suomen kohtalonkysymys. Ajat olivat sellaiset kuin olivat. Molemmat ajat, eli 2 aikaa. :roll:

Re: Tavanomaista vaihtoehtoisempi Bodom-keskustelu

Posted: Tue Jan 08, 2019 4:56 pm
by Eks-EkstroVertti
Pätkiä Uuden Suomen lehtijutusta (7.6.1960):

Tutkinnanjohtaja Arvi Vainio selostaa:

"Murhan motiivia on vaikea määritellä. On tapahtunut ryöstö ja murha, mutta mistään tavallisesta ryöstömurhasta ei ole kysymys. Laki ei tunne käsitettä "himomurha", mutta surmaaja on ilmeisesti ollut sairaalloisen mielipuolisuuspuuskan vallassa tekonsa tehdessään."

"Toisen nuorukaisen taskussa olleesta muistivihosta saimme tyttöjen etunimet ja osoitteet, lopullinen henkilöllisyys selvisi paikalla. Poikain henkilöllisyys oli helpompaa, joskin hitaampaa selvittää heidän moottoripyöriensä rekisterinumeroiden perusteella."

Rva Boisman, Sepon äiti:

"Sepon lähtiessä pihasta toveriensa kanssa en osannut kuvitellakaan, että näin olisi käynyt, vaikka minulle kyllä jotenkin muistui Tulilahden tapaus mieleen. Mutta eihän voi koskaan aavistaa tällaista, varsinkaan kun ollaan lähellä Helsinkiä ja pojat olivat vielä molemmat kookkaita ja aikuisia miehiä."


...Boismanien luo olivat kerääntyneet myös Anja Mäen ja Irmeli Björklundin vanhemmat herra ja rouva Mäki sekä herra Takala, Irmeli Björklundin isäpuoli.

"Olisimme lauantai-iltana voineet käydä vaikka katsomassa nuoria, itse näet olimme menossa Poikkjärvelle retkelle. Olisimmepa käyneet hakemassa heidätkin. Pojat olivat ehdottomasti kunnollisia. Katselin heidän lähtöään ( huom. ilmeisesti Björklundin pihasta; sinne Anja käveli yksin ja sieltä pojat hakivat tytöt) vintin ikkunasta ja mieleni teki huutaa, että pitäkääpä Jumala mielessä" kertoi herra Mäki.

"Olemme käyneet katsomassa telttapaikalla", kertoi Anja Mäen veli, joka oli paikalla vaimonsa kanssa.

Ja jatkaa:

"Tyttöjen kantokassista löytyi kaksi etuhammasta, jotka näyttävät vanhemman ihmisen suusta lähteneiltä. Jos ne rosvon, on siinä hyvä tuntomerkki."

"Lähistöltä löytyi lisäksi lompakko, jossa ei ollut yhtään rahaa ja josta pienimmätkin lokerot oli tongittu ja kaikki valokuvatkin hävitetty. Meitä kummastutti se, että Sepolla ei ollut kenkiä jalassa. Rosvo oli kai vaihtanut hänen kenkänsä omiinsa."

Minua kummastuttaa näissä monikin asia (joihin lienee olemassa jokin looginen selitys), viimeisistä lausunnoista esim; Miten kaikkien valokuvien hävittämisen voi tietää, jos niitä ei ole ollenkaan? Siten varmaan, että tietää niitä olleen?

Toinen seikka: Kun Anjan veli puhuu tässä "tyttöjen kantokassista" löytyneistä "vanhemman ihmisen kahdesta hampaasta", niin löytyivätkö ne vasta sen jälkeen, kun poliisi oli luovuttanut Mäille päivää aiemmin 6.6. molempien tyttöjen vaatteet ja muita tavaroita?
Bodomin mysteerio ilmoittaa vain teltan pohjalta löytyneen neljä Björklundin hammasta, se ei myöskään kerro mistään muistivihkosta kenenkään taskussa, vaikka taskujen sisältö muuten luetellaan.

Kolmantena kai se oleellisin: Kun Eino Mäki kertoo haastattelussa, että "... itse näet olimme menossa Poikkjärvelle retkelle, olisimmepa hakeneet heidätkin", niin menivätkö he (ketkä?) todella sinne asti? Vai olivatko vain menossa? Ja tarkistettiinko asiaa mitenkään? Sanomisensapa voi käsittää toisinkin.
Sanomansa vaikuttaa myös siltä, että leiripaikka oli perheen tiedossa. Minkä tiedon (käsittääkseni) poliisin kuulemisessa kielsi.

Re: Tavanomaista vaihtoehtoisempi Bodom-keskustelu

Posted: Thu Jan 10, 2019 10:18 pm
by Eks-EkstroVertti
...siitä ristiriitaisuudesta viestiketjussa on jo aiemminkin mainittu. Kuten muistamme, myös Antti Mäki oli kaiketi tiedustellut siskoltaan retken määränpäätä.

Asiaa mutkistaa lisäksi Anja Mäen hyvän ystävän, Kaija Ryynäsen (lainasi myös Anjalle uimapukunsa reissuun, ilmeisesti tällä ei ollut omaa) haastattelusta löytyvä:

"Tuulikin äiti oli antanut tälle luvan lähteä sillä nimenomaisella ehdolla, että Seppo tulisi hakemaan Tuulikkia kotoa."

Seppo haki Tuulikin kuitenkin Björklundin pihasta- niinpä äidin retkelle asettamaa ehtoa ei ilmeisestikään täytetty. Startti retkelle Björklundeilta lie tuntunut nuorista mielekkäämmältä.

(Toisaalta Pauli Pirinen kertoi Irmelin vältelleen poikaystävänsä, eli itsensä, nähdyksi tulemista kotipiirissään)

Isä katseli, kertomansa mukaan, vintin ikkunasta ehdottomasti kunnollisten poikien (tai nuorten) lähtöä, ehkä näkikin sinne asti. Ja oli huutaa raamatullisen ohjeistuksen heidän peräänsä. Välimatkaa oli parisataa metriä, käsittääkseni.
Pettymys oli varmasti kova, kun selvisi retkellä käytetyn viinaksia, poltetun tupakkia sekä varaudutun preservatiivein.

Ote laulukirjan tekstistä (ilman "otsikkoa") voisi siinä tapauksessa kuulua esim:

Sepi ja Nisse
olivat kännis isä
ylös yöllä 2aikaa
Sepä oli metskaa-
massa j

Tällöin poliisin virallistamassa "kännissä"-sanan toisen s-kirjaimen edessä oleva, täysin selvästi pelkin silminkin nähtävissä oleva mutta tähän asti, jostain syystä, miksikään tulkitsematon merkki/kirjain on ... i.
Problemaattista on sekin, että myös ensimmäisen s-kirjaimen edessä on tunnistamaton merkki; se näyttää lähinnä pisteeltä.

Pitää muistaa, että alueella nähtiin mystisen ns. "klo kuuden kulkijan" lisäksi jo aiemmin tunnistamatta jääneitä mieshenkilöitä; murhaniemellä, "keskiniemellä" sekä vesilaitoksen pihalla. Kari Kaukiaista pyrki myös puhuttelemaan tuntematon, nuorehko mies (tarkka paikka ei ole tiedossani). Kaikkia heitä, tai ainakin osaa heistä voi yhdistää toisiinsa mahdollisen metskaamisen lisäksi myös jokin muu asia; esim. kuuluminen samaan autokuntaan. Siksi mielestäni olisi aiheellista selvittää mm. millainen auto Mäillä tuolloin oli käytössään.

Re: Tavanomaista vaihtoehtoisempi Bodom-keskustelu

Posted: Sat Jan 12, 2019 11:36 am
by Queen
Tästä retkelle lähtemisestä on todella ristiriitaista kertomusta. Nils kertoi, että he olivat Sepon kanssa tavanneet Sepon kodin pihassa. Sen jälkeen he olivat ajaneet Irmelin kotiin, josta tytöt oli otettu kyytiin.
Toisaalta taas Anjan perheenjäsenet ovat siis nähneet, kun pärrillä on lähdetty matkaan. Ehkä se näköetäisyys oli sitten Björklundin pihaan niin hyvä.

Re: Tavanomaista vaihtoehtoisempi Bodom-keskustelu

Posted: Sat Jan 12, 2019 1:38 pm
by Eks-EkstroVertti
Mielestäni voidaan mm. tuon äidin asettaman ehdon huomioiden perustellusti olettaa, että asiasta on puhuttu perheessä paljon ja Mäet tiesivät; jos ei nyt aivan tarkkaa leiripaikkaa, niin ainakin missä se suunnilleen Bodomin rannassa sijaitsi. Vaikka tieto vasten haastatteluissa annettuja sanomisia sitten poliisin kuulemisessa kiellettiinkin. Hehän osasivat ajaa sinne autolla (ilmeisesti puolisattumalta murhien tapahduttua, eivät ilmeisesti tietäneet niistä saapuessaan Bodomille?) ja "näkivät" Irmelinkin kioskilla. Kts. aiemmat postaukset.
Minun mielestäni metskaaminen ja kyttääminen on varsin mahdollinen skenaario. Etenkin jos kyseessä olivat esim. lestadiolaisen maailmankatsomuksen omanneet.
Menee jankutukseksi taas puoleltani, sori vaan. Ehkä jään tähän (ainakin kotvaseksi :lol:), kiitos kun jaksoitte lukea.

Re: Tavanomaista vaihtoehtoisempi Bodom-keskustelu

Posted: Sun Jan 13, 2019 11:28 am
by Queen
Muutamia juttuja tuli mieleeni:

Moottoripyöriähän ei kait sen kummemmin tutkittu.
Jos ajatellaan, että Nils olisi ajanut pyörällään surmatöiden jälkeen, olisi kai sarvissa ja mahdollisesti tankin päällä ollut verta, sillä hänen päästäänhän sitä kerrottiin valuneen niin, että nahkatakkikin meni pilalle ja kaipa hänen kätensäkin veressä olisivat olleet, jos murhia olisi tehnyt.
Jossain vaiheessa pyörät on sitten paikalta haettu, kun murhatutkimukset on saatu tehtyä, kai hakija olisi ainakin havainnut veren.
Moottoripyöristä olisi myös löytynyt mahdollisesti ulkopuolisen murhaajan sormenjäljet, sillä Nilsin Boxstone-merkkiset kikkapihdithän oli pihistetty.

Kengistä; mielestäni ainoa järkevä syy kenkien piilottamiselle on ollut, että näin mahdollisesti eloonjääneiden poikien kulkeminen m-pyörillä estettiin. Ei ole ihan helppo juttu sukkasillaan, huonokuntoiseksi hakattuna, polkaista pyörää käyntiin.
Mielestäni lavastus ei oikein kenkien suhteen tunnu järkevältä. Miksi Nils olisi piilottanut risaiset kenkärajat pusikkoon? Ei kai kukaan olisi uskonut ryöstömurhaajan varastaneen rikkinäisiä kenkiä, sillä varmasti esim. Sepon perhe on ollut tietoinen, ettei pojan kengät mitään priimatavaraa olleet.

Tässä NG:tä kohtaan käydyssä oikeudenkäynnissä todettiin, että NG:n kenkien on täytynyt olla murhaajan jalassa, koska ainoastaan kenkien päälle oli tullut veriroiskeita.
Tässä on ilmeisesti oletettu, että kengät ovat murhahetkellä olleet siististi vierekkäin teltan ulkopuolella. Entä jos eivät olleet? Jospa NG telttaan kömpiessään potkaisi kengät jaloistaan ja toinen kenkä meni nurinpäin toisen suuaukon päälle. Näin veriroiskeet olisivat tulleet vain ulkopuolille, joskin silloin toisen pohjassakin olisi saattanut olla verta, mutta tutkiko sitä edes kukaan?

Nuoret nukkuivat teltassa siten, että pojat nukkuivat keskellä, mikä ei mielestäni ole kaikkein oletettavin nukkumajärjestys. Siis vasemmalta lukien Irmeli, Nils, Seppo ja Anja.
Jos olisin tyttönä retkellä, menisin tyttökaverini kanssa keskelle. Keskipaikat ovat kaikkein lämpimimpiä ja voitaisiin jutella hissukseen ystävän kanssa. Pojat saisivat olla laidoilla, kylmimmissä paikoissa "mörönsyötteinä". Vaikka yö lämmin olikin, aina aamuyöstä tulee koleus ja mahdollisesti kosteuskin.
Jos murhaaja ajatteli myös tyttöjen nukkuvan keskellä, saivatko tytöt siksi iskuja enemmän, kun heitä luultiin miespuolisiksi? Siksikö Nilsin henki säästyi?
Tytöillä oli kaiken lisäksi vielä pitkät housutkin, joten vaikka murhaaja olisi jostain jalat nähnytkin, ei välttämättä olisi erottanut sukupuolta.

Re: Tavanomaista vaihtoehtoisempi Bodom-keskustelu

Posted: Sun Jan 13, 2019 2:11 pm
by monoliitti
Nissen isä haki moottoripyörän Leppävaarasta ,jossa oli tutkintakeskus , Nissen ollessa sairaalassa.
Kenkien piiloitusta on pohdittu paljon. Luulen ,että kenkien ja muidenkin tois arvoisen tavaran vienti teltalta liittyi surma agressioon, ja murhaaja jonkin matkaa käveltyään ja huumasta selvitessään ymmärsi ,että kamasta on päästävä eroon.
Jos ajatellaan Gustafsonia kenkien ja muiden teltalta kadonneiden tavaroiden kätkijänä ,niin teltalle paluu sukkasillaan tai paljain jaloin nopeasti on ollut ainakin osin matkaa kivulloista.

Re: Tavanomaista vaihtoehtoisempi Bodom-keskustelu

Posted: Sun Jan 13, 2019 2:57 pm
by Eks-EkstroVertti
Hei! Kiva huomata, että muutkin jaksavat vielä pohdiskella Bodomia.
Siitä innostuneena olen täällä taas jakamassa auliisti omia käsityksiäni, pitempiaikainen kotvaseni osoittautui siis toiveajattelukseksenne! :lol:

Oon kummissani, miten joku voi pitää paljasjaloin kävelemistä kovin kivuliaana. Mutta ehkä se tosiaan voi olla. Monoliitti tuskin myöskään tarkoitti asiaa niin, kuin sen käsitin.

Kuten tiedämme, kengät saattoivat olla surmaajien jaloissa. Minäkin olen päätynyt siihen, että joko olivat, tai sitten eivät olleet. Sillä ei lopultakaan ole ehkä niin suurta merkitystä. Voi olla kummin päin vain, totesi käräjäoikeuskin.
Kiintoisampaa ehkä nyt tuon "tosiasian" sisäistäneinä onkin myös se, mistä ne löytyivät. Ja miten piilotettuina.
Uskon, että murhaajat saapuivat paikalle paljasjaloin (syystä tai toisesta), tai sukkasillaan hissun kissun, lailla intiaanien. He saapuivat liki kenkien piilotuspaikkaa autolla. Lähtiessään jättivät/piilottivat anastamansa kengät. Yksi kenkäpari vietiin kallionkoloon ja peiteltiin kuolleen kourilla, toinen jätettiin ehkä helpommin löydettäväksi tien tasolle kasvillisuuden sekaan.

Kenkien "piilotukseen" voi liittyä jokin ns. terveen mielen omaavalle täysin käsittämätön, sekopäisen murhaajan ajatusmaailmaan ja helluntaihin liittyvä uskonnollis-myytillinen vertauskuva.
Mutta ehkä sitäkään ei kannata edes yrittää ymmärtää. Tämä ei nyt oikeastaan kuulu tähän, mutta väitän, että olemme jokainen omalla tavallamme mielisairaita.

Tai:

Koska murhaaja on Arvi Vainionkin mukaan heilunut murhien aikana täysin mielipuolisesti, ei voida olettaa hänen toimineen heti niiden jälkeenkään mitenkään helposti ymmärrettävissä olevalla tavalla. Kuten Monoliittikin arveli.

Voisimme kiinnittää huomiota myös siihen, että Anja Mäki oli uhreista ainoa, jota ei lyöty kasvoihin. Hänestä ei myöskään, muista poiketen, löytynyt mitään puukoniskujen jälkiä. (Kyllä, Nilsistä löytyi; ainakin kädestä viilto.).
Profiloija voisi tehdä tällaisesta olettamuksia.

Nilsiä syyllisenä pitävät usein korostavat hänen osakseen saamaansa "lievempää" väkivaltaa, väitettyjä ns. "nakkikioskivammoja". Aiheesta on väitelty naapuripalstalla täysin hedelmättömästi satojen, ellei jopa tuhansien postausten verran.
Tosiasiana voidaan kuitenkin yhtä hyvin pitää sitä, että itseasiassa ja nimenomaan Anjaan kohdistettu lyöminen oli jossain mielessä "harkitumpaa" ja "maltillisempaa": Yksi (tai kaksi) iskua pään takaosaan.
Erotuksena Nilsiin hän tosin kuoli siihen, todennäköisesti kituen, mutta voidaan myös väittää, että Nilsillä kävi vain parempi tuuri, hänen jäätyään henkiin periaatteessa samankaltaisista vammoista. Anjaa, kuten Nilsiäkään ei siis "viimeistelty".
Jostain syystä väkivalta katkesi kesken kaiken. Mielestäni se johtuu siitä, että joku esti sen jatkumisen. En usko, että väkivalta keskeytyi lintupoikien paikalle saapumiseen.
Tätä samaa "jotakuta" pidän mm. Anja Mäen luokse jääneenä henkilönä, "klo kuuden kulkijana", muiden lähdettyä livohkaan jo paljon aikaisemmin.
Tämä "joku" mitä ilmeisimmin nähtiin kävelemässä myöhemmin kohti Helsinkiä yllään ruskea takki ( Bodomin mysteerio).
Roskiksesta Oittaalta löytynyt valkoinen takki voi olla hänen, kuten moni muukin on funtsinut. Onkohan tuo takki yhä poliisilla tallessa? (<--- retorinen kysymys).

Lavastuksesta: Jos sellaista pitää etsiä, huomioni kiinnittyy ns. uhrikuvan kautta Irmelin (kuoleman jälkeiseen) siirtoon Anjan päälle, housujen riisumiseen osittain ja hänen takanaan olevan moottoripyörän ohjaustangosta roikkuvaan vyöhön (ei ole ajovyö). Jos se on "lavastusta", niin mihin sillä halutaan vihjata. Ja kuka sen tyyppisen vihjeen haluaisi antaa - ei ainakaan Jukka Takala (Irmelistä väitetysti mustasukkainen isäpuoli). Luulisin.

Pauli Pirisen kuulustelukertomus Takalan raivoamisesta Mäillä...eikun Björklundeilla murhien paljastumista seuraavana yönä voitaisiin kai sanavalintojensa takia tulkita siten, että hänellä (siis Jukka Takalalla) oli jonkinlainen epäilys murhaajan henkilöllisyydestä - ja siis tunsi hänet.
N.G:tä hän ei tuntenut lainkaan, näin oletan.
Mielestäni tuossa tilanteessa Takalalla ei ollut mitään syytä muutenkaan epäillä N.G:tä, todennäköisesti hänellä oli tieto N.G:n vakaviksi luokitelluista vammoista.

Otteita Pirisen kuulustelusta 6.10.2003

PP:Joo, mä menin siihen tielle kun ne autot seisoi…poliisit siinä oli ja ne näytti mulle sitä takaluukusta sitä, näytti vaatteita..kysyi tunnetteko näitä..en tuntenut kun se oli reikiä täynnä…sen käsilaukun mä tunsin siitä…että se on Irmelin laukku…heti mulla välähti, että moottoripyörällä metsään…se mulla kävi, heti ensimmäinen ajatus oli siinä…sitten mä menin kotia ja sitten tulin sinne Björklundille…Mäellä mä en muistaakseni käynyt…mutta sinne Björklundeille….menin ja siellä sen yön olin sitten.
RV: Millaista siellä oli siellä Björklundeilla? Puhuko ne vanhemmat teille mitään siellä?
PP: No se äiti itki ja se ukko raivos.
RV. Muistatteko mitä se raivos?
PP: Hirttää munista ja kuka on tehnyt tämmösen…..pikkasen rupes pelottaa se touhu…onkohan se niin järkyttynyt tai sitten…en tiedä
RV: Mikä teidän käsitys on tästä asiasta? Onko teidän mieleen tullut kuka vois olla tehnyt tämän tai oletteko kuullut mitään sellaista?
PP: No ei muuta kuin sitä isäpuolta niinku epäilin, mutta en minä voi syyttää. Kun se oli niin vihainen, jollakin tavalla hän käyttäytyi niin kummasti…
RV: Mitä tarkoitatte sillä kummasti…
PP: No se oli niin hermona.
RV. Minkälainen tämä Mäki oli henkilönä? Voitteko kertoa?
PP: En mä oikein ollut missään tekemissä, en äidin enkä isän kanssa.

--------------

PP: Joo ja sitten, mutta niille mä en uskaltanut mennä, sinne Irmelin kotiin..pelkäs isäänsä…että sen takia mä en käynyt, että sillon surmailtana…sillon se huusi niin…helvetisti että hän tappaa, hirttää munista ja..
RV: Ketä hän tarkoitti?
PP: En tiedä, se meni ovista ulos ja sisään ja ulos…sisään ja ei se meille…mitään tehnyt sen äitin kanssa…se äiti itki koko ajan…

------------------

RV: Tiedättekö Mäen vanhemmista millaisia ihmisiä ne oli?
PP: Muistaakseni ne on sellaisia hissukoita, hiljaisia. Kun mä en oikeastaan niiden kanssa ollut missään tekemissä. Enkä mä ollut tämän Björklundinkaan kanssa muuta kuin sinä tapahtumailtana… että en mä siellä niinku käynyt…mun muistaakseni mä en ole kertaakaan käynyt siellä…
RV: Mikä teillä oli tarkoitus sillon kun te menitte sinne sillon?
PP: No se oli se…se äiti minut vissiin pyysi minut sinne, mä muistan sellaista…se itki siinä ja mä…otin kaulasta kiinni koitetaan kestää tätä…ja se ukko siinä pyöri…

---------------------

PP: Mäellä olin yöllä…tai tuossa Björklundilla…

----------------------

Että tullaanko hullua hurskaammaksi? Minä vain kysyn. :roll:

Re: Tavanomaista vaihtoehtoisempi Bodom-keskustelu

Posted: Mon Jan 14, 2019 10:52 am
by Queen
Näitä kenkäjuttuja on ollut monissa murhajutuissa. Muuten, miten tyttöjen kenkien kävi? Eihän murhaaja niitä vienyt. Annettiinko ne omaisille? Oliko niissä verta?

Se on outo ajatus (tuli mieleeni kerratessani Markkulan Bodom-kirjaa), että tämä yksi todistajahan (Marjatta) kertoi kuulleensa Nissen leiristä moottoripyörän ääntä tunteja ennen oletettua surma-aikaa.
Ainakin Markkula oli tehnyt tästä päätelmän, että Nissehän siellä todennäköisesti kävi piilottelemassa tavaroita! Siis mitä? Tunteja ennen surmatöitä hän siis teki jo valmisteluita?

Mitä järkeä olisi ollut siinä, että Nils olisi ottanut Sepon takin ja piilottanut sen? Ei kai hän sitä olisi ikinä voinut itse käyttää. Johan nyt, että hän olisi kylillä pasteerannut Sepon nahkarotsi yllään!

Kuten olen aiemminkin kirjoittanut, tämä Markkulan ajatusmaailma ei oikein aukene minulle. Hänestä syyllisyyttä tukevia asioita on ollut:

-Nisse oli joskus (1969?) rikoslehden haastattelussa käynyt surmattujen ystäviensä haudalla ja kuvassa kallistunut Sepon hautalaatan suuntaan. Oliko tämä siis osoitus siitä, että hänellä oli juuri Sepon kanssa tullut kränää? Entä jos olisi kumartunut Irmelin laatan suuntaan, tai Anja Tuulikin? Varjele!

-Nisse oli eräässä haastattelussa pukeutunut takkiin, jossa oli raitoja. Syyllisyyden osoitus? Kuvastiko hän tällä vankila-asusteita? (Taidan varmuuden vuoksi hävittää Marimekko-paitani)

-Nisse ei muistanut paistettiinko makkaraa. Syyllisyyttä osoittava. Helkkari, että en itse aikanaan muistanut kirjoittaa ylös, kun olin nuorena telttailemassa, paistettiinko me makkaraa vai ei. No, onneksi kukaan ei kuollut sillä reissulla.

-Nisse ei riehaantunut oikeudessa. Kyllä syyttömän olisi pitänyt.

-Nisse alkoi ärtyä oikeudessa, kun jankattiin samoja kysymyksiä. Sinänsä yllättävää, tämäkin osoitti syyllisyyden puoleen, sillä olihan hän siihen asti hillinnyt itsensä.

-Irmeli oli saanut pahat vammat. Nissen "tyttöhän" hän oli, joten selvä syyllisyyden osoitus jälleen. Eikö siis kukaan muu saattanut olla käärmeissään Irmelille? Hän oli ikävuosiinsa nähden melko kokenut miesrintamallakin. Oliko hän houkutellut Anjankin pahuuksiin?

-Miksi Nisse ei puolustanut tovereitaan? Voisi kysyä, miksi Seppo painijana ja mahdollisesti melko selvänä ei puolustanut tovereitaan? Mitä jos Nisse makasi sammuneena teltassa? Paha siinä on puolustautua. Hyökkääjäkin saattoi jättää hänet vähemmälle, koska luuli tämän kuolleen jo, kun ei kerta jaksanut puolustautuakaan.

Näitä vastaavia jatkuu ja jatkuu Markkulan tekstissä. Mitenkähän Suomen murhatutkinta olisikaan mennyt, jos joka jutussa olisi käytetty näitä kriteereitä?
Kaiken huipuksi Nisseä syyllistävien mielestä hän on kivunnut puuhun ja ripustanut sinne niin uimapuvun, pyyhkeen kuin Sepon takinkin, puukosta nyt puhumattakaan. Melkoinen mies! :mrgreen:

Re: Tavanomaista vaihtoehtoisempi Bodom-keskustelu

Posted: Mon Jan 14, 2019 1:20 pm
by Eks-EkstroVertti
^ Eiköhän ne tyttöjen kengät annettu 6. kesäkuuta Mäille muiden tavaroiden mukana. 5. päivä niitä (tai ainakin vaatteita, kts. aiempi Pirisen kuulustelu ^) oli jo kuskailtu poliisiauton takakontissa pitkin maita ja mäkiä ja esitelty mm. Pauli Piriselle. Melko nopeaa toimintaa poliiseilta. :roll:

Piriseltä voisi vielä tiedustaa muutamaa asiaa. Esim. miten se Takala sillai ulos ja sisään ravasi, röökilläkö se kävi vai jotain tarkkaamassa? Oliko Pirisellä jotain ideaa siihen, mihin Takala sinä yönä sitten lopulta katosi (kuten jotkut väittävät)? Naapuriin ehkä?

Markkulan kirja oli "tavallaan" ok silloisen markkinaraon täytteeksi, mutta Queenin kriittiset huomiot mielestäni varsin osuvia. :)

Hyvä muistutus tuo, että uimapuku katosi myös. Syitä moiseen voi vain arvailla, mutta mikä lienee todennäköisin?

Jokin transseksuaalinen, tai muu fetissi ehkä? Murhaaja varasti uimapuvun useille sarjamurhaajille tyypilliseen tapaan muistoksi itselleen, jotta voisi elää tapahtuman uudelleen sen kautta? Uimapukuun käärittiin, tai sillä pyyhittiin jotain? Murhaaja ajatteli saavansa siitä hyvät rahat markkinoilla? Hänen naispuolinen ystävänsä tarvitsi uimapukua? Murhaaja itse oli nainen ja uimapukua vailla? Oliko murhaaja hullu kuin pullosta tullu ja veikö hän täysin sattumanvaraisesti mukanaan, mitä vain käteen sattui osumaan?
Uimapuku vietiin " säännöstön vastaisena, liian paljastavana ja syntisenä vaatekappaleena" pois maisemaa rumentamasta/häpeää aiheuttamasta?

Siitä jouhevasti Nilsin 2000-luvun turinointiin poikien älyttömästä ahtautumisesta tyttöjen uimapukuihin. Käsi ylös: Kenen mielestä siihen on "kätketty" jonkinlaista kyyniseen huumoriin hunnutettua ...ittuilua tiettyä suuntaa kohti? Vai olenko ainoa nyrjähtänyt? :lol: