Tavanomaista vaihtoehtoisempi Bodom-keskustelu
- will
- Posts: 2814
- Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am
Re: Tavanomaista vaihtoehtoisempi Bodom-keskustelu
Kyllä, käsialan perusteella asiantuntijat pitivät Tuulikkia todennäköisimpänä kirjoittajana. Irmelin käsialaksi otaksuttu oli erilaista.
Nettitietojen mukaan Tuulikin käsialaa selvitettiin mm. hänen täyteen kirjoitetusta vanhasta päiväkirjastaan, joka ei ollut mukana retkellä. Tätä tutkinnan osaa ei ole ETP:ssä.
Nettitietojen mukaan Tuulikin käsialaa selvitettiin mm. hänen täyteen kirjoitetusta vanhasta päiväkirjastaan, joka ei ollut mukana retkellä. Tätä tutkinnan osaa ei ole ETP:ssä.
-
- Posts: 3083
- Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm
Re: Tavanomaista vaihtoehtoisempi Bodom-keskustelu
Kenellä olisi ollut mahdollisuus manipuloida niin laulu- kuin päiväkirjaakin? (!)Queen wrote:Jos siitä on epäilys, että kirjoitusta ei olisikaan tehnyt Tuulikki, vaan joku olisi lavastanut kirjoituksen, niin tässä on yksi iso mutta.
Kirjoituksessa lukee, että Sepi oli metskaamassa. Mistä kirjoittaja olisi tiennyt pojan nimen ja vieläpä käyttänyt hänestä lempinimeä? Siitä kait olemme yhtä mieltä, että Sepi-sana siinä tekstissä on?
Nyt en muista, käyttikö Nils hänestä Sepi- vai Seppo-nimeä.
Emme ole (samaa mieltä). Siinäkin, kuten olen jo aiemmin todennut, on "pisteongelma" (vertaa i- ja ä-pisteitä keskenään). Toistan itseäni, mutta minun mielestäni siinä lukee "Sepä".
Nykyinen, virallinen tulkinta on valjastettu tukemaan N.G:n syyllisyyttä.
- -Uta-
- Posts: 5925
- Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm
Re: Tavanomaista vaihtoehtoisempi Bodom-keskustelu
Laulukirja on kait se, joka oli mukana retkellä. Mutta entäs tuo päiväkirja... sekö siis, joka oli kotona?Kenellä olisi ollut mahdollisuus manipuloida niin laulu- kuin päiväkirjaakin?
Ainakin murhaajalla olisi ollut mahdollisuus manipuloida retkellä mukana ollutta laulukirjaa, mutta kuka olisi voinut manipuloida kotona ollutta päiväkirjaa, ja miksi ja miten?
Se KRP:n rikostutk.laboratorion lausunto on päivätty 8.10.2003, senkö jälkeen tekstin tulkinta sitten katsottiin viralliseksi? Kuudes rivi on jätetty avoimeksi. Ovat kuitenkin arvelleet, että ensimmäisen sanan ensimmäinen kirjain on todennäköisesti y ja viimeinen i, väliosa voi olla esimerkiksi -ls- tai -k-, toinen sana voi olla yöllä, kolmas sana voi olla Bailaa, zailaa, Raikaa tai Railaa. Mutta ei siitä kyllä noiden perusteella saa mitään kunnollista lausahdusta aikaiseksi.
Sitä klo 2aikaan lausunnossa ei kuitenkaan ole ollenkaan.
Arveluiden perusteella muutama kokeiluväännös :
"Yki yöllä bailaa, sepä oli metkaa"
"Ykä yöllä raikaa, Seppä oli metka"
Urbaani sanakirja:
Ykä : Yrjö. Perisuomalainen nimi, jonka juuret löytyvät englannin kielisessä nimessä George.
Ykä : (teinipoikien mopokulttuuri). Yleensä verkkapuvussa paikalle ilmestyvä arjen sankari, joka menee sanomaan teinipojille suorat sanat, kun nämä päristelevät mööpeleillään epäsoveliaassa paikassa.
Ja sitten vielä tämäkin:
Eli tuon mukaan ainakin Tuulikin kotona tiedettiin, minne päin retkeläiset lähtivät.Isänsä lehtihaastattelun mukaan Tuulikki sai luvan retkelle, kun kertoi suunnitellun paikan.
- will
- Posts: 2814
- Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am
Re: Tavanomaista vaihtoehtoisempi Bodom-keskustelu
Kuka blandasi sitrusliköörin Jaffalla ja joi, jos vain Sepi ja Nisse olivat kännissä, kuten kirjoituksen tulkinta kertoo?
Vaikuttaa muokatulta totuudelta, ehkä jo kirjoittaessa. Nissen mukaan kaikki ottivat.
Julkisuudessa nähdyn silminnäkijätiedon mukaan teltalla ollut poika olisi ollut maistissa, tyttö ei.
Kirjoituksen tulkinta on sen kanssa yhtäpitävä.
Vaikuttaa muokatulta totuudelta, ehkä jo kirjoittaessa. Nissen mukaan kaikki ottivat.
Julkisuudessa nähdyn silminnäkijätiedon mukaan teltalla ollut poika olisi ollut maistissa, tyttö ei.
Kirjoituksen tulkinta on sen kanssa yhtäpitävä.
-
- Posts: 3083
- Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm
Re: Tavanomaista vaihtoehtoisempi Bodom-keskustelu
Olen saanut sellaisen käsityksen, että Tuulikki oli kertonut lähtevänsä retkelle vaikka sitten vastoin vanhempiensa kieltoa.
Jaffa-pullosta löytyivät vieraat sormenjäljet, Sepon verestä ei alkoholia.
Alkuperäisessä (ei vahvennetussa) tekstissä näkyy selvästi seisovan "Sepä se!" tai "Sepä se:"
Toisaalta: Olen joskus ollut sitäkin mieltä, että se rivi kuuluisi: "Sepän semetska"
Vahvennetussa versiossa "se" on kuitenkin muuttunut mystisesti "oli":ksi. s-kirjaimen alaosa on muuttunut olemattomaksi.
Mikä mahtoi olla tekstin tulkinta 60-,70-, tai 80-luvulla?
Tuskin mikään.
Lisäksi niiden, jotka uskovat kirjoituksen olevan varmuudella nimenomaan Tuulikin kirjoittaman, kannattaa muistaa, että Tuulikki ei ollut mikään stadin friidu. Slangi-ilmaisuissa saattoi olla epäselvyyttä.
Vähän niinku sillä gimmalla, joka Lönkalla kyseli rööki suussa ohikulkijoilta, että "Oisko sulla stondaria?"
Jaffa-pullosta löytyivät vieraat sormenjäljet, Sepon verestä ei alkoholia.
Alkuperäisessä (ei vahvennetussa) tekstissä näkyy selvästi seisovan "Sepä se!" tai "Sepä se:"
Toisaalta: Olen joskus ollut sitäkin mieltä, että se rivi kuuluisi: "Sepän semetska"
Vahvennetussa versiossa "se" on kuitenkin muuttunut mystisesti "oli":ksi. s-kirjaimen alaosa on muuttunut olemattomaksi.
Mikä mahtoi olla tekstin tulkinta 60-,70-, tai 80-luvulla?
Tuskin mikään.
Lisäksi niiden, jotka uskovat kirjoituksen olevan varmuudella nimenomaan Tuulikin kirjoittaman, kannattaa muistaa, että Tuulikki ei ollut mikään stadin friidu. Slangi-ilmaisuissa saattoi olla epäselvyyttä.
Vähän niinku sillä gimmalla, joka Lönkalla kyseli rööki suussa ohikulkijoilta, että "Oisko sulla stondaria?"
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla
Luminol
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla
Luminol
-
- Posts: 3083
- Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm
Re: Tavanomaista vaihtoehtoisempi Bodom-keskustelu
7. rivi.
Isoa ämmää tai metskaa ei välttämättä ollut koko niemellä, mutta joko tahallaan tai kynän lipsahtamisesta johtuen syntyvä Ines tarkoittaisi joko ihmistä, Ankkaa tai sisällä.
Melko samalta näyttää se väitetyn "Metskaa" -sanan "t" rivin ensimmäisen kirjaimen eli S:n kanssa.
https://www.youtube.com/watch?v=oAoIgWKxbIA
Isoa ämmää tai metskaa ei välttämättä ollut koko niemellä, mutta joko tahallaan tai kynän lipsahtamisesta johtuen syntyvä Ines tarkoittaisi joko ihmistä, Ankkaa tai sisällä.
Melko samalta näyttää se väitetyn "Metskaa" -sanan "t" rivin ensimmäisen kirjaimen eli S:n kanssa.
https://www.youtube.com/watch?v=oAoIgWKxbIA
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla
Luminol
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla
Luminol
-
- Posts: 3083
- Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm
Re: Tavanomaista vaihtoehtoisempi Bodom-keskustelu
Ajatus, että repisi laulukirjasta sivuja verisen puukon pyyhkimiseen on ihan hyvä. Vieressä olisi raavittua rättiä sun muuta kasoittain.
Mun mielest on sopivaa, että niitä niitä sivuja on poistettu niiden sisällön takia, tää yks nimenomainen teksti on jäänyt poistamatta erheen elikkäs huolimattomuuden takia.
Asiantuntijat saaneet työnsä nopeasti valmiiksi 2003 tuohon kuosiin; se aiheuttaa hämmennystä ja tyydytystä varmaan.
Myös nimenomaisen Larsin nimenomaan ruotsinkielisen väen kuulemiset tuhoutuneet epähuomiossa, joskin tuskin kovin hitaasti.
Mun mielest on sopivaa, että niitä niitä sivuja on poistettu niiden sisällön takia, tää yks nimenomainen teksti on jäänyt poistamatta erheen elikkäs huolimattomuuden takia.
Asiantuntijat saaneet työnsä nopeasti valmiiksi 2003 tuohon kuosiin; se aiheuttaa hämmennystä ja tyydytystä varmaan.
Myös nimenomaisen Larsin nimenomaan ruotsinkielisen väen kuulemiset tuhoutuneet epähuomiossa, joskin tuskin kovin hitaasti.
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla
Luminol
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla
Luminol
-
- Posts: 3083
- Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm
Re: Tavanomaista vaihtoehtoisempi Bodom-keskustelu
"Surmattujen omaisten kuulustelu ei tuonut mitään asiaa valaisevaa eivätkä he olleet tietoisia siitä, minne heidän lastensa retki suuntautui". (Bodomin mysteerio 1960)
Isänsä lehtihaastattelun mukaan Tuulikki sai luvan retkelle, kun kertoi suunnitellun paikan.
Muistaako Uta tai joku toinen, mikä lehtihaastattelu tarkalleen ottaen oli kyseessä?
Koko naisuuden hallinta, perästä päin kuulutan.
https://www.youtube.com/watch?v=38a0EqDrpew&t=158s
Isänsä lehtihaastattelun mukaan Tuulikki sai luvan retkelle, kun kertoi suunnitellun paikan.
Muistaako Uta tai joku toinen, mikä lehtihaastattelu tarkalleen ottaen oli kyseessä?
Koko naisuuden hallinta, perästä päin kuulutan.
https://www.youtube.com/watch?v=38a0EqDrpew&t=158s
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla
Luminol
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla
Luminol
- -Uta-
- Posts: 5925
- Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm
Re: Tavanomaista vaihtoehtoisempi Bodom-keskustelu
-Uta- ei nyt muista ainakaan tällä hetkellä,
mutta koitan jossain vaiheessa etsiä haastattelun,
josta tuo lausahdus on peräisin.
Huh tuota videota... en uskaltanut katsoa loppuun saakka.
mutta koitan jossain vaiheessa etsiä haastattelun,
josta tuo lausahdus on peräisin.
Huh tuota videota... en uskaltanut katsoa loppuun saakka.
-
- Posts: 3083
- Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm
Re: Tavanomaista vaihtoehtoisempi Bodom-keskustelu
Siitähän liikkuu monenlaista versiota: Milloin on kerrottu määränpää isälle, milloin veljelle, milloin on saatu lupa äidiltä...jne. Jossain on mainittu "tietona" Tuulikin uhmakkuus vanhempiensa retkelle asettamaa kieltoa kohtaan..
Mikäli löytyy lehtihaastattelu vuodelta 1960, missä isä Eino selventää asiain laitaa vastoin poliisin virallisia, julkisuuteen antamia tietoja...Niin senkin voi tietysti kyseenalaistaa.
Tuulikin äiti kuoli pian tyttärensä jälkeen...Oliko niin, että isäkin?
"Ajat olivat sellaiset" saattaa aueta kun suppeastikin tutkii silloisia (ja edeltäneitä) poliittisia asetelmia esim. vaalitulosten kantilta katsoen. En väitä, että se itselleni olisi auennut.
Mutta jokin näennäisen paikallinen, kansan syviä rivejä pöyristyttänyt tapahtuma, ja sen yhdistäminen esim. silloisen valtiojohdon johonkin tiettyyn "ominaisuuteen", olisi saattanut aiheuttaa ennalta-arvaamattomat seuraamukset kansakunnalle valitulle linjalle; niin sisä- kuin ulkopoliittisestikin.
Siinä mielessä asiat ovat nykyisin toisin.
Mikäli löytyy lehtihaastattelu vuodelta 1960, missä isä Eino selventää asiain laitaa vastoin poliisin virallisia, julkisuuteen antamia tietoja...Niin senkin voi tietysti kyseenalaistaa.
Tuulikin äiti kuoli pian tyttärensä jälkeen...Oliko niin, että isäkin?
"Ajat olivat sellaiset" saattaa aueta kun suppeastikin tutkii silloisia (ja edeltäneitä) poliittisia asetelmia esim. vaalitulosten kantilta katsoen. En väitä, että se itselleni olisi auennut.
Mutta jokin näennäisen paikallinen, kansan syviä rivejä pöyristyttänyt tapahtuma, ja sen yhdistäminen esim. silloisen valtiojohdon johonkin tiettyyn "ominaisuuteen", olisi saattanut aiheuttaa ennalta-arvaamattomat seuraamukset kansakunnalle valitulle linjalle; niin sisä- kuin ulkopoliittisestikin.
Siinä mielessä asiat ovat nykyisin toisin.
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla
Luminol
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla
Luminol