Kummitus wrote: ↑Mon Oct 28, 2019 6:53 pm
... Morgan Shusterin päiväkirjat....
Morgan Shuster mainitsi tekopäiväksi 4.6.1960. Ei selvinnyt tarkoittiko Suomen aikaa, ilmailussa käytettyä Zuluaikaa vaiko Washingtonissa käytettyä USA:n itärannikon aikaa. Ruumiit olivat jäähtyneet, joten jompikumpi edellisistäkin olisi voinut olla mahdollinen.
Tuo ilmailuaika voisi sikäli olla merkittävä, että murhaniemen ollessa mahdollisesti "lähtöportti" salaiselle lentoliikenteelle, tieto olisi voinut tulla Shusterille nimenomaan Zuluajan muodossa. Tämä liittyy taas näihin vanhoihin uutisiin Bodomin ajan KRP:n tutkinnoista. Espoolaiset nimittäin tekivät viranomaisille tiettäväksi, että alueella oli lennelty öisin, siis useastikin, ja laskeuduttu järville, mm. Bodominjärvelle. Siviililennonjohto ei tiennyt asiasta mitään ja ilmavoimat kertoi, ettei heidän koneitaan ollut ollut ilmassa siellä päin. Jotenka poliisi tiedotti tutkivansa väitteiden todenperää, muttei onnistunut selvittämään mitä kuulohavaintojen takana oli ollut, paitsi että moottoripyörän käynnistä oli ollut todisteita. Loppuraportista kertonut uutinen tuntui jotenkin likilaskuiselta.
Tämän pohjalta olen vuosien varrella uumoillut sellaista mahdollisuutta, että Bodomin helluntaiyössä olisi käynyt vesitaso ja moottoripyörä tullut sitä vastaan murhaniemeen, minkä kärjestä oli helppo nousta koneeseen tai siitä pois, varsinkin jos teltat oli onnistuttu pitämään poissa ajoreitiltä. Olen myös itse nähnyt 2000-luvun puolella, kuinka ketterästi vesitaso lähtee Bodominjärven pinnasta. Alle puolen minuutin kuluttua kaasun avaamisesta kone on jo rantametsän päällä ja äänet alkavat häipyä. Tietysti minulle on herännyt kysymys, miksi kukaan ei kerro havahtuneensa järveltä kuuluneeseen meteliin. Se on jossain määrin jäänyt vaivaamaan, mutta nyt kun puhutaan salaisesta, Euroopan laajuisesta armeijasta, siihen ajatusmaailmaan sopii rajojen ylitteleminen vesitasoilla yöaikaan ja laskupaikkojen lähiväestön pelotteleminen hiljaiseksi, sikäli kun eivät muuten ymmärrä olla visusti tällaisesta isänmaalliseksi miellettävästä toiminnasta Neuvostoliiton kupeessa.
Jatkan vielä MOT-ohjelmasta. Siinä vuori-insinööri JP kertoo, että salaisen armeijan komentajana Suomessa olisi ollut professori Vladi Marmo, silloisen Geologisen tutkimuslaitoksen ylijohtaja, entisiä kaukopartiomiehiä ja syntyjään keski-Venäjältä. Jos ajattelee, että Suomessa olisi ollut salainen, ympäri maata hajautettu vastarinta-armeija, tuolta vakanssilta olisi ollut kätevää pitää yhteyttä sen soluihin, geologiaa kun on aivan kaikkialla. Ylijohtaja Marmolla oli ollut tapana tehdä kenttätöitä, mikä selvisi minulle, kun kyselin erään pahoin ruttaantuneen Valiantin perään Geologisen tutkimuslaitoksen pihassa elokuussa 1969. Tein silloin diplomityötäni Otaniemessä ja toisinaan oikaisin GTL:n parkkipaikan halki. Valiantti oli säälittävässä kunnossa, silloisen sanonnan mukaan rusina, mutten kunnioituksesta tutkinut sitä lähemmin, kun kuulin, että laitoksen ylijohtaja oli heittänyt siinä henkensä. Nopeusrajoituksia ei ollut. Autossa olleet kivinäytelaatikot olivat siirtyneet tiukan ohituksen jälkeen ja vieneet menopelin ulos tieltä Vaajakoskella. Seuranneessa äkkipysäyksessä näytteet olivat tulleet autoa ajaneen ylijohtajan niskaan. Ei ollut turvavöitä saati turvatyynyjä, eikä niistä olisi ollut apuakaan siinä kivisateessa.
Nyt sitten tietysti tulee mieleen ministeri Penna Tervon onnettomuus ja Hans Assmannin omakehu sen johdosta. HA kertoi, ettei ollut tehnyt paljoa. Sen aikaisilla autoilla olisi varmaan riittänyt ilmanpaineen vähentäminen vetävän akselin toisen pään renkaasta, jolloin auto olisi sopivassa sivuttaisliikkeessä niiannut sille puolelle odotettua enemmän ja lopulta mennyt ulos tieltä.
VM:n kuoleman aikoihin salainen armeija olisi jo ollut vähentämässä toimintaansa, tiedä sitten miten henkilökuntaa olisi vähennetty, Yt-neuvotteluja kun ei vielä tunnettu, ja kerran Firman palvelukseen tulleet olivat Firman miehiä hamaan loppuunsa asti. Toisaalla on mainittu, että VM:llä olisi ollut CIA-yhteyksiä jo vuosikymmentä ennen.
Sellainen OT-muistelus vielä, että Tsekkoslovakian miehitys 1968 sattui päällekkäin Prahassa pidetyn Kansainvälisen Geologikongressin kanssa. Ylijohtaja Marmo lienee ollut siellä paikalla muiden maailman geologian alan ylijohtajien tavoin. Saatan aavistella silloisen Neuvostoliiton alueella syntyneen, Suomen armeijan entisen kaukopartiomiehen ja mahdollisen Varsovan liittoa vastustaneen salaisen armeijan silloisen paikalliskomentajan tuntemuksia, kun aamulla herätessä kaduilla ja toreillä näkyi "Kutseitin tähdillä" merkittyjä panssarivaunuja. Ehkä oli syytä tuntea tyytyväisyyttä, ettei näky ollut Suomesta.