Jannis Lakopoulos surmasi vasaralla vaimonsa 2007, Hki

Selvitetyt tapaukset taustoineen, rikosten tekijöiden profiilit
Post Reply
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Jannis Lakopoulos surmasi vasaralla vaimonsa 2007, Hki

Post by Queen »

Kreikkalainen muusikko Jannis Lakopoulos, s.1950 muutti Suomeen 1978. Hänellä oli oma orkesteri Odysseia. Hän toimi myös laulun, soiton ja tanssin opettajana. Hän on säveltänyt musiikkia ja kertoi laulujensa kertovan ihmisistä, ystävyydestä ja rakkaudesta. Hän myös kertoi, miten ne välittävät kuulijoille sielun puhdistusta eli katharsista.

Jannis Lakopouloksen oma sielu olisi kenties kaivannut perusteellista puhdistusta, sillä hän surmasi suomalaisen vaimonsa Anna Baric-Lakopouloksen, s.1977, vasaralla hakaten 11.7.2007 Helsingissä. Anna oli myös muusikko, hän soitti viulua ja lauloi Odysseia-yhtyeessä. Lisäksi Anna oli nukeilla näyttelijä.

Pariskunnalla oli siis melkoinen ikäero.
Johtuiko sitten mistä, mutta vaimo oli päättänyt lähteä avioliitosta. Ensin vaimo oli mennyt lasten kanssa turvakotiin, sitten hän oli hankkinut oman asunnon ja tullut hakemaan tavaroitaan Janniksen luota. Hänen tavaransa olivat olleet talon kellarissa, entisessä kylmävarastossa.
Pariskunta oli siirtynyt kellaritilaan ja tällöin Jannis oli ottanut kylmälaukusta vasaran ja hakannut sillä vaimoaan useita kertoja päähän ja vartaloon. Oikeuslääkärin mukaan näitä lyöntejä oli 10-15. Tämä tapahtui noin klo 17.
Lakopoulos siisti surmapaikkaa ja jätti vaimonsa niille sijoilleen. Vereentyneet farkkunsa hän pani pesukoneeseen.

Lapset olivat olleet hoidossa uhrin siskolla ja tämä ihmettelikin miksi mies saapui hakemaan näitä. Jannis oli selitellyt jotain ympäripyöreää. Lapset hän oli vienyt edellisestä avioliitosta olevan tyttärensä luokse.

Mies oli vieraillut kellarissa omien sanojensa mukaan pariin otteeseen yön aikana. Hän oli pannut peiton uhrin päälle ja jonkun nauhan otsaan tulleeseen haavaan. Hän kertoi, että oli yhden käynnin yhteydessä nähnyt vaimonsa sormen liikkuvan.
Hän ilmoitti vasta aamulla klo 04.55 tapahtuneesta poliisille. Tällöin hän kertoi, että Helsingin Puotinharjussa Kajaaninlinnantiellä on kerrostalon kellarissa surmattu nainen. Pian poliisin saavuttua paikalle selvisi, että surmattu nainenhan on ilmoittajan vaimo. Alustavassa puhuttelussa mies jo tunnusti surmanneensa vaimonsa.

Tekoa pidettiin julmana, olihan mies jättänyt vaimonsa kellariin hakattuaan tätä ensin vasaralla. Kuinka kauan naisparka on joutunut kärsimään ennen kuolemaansa? Jannis Lakopoulos oli kovasti katuvainen ja itkeskelikin oikeudessa ihmetellen, miten hän nyt tällaista meni tekemään. Hän myös vetosi muistamattomuuteen ja epäili välillä jopa jotakuta muuta syylliseksi.
Jannis Lakopoulos passitettiin mielentilatutkimukseen. Hänet todettiin syyntakeiseksi ja niinpä tuomioksi luettiin elinkautinen vankeusrangaistus. Helsingin hovioikeus vahvisti tuomion.

Olen koonnut tiedot Alibi 8/2007 -lehdestä sekä netistä. Ristiriitaista tietoakin on; lehdessä vakuuteltiin kovin perheen tuttavien kertoneen, ettei perheessä ollut aiemmin esiintynyt väkivaltaa. Uhrin sisko on kuitenkin kuvaillut, että vaimo koki miehensä uhkaavaksi ja väkivaltaiseksi. Miksipä muuten vaimon olisi tarvinnut turvakotiin tukeutuakaan?
Tästä tapauksesta löytyi myös häkepuhelu:
Puhelu hätäkeskukseen

H: Hätäkeskus
M: Mies

- - -

H: Mitä siellä on tapahtunut?
M: En muista, mutta nyt on, ihminen on kuollut.
Mutta...
H: Kertokaapa nyt vähän enemmän, miksi, mitä, miten
te tiedätte, että siellä on kuollut mies kellarissa?
M: Ei, kun minä oon nähnyt. On tää mun mun
vaimoni vaimoni.

- - -

H: Mistä tiedätte, että siellä on kuollut ihminen?
M: No kyllä se on. Verta tulee. Tulee riita. Mä en
muista itse asiassa mä en muista paljon mitään enää.
Mutta oli riita tulee varmasti ja.
H: Oletteko te riidellyt?
M: Juu kyllä kyllä.
H: Joo. Kauanko siitä on?
M: Eilen varmasti illalla, illalla.
- - -
Häkepuhelun lähde: Poliisin esitutkintamateriaali"

Pannaan lopuksi Annan esitys: https://www.youtube.com/watch?v=W5TAlO8JP_s
Post Reply