Kyllikki Saari, Isojoki 17.5.1953

Kansakuntaa järisyttäneet ja avoimeksi jääneet rikostapaukset
Post Reply
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Kyllikki Saari, Isojoki 17.5.1953

Post by härkä »

Tämän vl:n IS pitää sisällään ison jutun Kyllikin elossa olevasta veljestä.
Juttu kuvaa Esko veljen elämää kaikkinensa.
Ohessa muutama kuva.

Ei ole ainakaan vielä nettiversiona , joten tämä IS kannattaa ostaa , mikäli jotakuta kiinnostaa ?
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Kyllikki Saari, Isojoki 17.5.1953

Post by härkä »

Nyt tuo eilinen juttu on netissä.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005538328.html
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Arvo Kyyrölä
Posts: 326
Joined: Tue Jun 30, 2015 7:29 pm

Re: Kyllikki Saari, Isojoki 17.5.1953

Post by Arvo Kyyrölä »

Queen wrote:Kyllikin vammat olivat sen suuntaiset, että eikö esim. lapio/lapion varsi voisi olla surmaväline?
Hyvä Queen, en nyt tarkkaan jaksa muistaa kaikkia yksityiskohtia, mutta Axel Skogman sanoi lehdistölle useampaankin otteeseen Kyllikin vammojen laadusta:Yhdessä asiassa olen niiden tiedemiesten kanssa eri mieltä, eivät ne vammat syntyneet lyömällä.Näin sen heti.

Itse oletan, että Kyllikki oli kaatunut pyörällä ja lyönyt päänsä johonkin pelästyessään samalla hetkellä lähestyvää murhaajaa.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Kyllikki Saari, Isojoki 17.5.1953

Post by Queen »

Minäkin pohdin tässä samassa ketjussa tätä onnettomuuden mahdollisuutta ja mietin, voivatko kasvovammat olla peräisin pyörän sarvista:
Queen wrote:Se ehkä olisi mahdollista, että surmaaja (tai kaksi) päätti yllättää Kyllikin hyppäämällä hänen eteensä metsästä. Kyllikkihän oli painanut menemään fillarillaan renkaat sauhuten. Tuo Kyllikin kasvovamma saattaisi sopia siihen, että hän on kovassa vauhdissa lyönyt kasvonsa pyörän sarveen (siis tankoon) siten, että ohjaustanko on ollut vaakatasossa hänen kasvoihinsa nähden (kuten se nyt ajaessakin on). Jos on ollut ajatuksena raiskata Kyllikki, niin ehkä se on sitten tehtykin ja jollei Kyllikki ole siinä vaiheessa ollut hengettömänä, niin hänet on tapettu.
Minulla ei nyt tässä ole mitään dokumenttia saatavilla, mutta muistelisin, että kasvovamma oli noin 4 cm:n levyinen, joten se voisi sopia pyörän ohjaustankoon.
Verdasco
Posts: 3
Joined: Sat Mar 03, 2018 10:00 pm

Re: Kyllikki Saari, Isojoki 17.5.1953

Post by Verdasco »

härkä wrote:Olin yhteydessä Susanne Reinbothiin ja sain selville jotain papereista.

Niitä on kosolti ja kokonaisuus näyttäisi maksavan aika paljon.
PK- Seudulla asuvat voisivat nyt ottaa minuun yhteyttä , jotta pääsisi asiassa eteenpäin.
( Pitäisi arvioida ,mitä ostaa kokonaisuudesta. Mikäli tämä on mahdollista )
Arvioida tarpeet resurssien mukaisesti.
Missä vaiheessa tämä asia etenee? Asun itse pääkaupunkiseudulla, ja olisin kiinnostunut osallistumaan aineiston hankintaan, kun se nyt lopulta on julkiseksi määritelty. Olisin laittanut asiasta yksityisviestiä, mutta ilmeisesti en uutena käyttäjänä vielä niitä pysty lähettämään?

Kerronpa nyt uutena kirjoittajana lyhyesti taustastani rikosasioihin perehtymisessä. Melko tarkkaan vuosi sitten olin opintovapaalla, ja päättötyötäni viimeistellessäni tuli mieleeni jostain syystä Bodomin mysteeri, jota aikanaan seurasin sivusilmällä Gustafssonin ollessa syytettynä. En siis ollut keissistä silloin vielä mitenkään valtavan kiinnostunut, mutta kun se vuosi sitten jostain putkahti mieleeni, niin googlasin tapauksen ja tutustuin tarkemmin. Yhtäkkiä huomaisin Bodomin murhamysteerin imaisseen minut täysin pauloihinsa, ja hankin kaiken mahdollisen keissistä. Luin murhainfon ja Hejacin ketjut, ja hankin toki kirjallisuutta ja lehtiä aiheeseeen liittyen. Tällöinkään en kuitenkaan vielä ajatellut, että alkaisin perehtymään murhamysteereihin sen laajemmin. Mutta kun sitten seuraavaksi luin vähän juttua Kyllikki Saaren tapauksesta, niin se tempaisi mukaansa vielä vahvemmin. Kyllikin tapauksess on jotain selittämätöntä ja mystistä. Vaikka ennen sitä ja sen jälkeen on tapahtunut vielä traagisempia, enemmän ja nuorempiakin uhreja vaatineita tapauksia, on Kyllikin tapaus silti jotenkin puhuttelevin ja kiehtovin. En ihmettele, että se on Suomen historian tunnetuin murhamysteeri.

Itse olen tapauksessa ollut vahvasti Pentti Kankaanpään teorian linjoilla, ja Reinbothin tammikuinen juttu Helsingin Sanomissa vahvisti näkemykseni, eli Vihtori ja Arvo olivat asialla. Mahdotonta tietysti sanoa, kumpi oli murhaaja, eli mitkä olivat miesten roolit tarkemmin tilanteessa. Itse en pidä ollenkaan varmana Kankaanpään teoriaa siitä, että Vihtori tappoi Kyllikin, ja haki sitten lankomiehensä avustamaan peittelytoimissa. Sitähän on ajateltu, että Vihtorin pprofiili sopisi paremmin seksuaalirikoksen tekijäksi, mutta onkohan Arvostakaan kaikkea tiedetty. Aikalaispoliisin mukaanhan hänestäkin oli joskus murhaa edeltävänä aikana tehty ilmianto poliisille epäonnistuneesta raiskausyrityksestä, joka oli sitten seuraavana päovänä vedetty takaisin. Itse pidän hyvinkin mahdollisena, että sekä Vihtori että Arvo ovat molemmat olleet juopuneina paikalla Kyllikin kohdatessa loppunsa. No, joka tapauksessa miesten syyllisyyden puolesta puhuu niin moni seikka, että näen tapauksen melko selvänä.

Minulla on omat arvaukseni myös esimerkiksi Bodomin ja Tulilahden syyllisistä, mutta ne ovat nimenomaan arvauksia, ja niissä tapauksissa näen selkeästi enemmän avoimia kysymyksiä. On muuten aika erikoista, että Arvon nimi tuli vasta nyt esiin tuon Reinbothin jutun myötä. En ainakaan itse ole siihen aikaisemmin törmännyt missään keskustelussa. On puhuttu vain lankomiehestä Kankaanpään jutun perusteella. Vihtorin nimihän oli sukunimeä myöten jo aikanaan lehdissä, kun oli epäiltynä, mutta ilmeisesti Arvon nimestä ei ole ainakaan kovin näkyvästi julkisesti puhuttu, vaikka kyllähän miehestä aikanaan taisi juoruja olla. Murhainfossa oli tieto, että häntä olisi murhaan liittyen myös yritetty 50-luvulla kiristää, jonka Arvo oli sitten kertonut poliisille. Kylmäpäinen kaveri.

Mutta tosiaan, noihin asiaan liittyviin pöytäkirjoihin olisi kiinnostavaa päästä jossain vaiheessa tutustumaan. Eli miten niiden hankinta etenee, ja voinko olla avuksi?
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Kyllikki Saari, Isojoki 17.5.1953

Post by will »

Paperien hankinta on edennyt kuten se yleensäkin etenee foorumeilla. Ellei kukaan ota sitä tehtäväkseen, ei tapahdu mitään. Kiitos, kun tarjoat apua. Odotan, että siihen voidaan kohtapuolin palata.

Tuolla sisempänä Hejacia on ehdotus, että muodostettaisiin pooli, joka ostaa digikopion. Hejac ry olisi yksi osakkaista, ja digikopio tulisi hallituksen nimeltä tuntemille jäsenille Arkistoon luettavaksi. Hejacin sisällä pitäisi mahdollisesti kerätä vapaaehtoisilta jäseniltä tukirahoitusta pooliosuuden maksamiseksi. Digin ei pitäisi olla kalliimpi kuin paperikopionkaan, vaan ehkä jopa halvempi, riippuen KRP:n asiakaskopiohinnoista. Kaikkia digikopion poolissa ostaneita koskisivat KRP:n ehdot, jotka saataneen kirjallisina, ja sisältäisivät mahdollisesti esim., että kopio on omaan käyttöön, ei jakeluun, mutta otteita voi ottaa ja kertoa sisällöstä omin sanoin. Oman kopionsa saa myydä, kun ei jätä itselleen. Otteita laajemman tekstiedition julkaisemiseen olisi pyydettävä kirjallinen lupa.

Härkä lupasi soitella KRP:lle. Voisin lähteä mukaan Jokiniemeen, missä neuvoteltaisiin lisää. Pitäisi hankkia digipooliin Hejac ry:n lisäksi muitakin osakkaita, jotka jakaisivat kopiointikustannuksen. Mahdollisesti mediataloilla jo on omia kopioita, eikä sieltä tulisi osallistujia, vaan ovat saattaneet säästääkin ja käyneet lukemassa poliisin työkopioita. Digikopio jäisi myös KRP:lle, joka voisi myydä sitä edelleen haluamallaan hinnalla. Ensin pitäisi selvittää, myyvätkö pdf-muodossa, ja mitä se maksaa? Pdf syntyy samalla laitteella mutta vähemmällä henkilötyöllä kuin paperikopio. Ensiksi kuitenkin tarvitaan hallinnollinen päätös, että digikopion voi tarvittaessa ottaa ja myydä tällaisesta laajasta, vanhasta tutkinta-aineistosta.

Jään odottamaan Härän raporttia Jokiniemen kannanotosta.

PS. Seuraavaksi Bodomista karsitut, yleisökelpoiset paperit. Se voi olla Isojokea vaikeampi juttu, koska on ollut oikeudessa ja on yhä täysin pimeä, sekä murhaaja saattaisi vielä elää muutaman kymmenen vuotta parhaimmillaan. Toivotaan, että Kyllikki Saaren murhajutun papereissa ei ole laajalti vastaavia ongelmia, ja olisi mahdollista saada kattava digimateriaali tutkintatuloksista, ongelmasta kiinnostuneiden luettavaksi. DS
Verdasco
Posts: 3
Joined: Sat Mar 03, 2018 10:00 pm

Re: Kyllikki Saari, Isojoki 17.5.1953

Post by Verdasco »

Kiitoksia tiedoista, jään mielenkiinnolla odottamaan miten prosessi etenee. Mielenkiintoista, että siinä on vielä noinkin monta eri asiaa vielä pohdittavana, ennen kuin sieltä tietoja irtoaa. Onkohan muuten koko aineisto ylipäätään jo digitalisoitu? Ettei osa 50-luvun pöytäkirjoista ole vain papereina mapeissa?

Edelleenkin voin myös avustaa prosessissa, jos vain jonkinlaista tarvetta jossain vaiheessa ilmenee.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Kyllikki Saari, Isojoki 17.5.1953

Post by will »

Tietääkseni KRP ei ole siirtynyt digiaikaan vanhojen pöytäkirjojensa osalta, vaan kopioita otetaan ja myydään paperikopion hinnalla sen mitä asiakas maksaa. Osa varmaan pidetään salassa edelleen. Isojoen papereiden kopioiden ostaminen on ainakin rahasta kiinni, koska aineisto on laaja, ja koko pöytäkirjalle tulisi liikaa hintaa tällaisen vähävaraisen yhdistyksen yksin ostettavaksi. Mielestäni näin tunnetun tapauksen aineisto saisi olla asiasta kiinnostuneiden luettavissa helpommin kuin menemällä Jokiniemeen mappeja tutkimaan. Katsotaan, miten järjestyy, ja miten voit auttaa.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Kyllikki Saari, Isojoki 17.5.1953

Post by härkä »

Olen sopinut krp:n kanssa ko. materiaalin katselusta.
Tämä tapahtuisi ensi viikolla ja Will menisi paikalle. Tilaisuus järjestetään kuten HS:n vierailu..
Verdasco voisi ottaa yhteyttä williin , jotta voitte sopia keskenänne asioista.
Itse en etäisyyden takia tällä kertaa tule paikalle.

Vierailun jälkeen voisi katsastaa mahdollisia jatkotoimia.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Kyllikki Saari, Isojoki 17.5.1953

Post by will »

Pöytäkirja-asia on tänään edennyt.
Kaikkea ei tulla saamaan, kuten on luonnollista.
Kerrotaan lisää, kun materiaali on käytettävissä.
Post Reply