Kyllikki Saari, Isojoki 17.5.1953

Kansakuntaa järisyttäneet ja avoimeksi jääneet rikostapaukset
Post Reply
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Kyllikki Saari, Isojoki 17.5.1953

Post by will »

Alkuperäisten pöytäkirjojen kopioita on nyt saatu Hejac ry:n jäsenten luettavaksi. Ne on sijoitettu keskustelufoorumille Arkistoon, minne pääsee yhdistyksen sivujen kautta. Kiitos tästä KRP:lle, Hejac ry:lle ja sen keskustelufoorumin ylläpidolle. Nyt Arkistosta on saatavilla alkuperäistä tutkintatietoa Kyllikki Saaren, Tulilahden ja Bodominjärven murhista, jotka yli 50 vuotta sitten olivat tiiviin kansalaiskeskustelun kohteena, kuitenkin kaikkien jäädessä ratkaisematta sitäkään kautta.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Kyllikki Saari, Isojoki 17.5.1953

Post by härkä »

Jos tuo edellä mainittu etp - aineisto antaa aihetta kommentointiin , voi niitä ajatuksia kirjoittaa tähän ketjuun.

Tarkoitus on myös myöhemmin kesällä tehdä matka Isojoelle. Jos jotakuta se kiinnostaa , voi ottaa yhteyttä vaikkapa minuun.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Kyllikki Saari, Isojoki 17.5.1953

Post by Queen »

Minä olen innokas kommentoimaan. :D

Ruumiin kätkijällä piti olla tutkijoiden mukaan paikallistuntemus, eikä kukaan sattumalta paikalle osunut olisi osannut mennä ruumista kätkemään juuri tuohon kyseiseen paikkaan.
Jos autoteoria pitäisi paikkansa, kuljettajan olisi pitänyt olla joko paikkakuntalainen, paikkakuntalaisen tuttava tai joskus asunut tai työskennellyt ko. paikalla.

Havaintojen tekijöistä:

Jossain vaiheessa puhuttiin noiden jälkien olleen mahdollisesti myös moottoripyörän jättämät, mutta kyllä tilallinen nimeltään Oskari Forsby, sekä hänen poikansa Vilho, katsoivat niiden selkeästi olleen auton jäljet. Renkaiden leveys oli 5-5,5 tuumaa.
Vilho F. kertoi, että paikalla olleet jalanjäljet olivat matalakantaisista kengistä, joiden pituus oli 21 cm, mikä vastaa kokoa 34 eli olisivatko kengän jäljet siis Kyllikin? Kummallista on se, että Vilho syystä tai toisesta tiesi kengän jälkien pituuden näin tarkasti! Hän ei ollut kuitenkaan huomannut paikalla olleita polkupyörän jälkiä, jotka taas hänen isänsä oli huomannut.

Outoa myös on, että nämä kaksi tyttöä (Valma Hautaniemi ja Maija-Liisa Rajala), jotka 22.30 aikaan näkivät kermanvärisen auton ajavan ohitseen, pystyivät antamaan hyvin tarkkoja huomioita autolla liikkuneista miehistä, vaikka auton sivuikkunoista ei kertoman mukaan nähnyt mitään, sillä ikkunoiden eteen oli laskettu joku kaihdin ja näin ollen havainnot piti tehdä vain tuulilasin kautta. Auto oli tullut Kauhajoen suunnasta ja parinkymmenen minuutin kuluttua palannut Isojoen suunnasta polkupyörä takaluukusta pilkistäen.
Auto oli mahdollisesti Ford De Luxe tai vastaava. Tuon ajan autoissa tuulilasit olivat paljon pienempiä kuin nykyautoissa ja iltahämärässä on varmasti ollut vaikea nähdä auton sisälle. Miten tytöt siis pystyivät tekemään niin tarkkoja huomioita, joista kertoivat? Vai onkohan noihin havaintoihin lisätty hieman mielikuvitusta mukaan.

Eino Saari on epäillyt auton olleen Kauhajoen Kainaston kylässä asuneen korpputehtailija Koiviston auto.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Kyllikki Saari, Isojoki 17.5.1953

Post by Queen »

Korjaus edelliseen: Pyörää ei outo olisi osannut mennä kätkemään tuohon paikkaan, mistä se sittemmin löytyi.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Kyllikki Saari, Isojoki 17.5.1953

Post by härkä »

Papereissa on maininta Kyllikin aiemmin saamasta päävammasta jossain onnettomuudessa.
Oli vaatinut sairaalahoitoa joitakin viikkoja ja osittain hankaloittanut elämää sen jälkeenkin.

Ihan omana ajatuksena se , olisiko tämä voinut vaikuttaa /altistaa es. polkupyörällä ajon " haparoitumissen " ?
Jos , niin voisi tukea onnettomuusteoriaa.
Toki arvailtu onnettomuus voi olla kokonaan autoilijan aiheuttamakin.

Tiet olivat sorapintaisia , mutkaisia ,kapeita ja osin mäkisiä. Joskaan Pohjanmaalla ei mäkiä hirviästi ole.
Tuli mieleen Bodomilta pohjoiseen ajaessa. Kauniina sunnuntaina oli paljon polkupyöräilijöitä mutkaisella ja kapealla , joskin hyväpintaisella asfalttitiellä.
Joutui ajamaan paljon pyöräilijän takana , ennenkuin sai varmistettua ohituspaikan. Eräät polkivat yllättävän kovaa vauhtiakin. :D
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Vulvados
Posts: 1899
Joined: Tue Nov 29, 2011 11:07 am
Location: Vulvania

Re: Kyllikki Saari, Isojoki 17.5.1953

Post by Vulvados »

Löytyykö jostain kartta tai muu tarkka kuvaus pyörän löytöpaikasta? Ajelen näillä näkymin viikon päästä siitä läheltä ohi, ja jos sattuisi hyvät kelit ja hiukan luppoaikaa, niin voisin vilkaista paikkaa. Muistomerkillä pari kertaa olen aiemmin käynytkin, mutta pyörän löytöpaikan koordinaatteja minulla ei ole ollut.

Onko tuota korpputehtailijaa tarkemmin tutkittu tai selvitetty jossain?
"Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi." -- Matti Nykänen
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Kyllikki Saari, Isojoki 17.5.1953

Post by Queen »

Etp:ssä on kuvausta polkupyörän upotuspaikasta, kuviakin, mutta tarkemmista koordinaateista en ole varma. Pitääpä katsella, jos jossakin olisi selvitetty tuo paikka. Pitää myös etsiä tietoa korpputehtailijasta. :D

Kyllikki oli tosiaan aiemmin ollut onnettomuudessa, jossa oli loukannut päänsä siten, että oli joutunut sairaalassa olemaan parisen viikkoa ja sen jälkeen kotona levossa noin neljä viikkoa. Hän oli kertonut tuntevansa "surinaa" päässään, eikä pystynyt raskaisiin töihin tuon onnettomuuden jälkeen. Koulukin jäi kesken.

Kyllikin kengästähän oli löytynyt tuo miesten sukasta leikattu varsi, josta oli joku jopa lausunut, että siinä olisi ollut hampaanjälkiä. Onhan sekin mahdollista, mutta kenties tuo sukka olikin pyörän varuste.
Vastaani ei ole tullut tietoa, oliko Kyllikin pyörässä pumppua, luulisi olleen, sillä pyörä oli uudehko. Vanhat pumput olivat metallisia, joissa myös ilmasuutin oli metallia. Pyörissä oli tarakan alla pumppulaatikko, joissa oli yleensä pumpun lisäksi paikkaustarvikkeet, lenkkiavain renkaan irrottamiseen ja kankaanpala.
Kankaan tarkoituksena oli toimia "tiivisteenä" ilmaa pumpatessa pumpun ja venttiilin välillä, jotta ilma menisi paremmin renkaaseen. Ehkäpä tuo sukka oli leikattu tätä tarkoitusta varten, eikä jäljet olisikaan olleet hampaanjälkiä, vaan venttiilistä tulleita jälkiä.
Kuinka sukka olisi sitten joutunut Kyllikin kenkään? Ehkäpä pumppulaatikko (jos sellaista oli, en ole vielä tarkistanut) on avautunut pyörää raahatessa. Kun surmaaja on upottanut pyörän, on hän poiminut matkan varrelle jääneen kengän, huivin ja sukan.

Nuo mahdolliset lasinpalat tiellä ovat kiinnostavat. Ovatko ne todella ilmaantuneet paikalle Kyllikin katoamisen aikaan vai olleet jo aiemmin. Yhtäkaikki, ne ovat olleet ilmeisestikin auton laseista peräisin, ei siis auton lampuista.
Kyllikin pyörä oli siis kunnossa, joten mistään massiivisesta onnettomuudesta ei voi olla kyse, jos pyörässä ei havaittu kerran mitään vääntymiä tai edes merkittäviä naarmuja. Tosin yksi henkilö kertoi vasemman kädensijan päässä olleen pienen lommon. Ketjunsuojuksessa oli ruostepiskoja.
Sarvet pyörässä oli väännetty rungon mukaisiksi, mutta ilmeisesti tuohon ei ole työkaluja tarvittu. Pyörä oli keväällä uutena ostettu.
Yksi mahdollisuus olisi, että pyörää olisi yritetty tunkea auton sisälle, jolloin sarvi on osunut sivuikkunaan ja rikkonut sen. Mutta eikö tällainen ikkunaton auto olisi herättänyt huomiota? Alueellahan oli tulossa autojen katsastuspäiväkin.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Kyllikki Saari, Isojoki 17.5.1953

Post by Queen »

Vulvadosille:
Etp:n osiossa "Tutkintapöytäkirja 190/54 liite kartta helpommin katsottavassa muodossa" on myös polkupyörän upotuspaikka. Saisiko siitä hahmotettua tuon paikan niin, että sen löytäisi?
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Kyllikki Saari, Isojoki 17.5.1953

Post by Queen »

Ja jatkuu ...
Jos oletetaan, että surmaaja olisi ulkopaikkakuntalainen, satunnainen vastaantulija tms., olisiko hän todella tuonut jälkikäteen metsikköön sittemmin löytyneen kengän? Sehän todettiin myöhemmin tuoduksi, koska paikalla oli istutuksia, jotka oli tehty vasta Kyllikin katoamisen jälkeen.
Sitä myös ihmettelen, että jos Kyllikki ja pyörä otettiin autoon ja vietiin jonnekin muualle välillä, mitä järkeä olisi ollut palauttaa hänen ruumiinsa tuon katoamispaikan tuntumaan. Riskialtista puuhaa ajella ensin pyörä takaloosterista pilkistäen ja uhri kyydissä yhteen suuntaan ja sitten jälleen takaisin samalle paikalle. Missä auto olisi ollut hautaamisen ja pyörän upottamisen aikana, etteivät ihmiset olisi kiinnittäneet siihen huomiota?
Ehkä nyt lopetan tämän yksinpuhelun tältä päivältä, kun alkavat jutut mennä melko epätoivoisiksi.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Kyllikki Saari, Isojoki 17.5.1953

Post by will »

Queenille ja Vulvadosille:
Queen wrote: Thu Jun 07, 2018 10:38 am Vulvadosille:
Etp:n osiossa "Tutkintapöytäkirja 190/54 liite kartta helpommin katsottavassa muodossa" on myös polkupyörän upotuspaikka. Saisiko siitä hahmotettua tuon paikan niin, että sen löytäisi?
Ohessa vastaava karttapaikan piste karkeasti. Riippuen siitä, mistä vanhan tien kilometrejä alettiin laskea ja miten määrittelivät itäsuunnan maastossa todellinen paikka voisi olla pohjoiseen tai etelään nx10m. Pisteestä 15m pohjoiseen ilmakuvalla näkyy tallottu kehä. Ehkä siinä, vaikka voisi olla myös kääntöpaikka. Vai olisiko kuitenkin 35m etelään ojan päässä, reunaojien sisällä? Vuoden 1971 peruskartalle merkitty hete taas on 160m pisteestä etelään, eri tilalla kuin myöhempi (<1971) kaivutyömaa, kuten myös pyörän löytöpaikka on merkitty ETP:n kartalle.

https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/k ... 3A75%7D%5D

http://vanhatpainetutkartat.maanmittaus ... 4_1971.jpg

Suorin reitti autolla tullessa on kävellen Hallitien päästä tontin halki, paras sallittu kulku saattaa kuitenkin olla pohjoisen kautta kiertävää polkua pitkin.

Edit:

ETP:n kartta on kopioitu Keskusmetsäseura Tapion ojitussuunnitelmakartasta, jonka työmaa-alueen ulkopuolelle ovat jääneet mm. selitykseen numeroidut kaksi tietä Lellulaksoon, eikä niitä mahdollisesti siitä syystä ole piirretty alkuperäiselle kartalle. On vain myöhemmin kopiolle merkityt numerot 9 ja 10 maantien varressa, mistä teiden sanotaan låhtevän ja yhtyvän toisiinsa kauempana. Lellulaksoakaan ei ole merkitty erikseen, mutta polkupyörän upotuspaikka on merkitty numerolla 3. Kopion mukaan se on tilanrajan itäpuolella, ja siis eri puolella kuin Lellulaksoon tulevat em. tiet. Uudemmilta kartoilta nähdään, että tilanraja jakaa Lellulakson kahteen osaan. Sinne tulleet tiet ovat yhden tilan mailla ja piirroksen mukaan pyörä upotettu naapuritilan alueelle, vieläpä aivan sen kaukaisimpaan nurkkaan omistajansa kannalta katsoen. Tämä viittaa paikallistuntemukseen ja maanomistusolojen tuntemukseen erityisesti. Yleensä tilojen rajat eivät olleet auki - vaikka olisi pitänyt olla - eivätkä vanhat pyykit erottuneet kovin hyvin, varsinkaan suolla, joten kätköpaikka vaikuttaisi olevan ennalta harkittu. On järjestetty etumatkaa. Kuka veisi pyörän yhden tilan maata pitkin jättäen sinne jäljet ja piilottaisi sen naapuritilan perämetsän hetteeseen? Mikä merkitys on toisella tiellä, jota ei ole merkitty mihinkään? Kertoiko siitä joku hevosmies, joka on ajanut puita metsästä sitä kautta rekikelillä, muttei nähnyt paikkaa kesällä? Kai tutkinta kuitenkin selvitti, että tie oli olemassa Kyllikin katoamisen aikaan?

Erikoista on, että numeroa 10 vastaavaa tietä ei ole merkitty millekään muullekaan kartalle sen enempää myöhemmin kuin aikaisemmin. Olisiko kysymys puutavaran ajoon tarkoitetusta talvitiestä eikä pysyvästä tiestä tai edes kinttupolusta? Mikä merkitys tiellä siis olisi tutkinnan kannalta, kun se on mainittu? Kertoiko siitä joku vieraspaikkakuntalainen vai oliko joku tutkintalinja, jossa tiellä oli roolinsa?
Post Reply