Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Kansakuntaa järisyttäneet ja avoimeksi jääneet rikostapaukset
Post Reply
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by härkä »

Image

Vaasa - lehdessä julkaistu ilmakuva heti hautalöydön jälkeen.
Kuvasta saa käsityksen tuosta osasta aluetta. Myös osittain siitä , miten polku kohti Veertin taloa ja Tuliniementien alkua kulki.
Ruumiit aistinut hevonen laidunsi kuvan niityllä

Palaan aiheeseen vielä tänään myöhemmin.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Arvo Kyyrölä
Posts: 326
Joined: Tue Jun 30, 2015 7:29 pm

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by Arvo Kyyrölä »

Oikein mahtavat kiitokset nimimerkki härkä! Jään odottelemaan tarinan jatko-osaa.

Itseltäni löytyvät mm. Turun Sanomien,Etelä-Saimaan,Ilta-Sanomien ja Uuden Suomen etusivujen artikkelit tästä alati kiinnostavasta Tulilahden tapauksesta kammottavan verityön paljastuttua..Juuri äsken lueskelin aikalaiskuvauksia Runarin oikeudenkäynnin ajoilta.

Valitettavasti tunnustaudun liian laiskaksi ihmiseksi,jotta jaksaisin skannata noita artikkeleja.On niin monia harrastuksia muutenkin.

Tuosta mainitsemastasi yksityikohdasta,että hevonen oli aistinnut ruumiiden hautauspaikan,olen kyllä joskus kuullut ja lukenut.Kuollaksenikaan en muista lähdettä.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by härkä »

^
Tuo hevoshaan juttu on kuultu ihan aikalaistietotasolta. Olen kirjoittanut siitä tänne aiemmin.
Hevonen oli ollut levoton kuopan kaivuun jälkeen.

Lähimenneesyydessä sain myös tietooni , ettei KRP:n rikosmuseossa Vantaalla ole lainkaan mitään aineistoa Tulilahden kaksoissurmasta. Ei mitään.
Selvittelyn alla on , olisivatko tyttöjen omaiset saaneet jotain esineistöä takaisin ?
Vaikkapa ne panamahatut.
Asia selvennee jossakin vaiheessa. Bodom vaatetusta jne. palautui omaisille ainakin osittain.
Bodom telttahan ko. museossa on.

Haudan kaivamiseen käytetty lapion pisto-osahan on tallella. Se voisi ehkä kelvata myös museolle ?
Tosin se ei ole rikoksentekoväline. Ainoastaan rikoksen peittelykapine. Merkittävä sellainen , jonka soisi olevan lasivitriinissä.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Vulvados
Posts: 1899
Joined: Tue Nov 29, 2011 11:07 am
Location: Vulvania

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by Vulvados »

Kiitos Härälle hyvästä lehtileikkeestä. Enpä tuohon ole aiemmin törmännytkään. Onkohan tuo kuvatekstin maininta "muutaman kymmenen sentin etäisyydellä järvestä" kuitenkaan ihan korrekti, sillä luulisi noin lähellä rantaviivaa olevan haudan täyttyvän vedellä niin nopeasti, että ruumiiden hautaaminen siihen olisi varsin hankalaa. Olisikohan kyseessä lapsus ja sillä tarkoitettaisiin metrejä tai sitten korkeuseroa...?? Mikäli paikalle pystytettyjen ristien paikka on oikea, niin muistaakseni siitä on kyllä useampia metrejä rantaviivaan, joskin järven vedenpintakin on toki vuosikymmenten mittaan voinut muuttua.
"Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi." -- Matti Nykänen
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by härkä »

Linkin kuvassa Heinäveden silloinen apteekki.
Sijaitsee os. Kermanrannantie 9. Silloinen apteekkari Merenheimo rakennutti talon 50 - luvun puolivälissä.
Noista ovista Eine ja Riitta kulkivat.
https://www.google.fi/maps/place/T:mi+I ... c7!6m1!1e1
Rakennus on kokolailla samanlainen kuin silloin.
Maamme teollisen lääkevalmistuksen pioneeri Albin Koponen linkittyy Heinäveteen.
Yrityksensä sulautui sittemmin Orioniin.

Myös Ossuuskaupan vanhoja kuvia olen metsästänyt. Lienevät PeeÄssällä Kuopiossa ?

Mitatkaa muuten kaiken varalta päänne.
En niinkään tarkoita henkistä enkä älyllistä kapasiteettia , vaan pään kokoa.
Kyse olisi hatuista , jos suunnitelmani sattuisi käymään toteen ? :D
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by härkä »

Saatan saada vanhan ossuuskaupan kuvan tähän jossain vaiheessa.

Tässä kuitenkin sen paikka. Silloin siinä oli puutalo. Sittemin matalampi rakennus. Sen yhteydessä olivat Koppelo ja / Kukkopilli nimiset ravitsemusliikkeet.
https://www.google.fi/maps/@62.4268223, ... 56!6m1!1e1

Rakennus sijaitsi hiukan matkaa nykyisestä S- Marketista ja kylmä ABC:stä Kermanrantaan päin.
Tytöt tulivat juuri nykyisen kaupan risteykseen Liperin suunnasta , eli eteläkaakosta. Silloinhan ei nykytietä ( isoa ) ollut.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by härkä »

Tässä linkki paikkaan , jossa saamani tiedon mukaan sijaitsi se majatalo johon tytöt pyrkivät.
https://www.google.fi/maps/@62.42801,28 ... 312!8i6656

Kuten google-autolla kulkiessa voi todeta , ovat kaikki kolme kohdetta varsin lähellä toisiaan.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Runar
Posts: 55
Joined: Sat Jul 27, 2013 3:03 pm

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by Runar »

Nimimerkille Queen varoitus foorumin sääntöjen vastaisesta menettelystä. Aineiston toimittaminen muualle ilman lähdeviittausta ja ylläpidon lupaa on ehdottomasti kielletty.
Jos toiminnan havaitaan jatkuvan, tulee ylläpito erikseen harkitsemaan ja konsultoimaan viranomaisia siitä, voidaanko tekoon soveltaa RL:n 49 luvun 1 §:ssä rangaistavaksi säädettyä tekijänoikeusrikosta.


Runar
-Moderaattorit-


Ratkaisu on yksimielinen.
Moderaattori
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by härkä »

Vanhan majatalon yhteydessä oli myös kahvila. Voi olla , että tytöt nauttivat ne munkkikahvit siellä ??

Kun edetään Kermanrannantietä vielä kohti satamaa , tulee näkyviin tämä talo.
https://www.google.fi/maps/@62.4349078, ... 312!8i6656

Pienellä varauksella on kyseessä silloinen Talouskaupan myymälärakennus.
Rakennukseen varattiin krp:n tutkijoille huone surmien selvittelyä varten.
Kuvassa on nähtävissä kaupan rappuset ja pari näyteikkunaa. ( Ehkä ) Mäki alas rantaan ja satamaan alkaa jyrketä pian linkin kuvan jälkeen.
Minulle on kerrottu Ruuskasen asuneen jossain Talouskaupan ja aiempien linkkikuvien välimaastossa.
Pelkonen taas asui silloin tietääkseni aivan rannan tuntumassa.

Kokosin nämä yhteen siksi , että lukijat voivat paremmin hahmottaa noilta osin.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by härkä »

http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php? ... &start=195

a sanottua
ViestiKirjoittaja Ailar » To Joulu 17, 2015 12:01 pm

Kirjauduin Hejaciin pitkästä aikaa ja olen saanut viestin Runarilta (ylläpidon edustaja).
Viestin sisältö on lyhykäisyydessään: "Aineiston toimittaminen luvatta toiselle foorumille. Toistuva rike. Ensimmäinen varoitus."
Niinpä lukaisin muutakin Hejacin tekstiä ymmärtääkseni mistä on kyse ja siellähän oli tiedonanto jäsenille ja entisille jäsenille. En sitä tähän ala kopioimaan, mutta siinä ilmeisesti on tarkoitettu minua, vaikka en itseäni moisesta tunnistakaan.
Minut saa bannata ihan rauhassa vaikka eliniäksi, se ei minua heilauta mihinkään suuntaan. En näet ole kirjoittanut Hejaciin moneen kuukauteen, enkä juuri palstan oveakaan raottanut. En kuitenkaan hyvillä mielin sulata sitä, että minut luokitellaan varkaaksi, sillä varashan on ihminen, joka vie toisen omaisuutta.

Kerrataanpa vähän asioita, jotta Hejacin ylläpitokin muistaa missä mennään:

-Tiedonanto on annettu siis jäsenille ja entisille jäsenille.
Tässä ilmeisesti tarkoitetaan Hejac ry:n jäseniä. En ole koskaan ollut Hejac ry:n jäsen. Jäsenyys edellyttää, kuten muissakin yhdistyksissä, jäsenmaksun maksamista. Sellaista en ole koskaan maksanut.
-Minulla on jostain syystä ollut pääsy jäsenien tiedostoihin. Tästä kirjoitin Härälle muutamaankin kertaan ja pyysin, että nuo osiot suljettaisiin minulta, koska en ole jäsen. Niitä ei suljettu.
-Sain joku aika sitten nimim. Runarilta muistutuksen jäsenmaksun maksamisesta. ("Rekisterimme osoittaa, että teidän jäsenmaksunne on maksamatta" jne.). Vastasin tähän, että minulla ei ole aikomusta maksaa ko. maksua, koska en ole ollut jäsen, enkä sellaiseksi halua.
-Pyysin Runaria sulkemaan pääsyn jäsenien tiedostoihin sekä poistamaan nimimerkkini Queen kokonaan. Runar vastasi, ettei ole tiennyt asiasta ja informoi tästä ylläpitoa, mutta nimimerkkiäni ei voi poistaa, koska se ei ole mahdollista teknisesti.
-Jos minun nimeni on pantu Hejac ry:n jäsenluetteloon, on se tehty vastoin minun suostumustani ja tietämättäni. Minusta tällainen ei ole korrektia käytöstä, eikä oikea tapa hankkia jäseniä yhdistykseen.
Sinällään minulla ei ole mitään yhdistystä vastaan, mutta kuten Härälle ilmoitinkin, en ole mikään yhdistysihminen, vaan haluan olla vain tavallinen rivikirjoittaja.
-Ymmärtääkseni kyse on Tulilahti-asioista, koska en ole viime aikoina Murhainfoon muusta juurikaan kirjoittanut. Olen tutkinut aktiivisesti Tulilahtisurmia noin 10 v. Sinä aikana olen kerännyt materiaalia ko. jutusta lehdistä, kirjoista ja netistä. Olen myös jo vuosia sitten saanut osia etp:stä eräältä minfolaiselta ja mm. Minfon Tulilahti-ketjut sisältävät erinomaista materiaalia. Viimeisin kirjoittamani perustuu tutkintapöytäkirjaan, jonka nimim. Papillon muistaakseni ketjuun aikanaan toimitti. Olen kyllä lukenut myös Hejacin puolelta Tulilahti etp:n ja kirjoitin siitä selkokielisen version itselleni aikapäiviä sitten. Tuolloin ilmoitinkin Härälle, etten aio kirjoitustani missään julkaista, vaan kirjoitin siksi, että olisin paremmin ymmärtänyt, mitä Tulilahdessa oikein tapahtui.
-Ilmoitin Härälle (olikohan viime keväänä?) keskustellessamme Hejacissa Tulilahdesta, että en pääse enää etp:hen tarkistamaan jotain asiaa, mistä oli puhetta. Sivusto aukesi, mutta sen yläkulmassa oli vain ruksi. Muutoin sivut olivat tyhjiä. Härkä vastasi, että oli kysynyt muilta käyttäjiltä toimivatko heidän sivunsa ja ne olivat toimineet, joten hän aivan oikein ilmoittikin, että vika täytyy olla minun koneeni asetuksissa.
Kirjoitin jo tuolloin, ettei sillä ole väliä, koska olisin vain tarkistanut puheena olleen asian.
-Kesällä läppärini tilttasi kokonaan. Minulta hävisivät kaikki tiedot. Tottahan se sapetti, mutta rikosjutuista minulle jäi vuosia sitten tallentamani aineisto erillisille levykkeille. Kaikki uudemmat kirjoittamani tekstit haihtuivat savuna ilmaan.
-Minulla on edelleen sama kone ja täytyy sanoa, että ei tämä hurraita huuda vieläkään, loppunsa edellä oleva rakkine.
Katson, että minuun kohdistuneet varkaussyytteet ovat täysin perättömiä, koska minulla ei ole edes ollut mahdollisuutta käydä mitään kopioimassa Hejacin "salaisista arkistoista". Jos sen sijaan Hejacin ylläpito katsoo, että pääni sisällä on heille kuuluvaa tietoa, niin sopii tulla se pois hakemaan!
Uskonkin, että tässä on lähinnä kyse siitä, että lähdin palstalta, koska tunsin, ettei sillä ollut minulle annettavaa ja mikä vielä pahempaa - minulla ei ollut palstalle enää annettavaa. En myöskään halunnut alinomaa riidellä jostakin täysin turhalta tuntuvasta asiasta.
Katkera en suostu olemaan, mutta olen pahoillani, että minulle näin kostetaan valintani olla liittymättä Hejaciin ja olla kirjoittamatta sinne.
Toivotan palstalle kuitenkin onnekasta tulevaisuutta!

Korjaus edelliseen: Mainitsin tekstissäni nimim. Papillonin. Hänkin on toimittanut paljon materiaalia Tulilahtiketjuihin. Kuitenkin tarkoittamani lähde, johon viimeisimmän kirjoitukseni perustin oli Hydrogeniumin palstalle postaama syytekirjelmä:
viewtopic.php?f=15&t=123&p=276378&hilit=altissa*#p276378
Ailar
C.S.I. -tasolla

Viestit: 2736
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm


Tuo punaisella korostettu on Ailarin kannalta se paha asia. Olen ollut tietoinen ko. toimenpiteestä.
Toki tiedän , että Ailarilla on muistakin lähteistä saatua tietoa.
Etp materiaalien Hejaciin hankkimisen ensisijaisena tarkoituksena on ollut niitten pohjalta käytävä keskustelu nimenomaan Hejacissa. Ei muilla foorumeilla.
Toki voi tehdä osalainauksia , mutta lähde on mainittava. Es. Ulvilan kohdalla tämä on mielestäni toiminut hyvin.

Olen käynyt tästä keskustelua paitsi ylläpidon , myös jokusen jäsenen kanssa. Ailarin toiminta koetaan petturilliseksi.
Hejacin perustajajäsenenä Ailar / Queen sai alkuun maksuvapauden ry;n sivuille. Katsoin , että se on kohtuullista.
Samoin saivat pari muuta perustajajäsentä. Ailar on kyllä maksanut jäsenmaksun kerran. Siitä on tarvittaessa dokumentti ry:n pankkitilotteissa.

Kysyn. Missä on moraali ??????????????????
Panee miettimään kannattaako yleensä tehdä näitä töitä keskustelun eteenpäinviemiseksi ?
Palaan aiheeseen vielä tänään.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
Post Reply