Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Kansakuntaa järisyttäneet ja avoimeksi jääneet rikostapaukset
Post Reply
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by will »

"NE VIETÄVÄN SANOMALEHTIMIEHET" referoi Uutta Suomea, kertoen 80 lähialueen veneenomistajan olleen syksyllä KRP:n tarkemmassa syynissä. Veneteoria tai jotain vastaavaa on ollut heillä mielessä.
User avatar
-Uta-
Posts: 5925
Joined: Mon Sep 22, 2014 12:55 pm

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by -Uta- »

^ Niinpä, siinä on paljon asiaa!

Minä vielä tätä kirjettä...
Runarin kirje veljelleen Gunnarille 14.6.1960, liite 12/1 :
Kirje on ruotsinkielinen käsinkirjoitettu versio. Joistakin sanoista en saanut selvää, joten korvasin ongelmakohdat muutamalla pienellä viivalla, ja tässä suomennoksessa ne viivat ovat samoilla kohdin. Jos suomennoksessa on virheitä, ne ovat minun, mutta kyllä tämän silti pitäisi ainakin suunnilleen olla oikeansuuntainen. Siispä, Runarin mietteitä :


Parahin veli.

Otan ja kirjoitan kuullakseni miten te siellä voitte. Olen nyt taas saanut muuttaa vankilaa, olen kyllä ollut täällä kerran aiemmin Sukeva aikoina kun tulin tai lähdin Sukevalta. Tämä vankila on jonkin verran pienempi kuin Vaasan L-vankila, mutta kyllähän täälläkin voi asua samoin kuin kaikissa muissakin vankiloissa. Tiedät todennäköisesti liiankin hyvin miten siellä H:vedellä, jonka asian he nyt todennäköisesti väkisin laittavat minun syykseni, vaikka minulla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, mutta se ei auta, syy pitää saada jonkun niskoille, ja minut on nyt katsottu sopivaksi kohteeksi.
Se protokolla jonka rakas veljeni Arne on totena lausunut ja nimellään allekirjoittanut ei todellekaan todista mitään veljesrakkautta. Minun on todellakin sanottava, että vaikka minulla olisi kuinka paljon vihaa veljeäni kohtaan en voisi valehdella niin karkeasti kuten hän on tehnyt, ei, en vaikka he tappaisivat minut. Tosin hän on kai ollut ___ muutaman kerran ja ilmeisesti tullut kovasti painostetuksi, mutta silti. Hän kuitenkin vastasi itse siitä, että meni puhumaan roskaa Kockiksen naisväelle. Hänen pitäisi kyllä istua vankilassa, että lopettaisi valheiden ketomisen/kokoamisen minusta. Hänen väitteensähän olivat aivan uskomattomia. Ei riittänyt, että hän vei kruunut. Jos hän ei ___ protokollaansa, tulen aiheuttamaan hänelle pidätyksen. Silloin ___ yritti nostaa rahaa ___ pankkikirjoiltani ___ ja kruunut jotka hän vei. Skogman virnisteli ja hänellä oli ___ kaikille puheilleen. Protokollassa lukee mm. kuinka olen yhtenään ja jatkuvasti ottanut häntä kurkusta ja kuinka olen sanonut, että en tule tunnustamaan Heinäveden murhista mitään. Ja lisäksi hän on väittänyt, että olen ottanut jonkun elämän (murhannut jonkun) aiemmin, ja sitten hän on väittänyt uskovansa että minä olen se syyllinen. Luultavasti hänet haastetaan/kutsutaan käräjille heinäkuussa, ja tulee kait silloin valalla vahvistamaan valheensa. Jos hän sen tekee, niin hänelle itselleenkin tulee kyllä käymään huonosti. On myös mahdollista ___ ilmoittaa poliisille, että häntä painostettiin liikaa, kun nehän on aivan uskomattomia valheita. Jos hän ei sitä tee, niin hän pääsee kyllä vankilaan pankkikirjasta, ja on minulla sen puoleen jotain muutakin varastossa ___ noudata neuvojani. Kuinka niiden pankkikirjojen kanssa oikeastaan kävi, saitko niiltä jotain ulos (nostettua), en saanut mitään vastausta siihen asiaan, ilmoita minulle siitä. Minähän sain 2500 sinun rahoistasi silloin kun olin Helsingissä, jos olet saanut jotain rahoja ulos (nostettua) voit nyt ottaa ne takaisin.
Jos Arne ei ota sanojaan takaisin ja tulen olemaan pakotettu toimittamaan hänet vankilaan, saan hänet kyllä sinne, ei ole kysymys siitä, minun pitäisi saada joku todistamaan, että Arne ei ole rehellinen/vilpitön ___ että hän on ennalta arvaamaton, tietäisitköhän jonkun sellaisen. Sitten on vielä toinen asia, että väitetään minun olevan kiukkuinen/raivokas ja väkivaltainen, en kai suinkaan ole ollut niin aggressiivinen, en ainakaan siellä kotiseudulla, että se olisi mitenkään mainitsemisen arvoista. Jos tiedät jonkun sopivan henkilön niin ilmoita minulle, sen kun pitäisi siinä tapauksessa tapahtua heti. Mielestäni työskentelin siellä tilan hyväksi vaikka kuinka paljon.
Haluaisin tietää, että vieläkö Arne asuu mökissäni, hän saa kyllä lähteä sieltä. En ole rakentanut mitään hänen hyvinvoinnikseen. Hän saa kyllä ottaa varusteensa ja mennä matkoihinsa, mennä lumikinokseen jossa itsekin olen ollut, saa silloin muuta katseltavaa/koettavaa.
Ymmärrän kyllä sen että häntä uhkailtiin sillä, että hän on vahvasti epäilty sillä perusteella että hän oli Savonlinnassa ja käytti matkustajakodissa väärää nimeä. Mistä syystä hän sitten käyttäisi väärää nimeä, sitä en kyllä ymmärrä.
Mielestäni voisit kirjoittaa kirjelmän ja lähettää minulle sen saman, ja siinä selvittää, että oletko koskaan nähnyt minun ottavan kuristusotetta Arnesta kuten hän väittää. Minun mielestäni se on yleensä päinvastoin, tavallisestihan hän on itse se käsiksi käyvä ei vaan minua kohtaan vaan myös muita perheenjäseniä kohtaan, lisäksi hänellä on aina se valehteleminen. Karvathistoria (?) josta hän nyt esim. kertoo tietävänsä, että olin aikonut tappaa, hän tuntuu kyllä tietävän paljon paremmin kuin minä. Hämmästyttävää mitä kaikkea hän on väittänyt yhdessä sun toisessa asiassa. Kaikki tuollainen vaikuttaa nyt merkittävästi oikeudessa ja/vaikka ovat pelkkiä valheita hänen puoleltaan ___ olisi totta mutta kun ne ovat valheita alusta loppuun. Hänen väitteensä ovat nyt poliisin puolella olleet hyvin pidettyjä ja he ovat nyt yrittäneet niin paljon kuin mahdollista tuoda niitä 'päivänvaloon'. Näytä hänelle tätä kirjettä ja yritä ___
järkeä/ymmärrystä hänen kanssaan, muuten hänelle käy kyllä 'köpelösti'.
Täytyy kai lopetella tältä kertaa.
Monin terveisin, Runar
os. Mikkeli
Mikkelin lääninvankila


PS. 1 : Jos Arvo Kyyrölä löytää se aiemmin suomennetun version, niin voihan senkin tänne laittaa, vaikkapa vertailun vuoksi.
PS. 2 : Jos ylläpito on sitä mieltä, että koko kirjettä ei olisi ollut hyvä tänne postata, niin osan voi minun puolestani poistaa.
PS. 3 : Tarvittaessa se ruotsinkielinen versioni löytyy tämän ketjun sivulta 94.
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by Eks-EkstroVertti »

^ Nostakaamme -Uta- Hejaccaralle viitseliään käännöstyönsä ansiosta! Kiitos.

Mielenkiintoista olisi tietää, mitä Gunnar ajatteli veljiensä välirikosta. Kommentoiko hän koskaan julkisesti asiaa mitenkään?
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
User avatar
Arvo Kyyrölä
Posts: 326
Joined: Tue Jun 30, 2015 7:29 pm

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by Arvo Kyyrölä »

Kaikki  hejacilaiset muistavat ajan, jolloin Bodomin kolmoismurha sai niin sanotun "uuden käänteen". Ei siitä sen enempää, mutta pian sen jälkeen uutisoitiin "Tulilahden uusista murhatutkimuksista". En muista ihan varmasti, mutta uutisten lukijana saattoi olla äskettäin edesmennyt sympaattinen uutisankkuri Kari Toivonen. Jäi eläkkeelle vähän Arvi Lindin jälkeen. Suomen "luotettavimmaksi mieheksi" arvioitu Arvi Lind muuten valmistui ylioppilaaksi samasta koulusta, kuin minä.

No se siitä. Puhuttiin siis "uusista tutkimuksista". Oman käsitykseni mukaan kyse oli "tarkistuksista".

Keskusrikospoliisi otti Tulilahden jutun uudelleen tutkintaan muutama vuosi sitten.- Kävimme silloin läpi 25 vinkin ryppään.Kuulustelimme ihmisiä ja selvitimme taustoja. Samalla katsoimme kohta kohdalta, olisiko joillakin uusilla tutkimussovellutuksilla asiaa voitu edistää. -- Tilanne on entisellään, totesi totesi asian tutkinnasta nykyisin vastaava rikoskomisario Teppo Sovelius krp:n Mikkelin yksiköstä. Näin siis kirjoitetttiin monissakin lehdissä joskus vuosituhannen alkupuolella.

- Kun asia on esillä julkisuudessa, siitä seuraa aina joitakin vihjekirjeitä. Niin tapahtui nytkin tuon 50- muistelun vuoksi. Vihjeet on tarkistettu, joitakin ihmisiä on puhutettu, mutta sen enempää asia ei ole edennyt. Voidaan todeta, että asia on entisellään.


Oma kommenttini edellisiin lausuntoihin: Ei edelleenkään ollut ilmennnyt mitää sellaista viitettä mistään sellaisesta, etteikö Runar Holmström olisi ollut todennäköisin ja ilmeisin Tulilahden murhamies.

Jälkiharavointia: Evert, nyt menee reilusti asian ulkopuolelle( ylläpito voi poistaa viestini), mutta oletko koskaan ehtinyt tutustua Uuno Saarnion omintakeiseen filosofiaan?https://www.doria.fi/handle/10024/20350  
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by Eks-EkstroVertti »

^En ymmärrä mitään mm. mahtavuuksista, vielä vähemmän joukkojen välisistä risti-tai ei-riitaisuuksista. Minulle asia on hieman sama kuin, jos ynnäilisin kahvikuppiini liukenevia sokeripaloja ja yrittäisin koota ne uudelleen kuutioiksi, jos käyttäisin sokeria kahvissani, jos joisin kahvia.

Runar Holmström on syytön. Eikö vain?

Jotta tähän nyt edes puoliksi tulisi jotain asiaakin, niin pidän ilmeisenä ja todennäköisenä, ettei Tulilahtea ja Bodomia yhdistävä tekijä ole Nils Gustafssonin kopioimiskyky lavastamismielessä, vaan ennemmin vaikkapa irvailu Skogmanille ja muille metsään menijöille.

P.S. Saarniosta tuli vielä mieleen, että pitäisikin joskus tehdä lista niistä kaikista Tulilahteen ja Bodomiin liittyvistä henkilöistä, joiden sukunimi on jollain tapaa puu- tai metsäaiheinen.
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
User avatar
Arvo Kyyrölä
Posts: 326
Joined: Tue Jun 30, 2015 7:29 pm

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by Arvo Kyyrölä »

Evert hyvä, Karjalassa Nuijamaan pitäjässä syntynyt Toivo Lehkonen oli omaa luokkaansa. Muisti kaiken lukemansa ulkoa. Esiintyi elokuvassa "Vaarallista vapautta".https://www.elonet.fi/fi/elokuva/117586

Voitti myös useita pääpalkintoja Raamattu- aiheisissa tietovisailuissa, vaikka ei varsinaisesti mikään uskova mies ollutkaan.Haudattu huomaamattomasti Nuijamaan hautausmaan syrjäisimpään kolkkaan, ehkä omasta tahdostaan. Toivo Lehkosella oli myös niin sanottuja "jälleensyntymismuistoja", eli hänellä oli kyky palauttaa mieleensä edellisissä inkarnaatioissa tapahtuneita asiota.

Image

Tulilahdesta:Image
Image
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by härkä »

Kiitokset -Uta-:lle käännöksestä.
Mikähän kumma tuo Arvon postaamaan kirjeen leima on ? P Vaunu ???. Siis postimerkissä. :shock:
Panssarivaunupataljoonakin on Hattulan puolella.

Will:n huomio krp:n vene-etsinnöistä on merkittävä.
Olen itsekin sen huomioinut Huringin tekeleestä käsin.

Sen uutisointi on jäänyt silloin paitsioasemaan , vaikka se oli melko mittava.
Etsittiin uutisten mukaan vain mopomiestä.

Olisiko ollut niin , että paikallinen poliisi etsi mopoja , Skogman jahtasi Runaria , KRP oli veneteorian äänenkannattajan roolissa ja valtiovallan piti saada syypää nopeasti satimeen ?
Toivetappajia , toivetappajia. :D :D

Noin kuukautta aiemmin tapahtui muutakin ouzoa. :mrgreen:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005947789.html
Mistä se tuli, mihin se meni?
Mikä ero on Ruokolahden leijonalla ja Pernajan pingviinillä? Valokuva. Pingviini on totta. Leijonan tietävät kaikki, pingviiniä ei muista juuri kukaan.

Juhannuksena 1959 Suomenlahti yllätti. Meri toi pingviinin rantaan Pernajan ulkosaaristossa Aspskärissä. Löytökesänä ilmestyi muutama lehtijuttu. Sitten pingviini unohtui. Missä se on nyt?


Image
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by Queen »

P-vaunu on postivaunu. Äidilläni oli tallessa kenttäpostia ja muistan niissäkin leimoissa olleen tämän P-vaunun.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by will »

Postivaunussa oli muistaakseni postilaatikko, ts. sisällä olevaan laatikkoon tai postisäkkiin johtava postiluukku vaunun ulkoseinässä, mistä saattoi pistää kirjeen sisään laiturilla seisten. Näin postin sai matkaan vielä viime hetkellä ennen junan lähtöä, kun aseman postilaatikko jo oli tyhjennetty säkkiin ja kirjeet leimattu postihuoneessa lastattavaksi junaan postikärrystä, joka tuotiin postivaunun ovelle. Ja tietenkin kirjeen leima tuli postivaunusta, ei tietyltä asemalta, mistä oli etua, jos halusi olla huonosti tavoitettava.

Samaan postikärryyn otettiin junalla saapunut posti, joka lajittelun jälkeen jaettiin taloittain postihuoneen luukusta. Tämä toistui kahdesti päivässä siellä, missä kesäisin olin poikana noutamassa postia asemalta isolla miesten polkupyörällä. - Henkilöautoja ei juurikaan ollut kylillä, taksi-popedaa lukuun ottamatta. Asemalla, pajalla ja kauppojen edessä oli kaluttuja hevospuomeja. Autokaupan vapauduttua rupesi olemaan enemmän tarvetta Osuuskaupan käsikäyttöiselle bensapumpulle, mistä polttoainetta sai viiden litran annoksina.
Last edited by will on Fri Oct 04, 2019 7:10 am, edited 1 time in total.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by härkä »

Miten tulkitsette tuon postivaunun numeron ?
Onko se 13 vai 15 ?
Ja onko kirje ollut mahdollista lähettää muualta kuin Hämeenlinnasta ? Ehkei.
https://www.hameensanomat.fi/kanta-hame ... lo-165988/
Hämeenlinnan pääposti oli Palokunnankadulla , lähellä keskustoria ja linja-auto-asemaa.
Kirje on voitu postittaa vaikkapa junan pysähdyksen aikana. ( Es. Tampere - Helsinki ? )
13100 on H:linnan postinumero.

Kirjeen tarkoitus johtaa epäilyjä pois Heinävedeltä ???
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
Post Reply