Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Kansakuntaa järisyttäneet ja avoimeksi jääneet rikostapaukset
Post Reply
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by härkä »

Esitutkintapöytäkirjoista :

Julkisen etp:n voi kuka tahansa käydä lukemassa ko. paikkakunnan poliisilaitoksella.
Yksityinen henkilö voi sen myös ostaa. Ensin tilataan , kirjaamo tulostaa ja sitten se maksetaan asemalle.

Hejac ry ensin tilaa. Aineisto tulee joko minulle , tai nykyään mb:lle. Eri poliisilaitoksilla käytöntö tältä osin eroaa.
Onko aineiston läh.os sama kuin laskun ?
Sitten ko. laitos laskuttaa ja lasku maksetaan samantien.

Seuraavaksi alkaa skannaaminen.Es 300 - sivuinen laitetaan skanneriin sivu sivulta huolellisesti.
Jokainen sivu tallennetaan omalle koneelle.
Näistä muodostuu tiedosto , joka lähetetaan webmasterille. Joskus useassa osassa.
Webmaster insertoi aineiston vastaavasti foorumin jäsenpuolelle ja varustaa sen hejac leimalla. Tässä vaiheessa ainesito on suojattu siten , ettei sitä voi kopioida.
Sen voi toki käsin kirjoittamalla kopioida. ( Näin Ailar Tulilahden kohdalla toimi. )
Webmasrerille maksetaan työstään pienimuotoinen rahallinen korvaus. Mb:n osuus vastaa orjatyövoimaa.

Tulilahti tekee sen poikkeuksen normi etp:n verrattuna, että se on valokuvattu sivu sivulta Mikkelin lääninarkistossa.
Luvan kanssa. Sen eteen on siis tehty valtavasti työtä.
Tätä taustaa vasten ymmärtänette , miksi olemme tästä erityisen tarkkoja.

Olen aikoinaan sopinut tästä toimintamallista krp:n lakimiesten kanssa. Siksi meidän on oltava tarkkoja asioitten suhteen.
Koko toiminnalta putoaa pohja , jos Ailarin tekemän tapainen kopiointi jatkuisi privapuolella.
Privapuolella on asiakirjojen lisäksi jäsenten välistä luottamuksellista keskustelua
Jos vuotoja ilmenee , kuka tietää mitä vuodetaan ?
Ymmärrän toisaalta Ailaria. Hän janoaa uutta tietoa ja omaakin sitä todella paljon eri rikostapauksista.
Tässä kohtaa hän on kuitenkin astunut harhapolulle. Uskon Ailarin kuitenkin jättävän asian sikseen ja lopettavan hejac lainausten toisaalla julkaisemisen. Hän tietää , kuinka perusteellinen voin tarvittaessa olla.
Tässä voitaneen soveltaa rikoslaissa olevaa kohtaa suojatun tiedon kopioimisesta. Runar valaissee tästä.

Uskon , ettei Ailar tätä tahallaan aiheuttanut. Tätä soppaa. Tosin sekin oli virhe , että kirjoiitti asiasta minfon lautamiehiin.
Moon tottunu siihen , että jos rutistaan , niin rutistaan suorahan mulle.
Se on paree pitemmän päälle.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Runar
Posts: 55
Joined: Sat Jul 27, 2013 3:03 pm

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by Runar »

Nimimerkki Queen asetettu ylläpidon päätöksellä väliaikaiseen kirjoituskieltoon. Kirjoituskielto on voimassa kunnes seuraamus voidaan lopullisesti ratkaista, mutta enintään kuitenkin vuoden vuoden 2016 elokuun loppuun saakka mikäli asiaa ei ennen sitä ole ratkaistu.

Syynä kirjoituskiellolle palstalle haitallinen ja valheellinen kirjoitus toisella foorumilla, vaikka puolustautuminen olisi ollut sallittua myös oikeassa paikassa eli hejacissa.
Tällä korostamme erityisesti sitä, että muut (rikos)palstat eivät toimi eivätkä tule toimimaan hejacin "lautamies"-osastona.

Kiinnitämme myös Queenin huomiota RL:n 49 luvun 3 §:ään (Teknisen suojauksen kiertäminen) sekä 4 §:ään (Teknisen suojauksen kiertämiskeinorikos)

On syytä kuitenkin mainita vastineena Queenille, että kysymys ei ole katkeruudesta häntä kohtaan. Myös runsaasti jäsenhakemuksia on hylätty.


Asian ovat ratkaisseet

Runar, moderaattorit ja Ylläpito

Ratkaisu on yksimielinen.
Moderaattori
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by härkä »

Jäsenille eräs poiminta privapuolella.
Koskee itse tapausta , ei äskeistä soppaa. :D
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by härkä »

Uhkailla sinun, Härkä hyvä, ei minua tarvitse. Haluaisin kuitenkin tietää, minkä osan kirjoituksistani katsot olevan peräisin juuri sinun etp:stäsi. Enhän voi kirjoittaa mitään, koska voit katsoa omistavasi kaiken tiedon, mikä minulla on, myös muissa rikosasioissa. Tosin eipä minulla Tulilahdesta ole mitään kirjoitettavaakaan. Kaikki asiat on moneen kertaan setvitty.

Miksi sinä Härkä itse, et rutissut minulle suorahan? Onhan sinulla ollut mahdollisuus kirjoittaa yv. Et tätä tehnyt, vaan panit juoksupoikasi Runarin asialle. Runaria en tästä syytä, hän vain tekee, mitä sinä käsket ja panee täytäntöön likaiset asiat.
Olisin toivonut vuosien yhteistyön olevan sinulle vähän enemmän arvoista. Surullista!


Yllä Ailarin postaus tänään minfon lautamiehiin.

Tuo kirjoittelu minfon lautamiehiin on ensinnäkin selkeätä haitantekoa Hejacille.
Sinulla on Ailar nyt harhakäsitys. Minä en omista etp-matskuja tai muita vastaavia. Ne omistaa hejac ry , jonka jäsenet ovat maksaneet vuosittaiset jäsenmaksunsa. Toki mainonnasta saatua rahaa on myös käytetty.
Minun tehtäväni on mm. valvoa näitten jäsenten etua ja oikeutta materiaaliin.
Minulla ei ole es. yhtään etp:tä kotonani. Tarkoitan alkuperäisiä papereita.
Minä en myöskään yksin päätä banneista tai vastaavista toimenpiteistä. On Hejacin hallitus ja foorumin ylläpito , jotka päättävät yhdessä. Myös yksittäiset jäsenet voivat vaikuttaa.
Nytkin on julkistettu jäsenäänestys bannisi pituudessa. Jaloa , eikö totta ?
Tämä on eräänlaista ossuustoimintaa. Kuten Osukanmäelläkin aikoinaan.

Meillä on ollut yhteinen varsin miellyttävä historia ja pitkään yhteneväiset katsontakannatkin.
Koen kuitenkin ongelmaksi puhelinyhteyden puuttumisen väliltämme.
Olen sikäli enemmän Soini kuin Stubb , että suosin Bellin vempainta. En tylyjä sähköisiä viestimiä.
Es kaikkiin muihin perustajajäseniin minulla oli puhelinyhteys. Ilman Julietin ja minun alkuyhteyttä , ei hejacia yksinkertaisesti olisi. Alussa Juliet loi Hejacin , kuten hyvin tiedät. :lol:

Sinulla on kuitenkin s-postini ja puh. numeroni , joten niihin voit ottaa yhteyttä.
Jos haluat kuitenkin kommentoida , niin kommentoi herranjestas vaikka s-24:ssä. Älä missään tapauksesa äiti minfossa.
Kyllä tämä Tulilahtikin voi vielä avautua. Ainakin osittain. Maltat vain pysyä nahoissasi.
Kyllä se vielä iloksi muuttuu. :D
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by härkä »

Olin yhteydessä uuteen kontaktiin, Silloin noin 16-17 vuotiaaseen poikaan.

Hän muisti hyvin sen kun tytöt oli löydetty. Ohraa oli pantu seipäille tuolloin.
Naapurin emäntä oli tullut hihkuen paikalle.
Majatalo oli hänen muistikuvansa mukaan vaalea puutalo ja kaksikerroksinen.
Ei siis kovin montaa huonetta. Alakerrassa oli Kotikahvila ja muistinsa mukaan myös kampaamo.

Ei tuntenut tuokkosia , mutta Ruuskasesta on muistikuva ns. mukavana ja puheliaana miehenä myöhemmin.
Pelkonen oli taas ollut huomattavan hiljainen.
Pelkosen isä oli harjoittanut mm. taksiveneliikennettä. Kyydissä pappi, sair. hoit ja tavallista Jolkkosta.
Veneenä keskimoottorivene , joka oli Kermanrannan satamassa.

Tuolloinhan oli myös ns kauppamoottoreita. Veneitä , joista myytiin elintarvikkeita.
Minäkin olen ostanut sellaisesta. Muistan hyvin. Ruskeaksi tervattu keskimoottoripaatti. Vireen koneella. Pituus noin 6-7 metriä. Umpikajuutta. Muistan hedelmien tuoksun sisällä.

.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Arvo Kyyrölä
Posts: 326
Joined: Tue Jun 30, 2015 7:29 pm

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by Arvo Kyyrölä »

Loistavaa ajankuvausta härkä!

Ehkä jollain tavalla tästä Ulvila-päätöksen katastrofaalisesta lopputuloksesta toipuneena saanen esittää omia kaukaisia muistikuviani Tulilahden ajoilta.

Joskus varttuneemmalla iällä kyselin äidiltäni,mitä hän muisti Tulilahdesta? No ei itse muistanut paljoakaan,mutta mainitsi appiukon kertoneen,että "hirttäähän se mies pitäisi munistaan".Ja näin jälkeen päin ajateltuna,eipä ihan väärässä ollutkaan.Omalta kohdaltani ne Kuopion nailonsukkamurhat olivat ensimmäinen murhateko,jonka itse elävästi muistan.Se jätti syvän raunion sisimpääni.Siitä lähtien olen enemmän tai vähemmän ollut kiinnostunut varsinkin vanhemmista henkirikoksista,nimenomaan selvittämättömistä sellaista.Elli Immon-tapaus on yksi kiinnostavimmista.Siitä on vaan kovin vähän tietoa olemassa.

Kiitokset Jemmalle,Taralle ja Hejacin porukalle.Hyvää joulunaikaa!
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by härkä »

http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php? ... &start=210

Ketjussa , josta linkki on osoitus Ailarin toiminnan haitallisuudesta.
Nimimerkille Porommperompom peromperum tiedoksi , että olemme Ailarin kanssa tavanneet ja olleet yhteydessä jo yli 8. vuotta. Mistään vonkaamisesta ei siis ole kyse. Es. s-posti vaihdosta ko. ajalta saisi tehtyä hyvän kirjan.
Periaatteessa perustimme tämän foorumin Juliet Jonesin kanssa kolmisin ja E Ja C tulivat pienellä viiveellä mukaan.
Puhelinyhteyden puuttuminen välillämme Ailarin kanssa hankaloitti asiointia Jos sellainen olisi nyt , olisi ehkä tältäkin kirjoittelemiselta vältytty.

Olen tavannut vuosien varrella noin sata eri nimimerkkiä. Valtaosan kanssa on puhelinyhteys. Se auttaa , kun es. neuvotaan miittipaikan sijaintia kantatien varrella.
On huomioitava , että meitä on aika monta , jotka tapaavat useammankin kerran vuodessa ja pitävät muutenkin yhteyksiä toisiinsa. Usein juuri ne , joilla puuttuu rohkeutta tavata muita , valittavat es. juuri tuosta " puh. num. vonkaamisesta.
En minä silti mitenkään väheksy niitä , jotka haluavat pysytellä omissa oloissaan.

Minfossa on taas päivitelty hejacin yhdistystoimintaa.
Väännän rautalangasta.
Jos haluat katsoa kesällä kaikki RoPS:n kotipelit , tai talvella Saipan lätkämatsit , saatat ostaa kausikortin.
Periaatteessa Hejacin jäsenmaksua voi verrata näihin.
Ei se sen kummempi ole.
Eri ihmisiä kiinnostaa eri tapaukset. Toki Ulvila ja Bodom ovat olleet halutuimmat.

Usko jo nyt Ailar , että älä kommentoi hejacin asioita sinne minfoon. Ei helmiä sioille - sanoisin.
En tarkoita Poromperompon peronperoota.
https://www.youtube.com/watch?v=4GArYQc2E3Q :D

Edit.
No eikös se Ailar heti kirjoittanut minfoon. Ei perkele usko. :D
Eihän se ny niin voi olla , että jos Virtanen ostaa vaikka Jaguaarin , niin kaikki kadun asukkaat saisivat sillä ajaa.
Tää on kumma asia.
Jotenkin ny vaan on niin , että tätä ei sisäistetä yleisesti.
Ilmaiseksi pitäisi saada ja vielä paitsi rahan , myös vaivannäön jälkeen.

Tulen ehdottamaan uusien jäsenhakemuksien jäädydystä.
Jos tämä nyt tälläiseksi pelleilyksi menee , niin mitä vittua tätä yleensä hommaa?
Pyydän anteeksi lehden nimen lainausta siltä Ilja , mikä skini se ny olikaan ?? Janetskinikö? :mrgreen:
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
matlockb
Posts: 1701
Joined: Fri Apr 27, 2012 6:30 pm

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by matlockb »

Eiköhän tämä tästä rauhoitu, härkä. Olen aina arvostanut (ja arvostan edelleen) Ailaria äärimmäisen hyvänä kirjoittajana. Pakko on sanoa että en ole havainnut että häntä tai ketään muutakaan olisi vaadittu kirjoittamaan. Itse en mielestäni ole oikea henkilö heittämään sitä ensimmäistä kiveä vaikka ei sen puoleen ei tässä nyt ketään kivittämässä onneksi olla :D
Tara taisi minfoon kirjoittaa erittäin hyvin; (vapaasti lainaten) jokseenkin niin että nyt on tehty kärpäsestä härkästäkin isompi, eikä kohta pahimmillaan kukaan tiedä (tai muista) mistä kaikki edes alkoi.

Siinä lienemme kaikki täysin samaa mieltä, että vihanpito ei ainakaan kannata ja vie eteenpäin eikä edistä kenenkään asiaa. Kuitenkin skannaamisen suuren työn kun teen, niin näen henkilökohtaisesti kuitenkin aineiston kopioimisen (joka on teknisesti vähintään n. 95 prosentin varmuudella estetty) joka onnistuu kirjoittamalla ehkä hieman kyseenalaisena mutta siihen en vielä itse puuttuisi, jokainenhan voi periaatteessa kirjoittaa mitä haluaa omalta tietokoneen näytöltä, kuitenkin siitä olisi hyvä informoida edes ylläpitoa.

Ja en Ailar minä ainakaan tule tietoa pääsi sisältä pois hakemaan, joten säilytä se (tieto) vain siellä varmassa tallessa :lol:
Asia erikseen onkin, se mistä koko show sai alkunsa, nyt tässä se, että itselle kirjoitetut esitutkintapöytäkirjat ja/tai muistiinpanot niistä (esitutkintapöytäkirjoista) tulisivat olla nimenomaan henkilön itsensä käyttöön. Keskustelua niistä tietenkin on tarkoitus käydä, ei tämä mikään salaseura ole :D
Tässä vain on se ongelma, että esitutkintapöytäkirjoista saatua keskustelua ei ole käyty siellä, missä se on tarkoitus käydä, eli täällä hejacissa.
Kukaan ei ole ainakaan minua koskaan kieltänyt minfoon kirjoittamasta. Jokaisen meidän vain täytyy hyväksyä että emme kukaan ole täydellisiä ja omatkin virheet on hyvä tunnustaa, josko niitäkin on tullut tehtyä, ainakaan itse en ole enkä ole vielä täydellistä ihmistä tavannut (tämä filosofinen "luento" oli tarkoitettu tasapuolisesti kaikille) :D

Itselläni ei ole murha.infoa vastaan mitään mutta en hyvällä tahdollakaan voi hyväksyä sitä, että jäsenille kovalla työllä tallettamastani ja (ja vain jäsenille) tarkoitetusta aineistosta vietäisiin lausettakaan toiselle foorumille (oli se sitten mikä foorumi tahansa) ilman minun lupaani. Ja juuri tästä ymmärtääkseni on nyt kyse, eli Tulilahden esitutkintapöytäkirjasta on viety toiselle foorumille luvatta tietoa ja se on yksiselitteisesti väärin.

Toivon kuitenkin että ajan kanssa riidat unohtuvat, kuten mainitsin vihanpito tuskin tekee kenenkään henkiselle ja/tai fyysiselle voinnille hyvää ja jos tekee niin silloin on asiat hyvin :D
Joku päivä se kirjoituskieltokin loppuu, Queen, niinhän sitä vanhassa laulussakin sanotaan että "väliaikaista kaikki on vaan" ja toivon että kirjoitat sitten myös jälleen, sillä tietoa sinulla on eikä kukaan ole edes väittänyt että ne kaikki olisit (edes voinut) hejacin arkiston esitutkintapöytäkirjoista saada :D Muutenkin kannattaa olla ylireagoimatta tällaisissa tilanteissa, sitten krapulassa (joko fyysisessä tai henkisessä) kuitenkin harmittaa, näin ainakin omalla kohdallani, soppa on helppo saada aikaiseksi ja kaataa lattialle ja matolle, mutta erittäin vaikea ja työläs siivota siitä pois.

Mutta silti, Queen, ei se maailma tähän kaadu, eiköhän itse kullekin ole sattunut pahempiakin vastoinkäymisiä, mutta silti aurinko paistaa (myös suomessa ainakin kesällä ja luntakin saattaa sadella) ja huomenna on jälleen meillä kaikilla päivä uusi, todennäköisesti (tai ainakin toivottavasti) edellistä parempi.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by härkä »

https://www.google.fi/url?sa=i&rct=j&q= ... 2544849618

Image

Kuvat ja linkki liittyvät Ruuskaseen. Hän ajoi pitkään noita linikoita.
Ruposen ruskeat oli aivan mainonnassakin käytetty nimi. Sittemmin yritys fuusioitui Linja-Karjalaan. Värikin busseissa vaihtui.
Aikataululinkissä Heinäveden yhteyksiä. Nykyään Linja-Karjala hoitaa Joensuun suunnan ja varkautelainen Soisalon liikenne taas sen puolen. Pikitietä Karvion kautta painaa muita onnikoita.
Ruuskanen oli pietty linikkakuski. Oli iloinen ja sanavalmis kuulemani mukaan.
Hyvin erilainen , kuin taas hiljainen Pelkonen. Toinen tuokkospojista.

Minfossa on noussut esiin tuokkosten muut käynnit Tulilahdella.Kuin siis murha-aikaan.
Touhilippojen haku on luku sinänsä.
Siellä käytiin kuulemani mukaan kyllä ihan yleisesti kylän nuorison toimesta.
Oli ne lähitalojen pojat, sekä myös muita. Siellähän oli uimaranta ja ehkä uteliaisuus matkalaisia kohtaan oli toinen syy ?
Näitä vastaavia , pieniä alueita ilman valvontaa ja mukavuuksia oli tuolloin paljon. Mustan itsekin niitä 60-luvun puolivälistä.

Myöhemmin 70 - luvulla , telttailun kulta-aikaan ilmiö senkuin laajeni.
Palveluita tuli alueille lisää ja ainakin olutta oli myytävänä. Joissain paikoissa väkeviäkin lähistöllä.
Es. savonlinnalaisnuoret kävivät silloisissa in - alueissa kuten Kultakivi ja Tuunaansaari Punkaharjulla.
Oli myös se perinteinen keskellä oleva camping. Koin siellä muuten elämäni ukonilman.
Kun alueilla kävi paljon ulkolaisia turisteja ja suomalaisiakin , kiinnosti se paikallisia.
Tsekattiin keitä siellä on ?
Sama ilmiö on havaittavissa vielä tänäkin päivänä. Sikäli heinävetisten käyttäutymisessä ei ole mielestäni mitään outouksia.

Aiheuttihan tuo ilmiö joskus häiriöitäkin. Saattoi tulla sanottavaa telttailijoitten ja paikallisten välillä.
Image
Tämän päivän matkailua Heinävedellä.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Vulvados
Posts: 1899
Joined: Tue Nov 29, 2011 11:07 am
Location: Vulvania

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by Vulvados »

härkä wrote: Ruposen ruskeat oli aivan mainonnassakin käytetty nimi. Sittemmin yritys fuusioitui Linja-Karjalaan. Värikin busseissa vaihtui.
Ihan pieni tarkennus tuohon fuusioasiaan. Itse asiassa Savonlinja (aiemmin muodossa Savon-Linja) osti M. Ruponen Oy:sta eli Linja-Ruposesta sen perustajan ja toimitusjohtajan Matti Ruposen eläköidyttyä 1977 ensin vähemmistöosuuden ja lopulta koko osakekannan säilyttäen silti tytäryhtiön vanhan nimen ja värityksen. Yhtiön aikataulukirjoissakin näkyi aikoinaan sekä nimet Savon-Linja että Linja-Ruponen. En ole varma tiedon todenperäisyydestä, mutta muistan kuulleeni eräältä yhtiön kuskilta (itsekin olen jonkin verran ko. firman autoilla aikoinaan matkustellut), että kaupan yhteydessä oli sovittu, että Linja-Ruposen nimi säilytetään niin kauan kuin liikenneneuvos Matti Ruponen elää. Hän kuoli 1997 ja sen jälkeen Linja-Ruposen nimi onkin muuttunut Linja-Karjalaksi ja bussien väritys on muuttunut samanlaiseksi Savonlinjan ja sen muiden tytäryhtiöiden autojen kanssa ainoana ulkoisena erona nimi kyljessä ja sekin samanlaisella fontilla. Samoinhan on menetellyt toinenkin suuri ja monia yhtiöitä ostellut yhtiö, Koiviston Auto, joka on säilyttänyt useimpien ostamiensa yhtiöiden nimet, mutta muuttanut bussien ulkoasun ja nimien fontit saman kaavan mukaisiksi, tosin Koiviston Auton tapauksessa osa tytäryhtiöistä on sinisissä, osa punaisissa väreissä. En ole varma säilyykö Savonlinjan tytäryhtiöiden ulkoinen identiteetti enää uusimmassa bussien ulkoilmeen muutoksessa, sillä en ole nähnyt niitä vielä muissa kuin Savonlinjan nimissä.

Image

Voisi tietysti ajatella, että ruskea raita ja teksti tuossa aiemmassa Savonlinjan väriskeemassa olisi kunnianosoitus Ruposen ruskeille, mutta toisaalta ruskea on ollut myös alusta pitäen Savonlinjankin väreissä Savon oman tunnusvärin keltaisen kanssa. Ehkä ruskea korvasi tässä Savon toista tunnusväriä mustaa.

Image
"Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi." -- Matti Nykänen
Post Reply