Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Kansakuntaa järisyttäneet ja avoimeksi jääneet rikostapaukset
Post Reply
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by härkä »

Ruokaillessa , kun mietin koivuntaimia , tuli ajatus.
Ne on tosiaan voitu katkaista makkaratikuiksi. Siellähän oli kaiketi herätysjuhlijen aikaan , ennen tyttöjä , porukkaa leiriytyneenä.
Itse käytin lepän tai pajun taimia tikkuina , koska ne olivat "luontoystävällisempia ".

Koivuntaimet olisivat siis olleet muitten katkomia ?
Voisivat kuitenkin liittyä myös haudan peittelyyn.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by will »

Koska tekijä ei ole kertonut, jää epäselväksi sekin, miksi hauta oli merkitty tuolla tavalla, kahdeksalla havupuun "taimella".

Ne olivat haudan reunoilla ja yhdessä sen päälle ladottujen hakopuiden kanssa suojasivat astumista haudalle. Oliko tarkoituksena estää hajujen pursuminen ilmoille astuttaessa vai siihen aikaan yleinen kunnioitus hautapaikkaa kohtaan. Sille ei ollut sopivaa astua, kunnioituksesta vainajaa kohtaan. Vai oliko tarkoitus myöhemmin siirtää ruumiit muualle, ja merkitä paikka sen vuoksi.

Havujen pystyttäminen reunoille on hyvin samanlaista kuin mitä talvikalastajat ja jäänottajat käyttivät niinä aikoina avantojensa merkitsemiseen, ettei kukaan astu väärään paikkaan. Voisi luulla, että turpeiden reunojen naamiointi sammalella ja hakokasan siirtäminen leikatun alueen päälle olisi riittänyt kätkemiseen. Nyt lisäksi pistettiin maahan "taimia", jotka olivat niin pitkiä, että niiden maassa pysyminen oli tarkistettavissa kumartumatta. Kyllikki Saaren tapauksesta jo tiedettiin laajalti, että hauta paljastui männynräipän jäätyä etsijän käteen. Oliko tarkoitus kätkeä ulkopuolisilta vai merkitä paikka asiaan vihkiytyneille?

Kätkemisen ja merkitsemisen olisi voinut yhdistää tuomalla paikalle alle polvenkorkuisia havupuuntaimia juuripaakkuineen, jotka olisi sijoitettu turpeiden saumoihin, paakut pintaan ladottujen turpeiden alle. Taimiin tarttumiseksi olisi pitänyt kumartua eivätkä ne olisi lähteneet helposti irti vedettäessä. Lisäksi ne olisivat pärjänneet elävän näköisinä pidempään ja ehkä juurtuneet uudelleen.

Vai olisiko joku muu hyvä selitys?
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by Queen »

härkä wrote: Sun May 12, 2019 11:45 am Ruokaillessa , kun mietin koivuntaimia , tuli ajatus.
Ne on tosiaan voitu katkaista makkaratikuiksi. Siellähän oli kaiketi herätysjuhlijen aikaan , ennen tyttöjä , porukkaa leiriytyneenä.
Itse käytin lepän tai pajun taimia tikkuina , koska ne olivat "luontoystävällisempia ".

Koivuntaimet olisivat siis olleet muitten katkomia ?
Voisivat kuitenkin liittyä myös haudan peittelyyn.
Niin tai sitten Runar katkaisi koivun ja vanhana puukkojunkkarina veisti siitä mopoonsa uudet ketjut. :D Nuorempi polvi ei osannut kuin tuohilipposia vääntää ja nekin niin huonosti, että piti ihan käydä vielä 2 vrk:n päästäkin etsimässä niitä, ettei jälkipolvien tietoon tule kuinka kehnosti "August Laine ja Matti Ovaskainen" oli ne tehdyt.
Yhden koivun kannon ne tutkijat taisivat matkaansa ottaa, mutta sen kokoa ei vissiin kerrottu.

Tuossa willin kirjoittamassa voisi olla ajatusta, että näillä taimilla estettiin ihmistä astumasta haudan päälle, sillä vähempikin määrä niitä olisi riittänyt, jos vain itselleen muistiin halusi paikan merkitä.
User avatar
skoune
Posts: 1145
Joined: Sun Jul 08, 2012 9:34 am

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by skoune »

will wrote: Sun May 12, 2019 8:56 pm Koska tekijä ei ole kertonut, jää epäselväksi sekin, miksi hauta oli merkitty tuolla tavalla, kahdeksalla havupuun "taimella".

Ne olivat haudan reunoilla ja yhdessä sen päälle ladottujen hakopuiden kanssa suojasivat astumista haudalle. Oliko tarkoituksena estää hajujen pursuminen ilmoille astuttaessa vai siihen aikaan yleinen kunnioitus hautapaikkaa kohtaan. Sille ei ollut sopivaa astua, kunnioituksesta vainajaa kohtaan. Vai oliko tarkoitus myöhemmin siirtää ruumiit muualle, ja merkitä paikka sen vuoksi.

Havujen pystyttäminen reunoille on hyvin samanlaista kuin mitä talvikalastajat ja jäänottajat käyttivät niinä aikoina avantojensa merkitsemiseen, ettei kukaan astu väärään paikkaan. Voisi luulla, että turpeiden reunojen naamiointi sammalella ja hakokasan siirtäminen leikatun alueen päälle olisi riittänyt kätkemiseen. Nyt lisäksi pistettiin maahan "taimia", jotka olivat niin pitkiä, että niiden maassa pysyminen oli tarkistettavissa kumartumatta. Kyllikki Saaren tapauksesta jo tiedettiin laajalti, että hauta paljastui männynräipän jäätyä etsijän käteen. Oliko tarkoitus kätkeä ulkopuolisilta vai merkitä paikka asiaan vihkiytyneille?

Kätkemisen ja merkitsemisen olisi voinut yhdistää tuomalla paikalle alle polvenkorkuisia havupuuntaimia juuripaakkuineen, jotka olisi sijoitettu turpeiden saumoihin, paakut pintaan ladottujen turpeiden alle. Taimiin tarttumiseksi olisi pitänyt kumartua eivätkä ne olisi lähteneet helposti irti vedettäessä. Lisäksi ne olisivat pärjänneet elävän näköisinä pidempään ja ehkä juurtuneet uudelleen.

Vai olisiko joku muu hyvä selitys?
Tosi hyvää pohdintaa williltä! Ja Queenilta taas tapansa mukaan täyttä asiaa huumorilla maustettuna..
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by härkä »

Tuosta suohaudan merkitsemisestä.

Toisin, kuin hauta olisi ollut naamioitu , vaikuttaisi sen olleen merkityn.
Samaan tapaan kuin will ilmaisi edellä talvikalastukseen ja jäitten ottoon käytetyt tavat.
Puunoksilla ja taimilla avantoja merkattiin.

Olisiko hauta merkattu siksi , että ruumiit olisi ollut tarkoitus siirtää ?
Hieman syksymmällä , kun alue olisi hiljentynyt.
Oltaisiin voitu rauhassa harkita sijoutuspaikkaa ruumiille ja hankkia sopivaa kalustoa.
Heti tekohetken jälkeen tuohon ei olisi ollut valmiuksia eikä aikaa ?
Peittely jo sinänsä otti aikaa runsaasti.

Olen sitä mieltä , että peittelyyn tarvittiin aikaa selkeästi enemmän , kuin mitä poliisin reko kertoo.
Tyttöjen ruumiit oli vielä peitelty päältäpäin , jottei multaa olisi ropissut päälle. Etp:n kuvien mukaan ruumiit olivat suhteellisen siistit, eikä multaa ollut irrallaan kovinkaan paljon päällä.

Ehkä ruumiit olisi ollut tarkoitus viedä kauemmas järvelle ?
Hankkia sopiva vene ja tarvittavat painot ?
Näin ruumiit olisivat voineet jäädä löytymättä.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by Eks-EkstroVertti »

Hautapaikalla ja etenkin keppilöillä voi olla jokin uskonnollinen merkitys, esim raamatullinen: 7 + 1 = 8

Täydellisyys + Jumalan ykseys = Täydellisyyden ilmentymä Jeesus
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by will »

^Saattaa toki olla joku uskonnollinen viesti noissa kahdeksassa havussa haudan ympärillä.

Proosalllsempi selitys tuli mieleen havujen kannoista, joista neljä mahdollisesti oli haudan lähellä ja muita etsittiin Tuliniemen puolelta. Hautuuhommissa olisi ollut kaksi miestä ja hauta olisi sovittu merkittäväksi paremmalla ajalla, muttei kuka sen tekee. Eteläpuolen mies olisi tullut ensin ja merkinnyt haudan paikalta katkaisemillaan taimilla. Tuliniemen kautta tullut toinen olisi ollut juonikkaampi ja ottanut mukaansa havut kauempaa matkan varrelta. Paikalla hän olisi pistänyt nekin maahan, etteivät suotta herätä huomiota irrallaan. Näin hauta olisi merkattu kahteen kertaan, mutta vasta sen jälkeen, kun haudankaivaja Koikkalainen olisi käynyt tarkastamassa hakokasansa, joka oli siirretty sen päälle.

Neitosten vielä kateissa ollen kahden leirialueen kautta kulkeneen miehen oli kuultu keskustelevan jostakin poliisia kiinnostavasta asiasta, josta se ei vielä olisi ollut perillä. Liekö miehet olleet tulossa haudanmerkkausreissulta vai oliko kysymys esim. pontikankeitosta saarissa?
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by Eks-EkstroVertti »

Erikoiselta tuntuu myös haudan "merkitseminen" siinä mielessä, että murhamies itse (tai murhamiehet) sen myöhemmin löytäisi. Semminkin, jos hän paikkakuntalainen oli. Luulisipa tuon paikan muistavan, ilman kahdeksaa keppiäkin.
Vaan otapa sitten hullujen aivoituksista selko, siinä kohtaa viimeistään pitää heittää logiikka romukoppaan. Sillä mielipuolisia murhat olivat, kuten myös Bodomilla. Murhaajan täytyi todella olla päästään sekaisin. Tämä lienee kaikille selvää, vai? Kuka suojelisi hullua tappajaa?

Myyttinen "Vaikeneva kylä- hypoteesikin" toteutuakseen, vaatisi minun mielestäni toisenkinlaisen kollektiivisen vaikenemisen pakon kuin pelkän sukulaisuuden, yhteisen pontikkatehtailun, epäonnistuneen polkupyörävarkauden tms.

Tätä kaikkea kun pohtii, niin kulkee ajatus väistämättä sittenkin Runariin ja hänen ilmeisen uskonnolliseen veljeensä, jonka myöhemmistä vaiheista olisi mielenkiintoista kuulla lisää.

Mutta heti, kun joku tietää kertoa esim. Kauhasten kuuluneen körttiläisiin, niin taas mennään eri suuntaan.

Erikoista tosiaan tökkiä pystyyn 8 männyntainta. Vai havujako ne olivat, maahan leviteltyinä? Ja vain yksi törrötti pystyssä?

Kuriositeettina mainittakoon, että Luhtaanmäen Heponiityn Kongontiellä, lähellä Klaukkalaa, sijaitsee 8 vanhan männyn ryhmä, joka on Vantaan vanhin luonnonmuistomerkkirauhoituksella suojeltu kohde ( v. 1965).
Yksi puista on poistunut keskuudestaan, joten heitä on nykyisin jäljellä vain 7. Sama yhtälö siis sielläkin: 7+1=8.
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by Queen »

Totta tuo, mitä Eks-EkstroVertti kirjoitti, että luulisi haudan olleen löydettävissä vähemmälläkin merkitsemisellä, etenkin jos paikkakuntalaisesta murhaajasta tai murhakaksikosta on kyse. Toki joskus maisema saattaa näyttää kovin erilaiselle eri vuodenaikoina, mutta tokkopa niitä ruumiita kukaan talvella siirtelisikään.
8 taimesta tuli mieleeni, että siinä ns. pesulalapussahan oli myös numero 8.
Jossain takaraivossani lienee tieto, että välillä puhuttiin 9 taimesta, mutta enpäs muista, mihin se yksi taimi liittyi.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Tulilahti (Heinävesi) v. 1959

Post by will »

Kahdeksan havua/tainta on enemmän kuin tarpeeksi, mutta neljä kulmissa sopivasti jos esim. aikoo kaivaa haudan auki pääosan vesiliikenteestä loputtua siiankudun jälkeen, juuri ennen syyskelirikkoa, jolloin rannoilla lehti on maassa ja kuntta kohmeessa, mutta veneellä juuri ja juuri pystyy liikkumaan jäätyvän järven virtoja pitkin riitteiden seassa. Paikalliset kalastajat ovat olleet hyvin perillä tällaisesta kulkumahdollisuudesta. Ruumiit voisi sen jälkeen upottaa johonkin Heinäveden reitin syvänteeseen. Ylävirtaan, Suvasvedellä järven syvyys on enimmillään lähes 90m. Hautapaikan kulmien ennalta tietäminen nopeuttaisi "exhumaatiota" ja helpottaisi paikan saattamista jälleen luonnonmukaiseen kuntoon. Haudalle tuotu toinen neljän "taimen" satsi olisi ollut seurausta koordinoinnin puuttesta. Tai, ehkä Holmstömin velipoika olisi seurannut tapahtumia puskista ja halunnut paikalle oman eskonpuumerkin. Olisi hyvä tietää, miten haudan läheltä otetut ja kauempaa tuodut "taimet" sijaitsivat haudan suhteen.

Uskonnolla tai uskomuksilla voi luonnollisesti olla roolinsa hautapaikan ylenmääräisessa koristelussa. Ei vain tiedetä, mitä tekijän tai tekijöiden otsaluun takana on liikkunut, kun "taimia" on pistelty maahan, mitä ilmeisimmin johonkin väliaikaiseen tarkoitukseen. Vai oliko todella aikomus käräyttää Koikkalainen juurettomien, viimeistään kevääksi kuivuvien "taimien" avulla?

Yhdeksäs saattoi olla "makkaratikkukoivu".
Post Reply