Kadonnut Piia Ristikankare, 15v. Piikkiö v. 1988

Selviämättä jääneet katoamistapaukset
Post Reply
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Kadonnut Piia Ristikankare, 15v. Piikkiö v. 1988

Post by Eks-EkstroVertti »

Tuskin siellä kaupunginosassa montaa on, vai onko. Nyt tarvittaisiin kerrankin turkulaista asiantuntijaa. <--Vitsi. Entäs silloinen asuntola? Ei mitään käsitystä minulla.
Oliko siinä alakerrassa jokin ruokapaikka.
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Kadonnut Piia Ristikankare, 15v. Piikkiö v. 1988

Post by Queen »

Kyllä se varmasti Härän linkittämä oppilaitos on oikea. Mahtoiko koulussa olla silloin asuntolaa. Piia ainakin kävi kotoa käsin, mutta hänellähän olikin lyhyt matka.

Tuossa Eks-EkstroVertin kirjoittamassa päiväkirjan sivun repäisyssä puhelinnumeron suhteen voisi olla itua, jopa hyvinkin.

Ps. Kohta meikäläiseltä pimenee sähköt (toivottavasti ei koko vintti), vilkuttelee jo.
User avatar
skoune
Posts: 1145
Joined: Sun Jul 08, 2012 9:34 am

Re: Kadonnut Piia Ristikankare, 15v. Piikkiö v. 1988

Post by skoune »

Eks-EkstroVertti wrote: Tue Jan 01, 2019 2:22 pm `No, jos nyt oikein tarkkaan tuolta aiemmista teksteistä etsit, niin esitin sitä " Tom on puurossa" eli kännissä jo ennen sinua.


...
Lisäksi väitän, ettei selvästi opiskellun/osatun suomen käyttö mitenkään sulje ulkomaalaisia pois kirjoittajista, etenkään/kun toisaalta karkeita virheitäkin on. En ymmärrä tuota perusteluasi ollenkaan. Eikö ulkomaalainen voi opiskella suomea, vai mitenkä?
Mun mielestä se kirje näyttää lähinnä siltä, ettei kirjoittaja osaa sen paremmin suomea kuin ruotsiakaan; ihmeellinen sillisalaatti

En minäkään ole kilpailuhenkinen, mutta taisin tuosta puurosta puhua tuolla toisella puolella todella kauan sitten. Mutta sittenhän me ollaan samoilla linjoilla. Vaikka nyt mä kyllä puhuin siitä, että Tom on poros = alkoholin vaikutuksen alainen ...

Miten mahtaa olla. Ensiksi pyydän sinua kertomaan sen, mitä "karkeita virheitä" olet kirjeessä havainnut! Pari pilkkuvirhettä on, yksi vokaali puuttuu ja pilkkujen jälkeen ei ole "ilmarakoa"

Luottaisin kyllä omaan tekstianalyysiini enemmän kuin sinun tekemääsi "sillisalaatti" -analyysiin.

Jos kiinnostaa, niin olen opettanut suomen kieltä yhteensä yli neljäkymmentä vuotta. Ulkomaalaisia olen opettanut kuudessa eri maassa ja jos suomenruotsalaiset lasketaan mukaan , niin seitsemässä...
Eniten minulla on ollut ruotsinkielisiä opiskelijoita, joten tiedän hyvin minkätyyppisiä "virheitä" ruotsinkieliset oppijat tekevät, parhaatkin heistä.


Sanoisin, että kaikki suomenkielisetkään eivät hallitse noin "kirjakielistä" kieltä, mitä ko kirjeessä on. Vaikkakin näyttäisi siltä, että sitä on tahallaan yritetty muokata "huonoksi suomeksi".

Nyt kun ajattelen tarkemmin, kirjeen olisi voinut kirjoittaa henkilö, joka lukee raamattua ahkerasti...
User avatar
skoune
Posts: 1145
Joined: Sun Jul 08, 2012 9:34 am

Re: Kadonnut Piia Ristikankare, 15v. Piikkiö v. 1988

Post by skoune »

härkä wrote: Tue Jan 01, 2019 4:42 pm Oliko se Piian käymä ammattikoulu tämä ?
https://www.google.fi/maps/@60.4551868, ... 312!8i6656
Aninkaistenkadun puolivälissä ?
Juuri tuo, Aninkaistenmäen korkeimmalla kohdalla Puutoria vastapäätä. Tai Konserttitalo on siinä Puutorin (entinen nimi) kohdalla ja ammattikoulu (-instituutti) on seuraava mäkeä alas Aura-jokea kohti.

Siinä Puutorin vieressä oli tanssipaikka nimeltään Kierrätyskeskus eli Kaljupäisten kiitorata eliElli ja Gunnar. Siellä oli muistaakseni päivätanssejakin! Jospa joku pervo pedofiili sieltä olisi iskenyt silmänsä nättiin Piiaan?
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Kadonnut Piia Ristikankare, 15v. Piikkiö v. 1988

Post by Eks-EkstroVertti »

^ Minähän jo kerroin niistä karkeista virheistä: Supisuomalainen tuskin koskaan kutsuisi poliisia polisiksi, eikä ruotsalainen sekoilisi prepositioiden käytössä. Nyt kun ehdotat, että kirje on suomalaisen tahallaan virheellisesti kirjoittama, niin eikö ihan yhtä hyvin voisi olla ulkomaalaisen tahattomasti väärin kirjoittama? Itse asiassa paremminkin, sillä ulkomaalaisen tekstissä voisivat jotkut - kuten itsekin toteat - " liian oikein olevat" kieliopilliset jutut erottua silmiin pistävästi.

Ehkä tästäkään ei kannata jatkaa "väittelyä" :lol: Mutta sanon kyllä vielä, että olen puuron yhteydessä viitannut myös känniin. Puurossa, soseessa, juustossa - mitä näitä on... Pidä sinä poros. Minä elän toivossa, että totuus löytyy ennemmin foneettisesti: vetisestä puurosta.

Näen mahdollisesti asuntolan lähellä sijainneella ruokapaikalla olevan yhteyden Tampereelle, heti jos sellainen vain löytyy.
Last edited by Eks-EkstroVertti on Tue Jan 01, 2019 8:47 pm, edited 1 time in total.
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
User avatar
skoune
Posts: 1145
Joined: Sun Jul 08, 2012 9:34 am

Re: Kadonnut Piia Ristikankare, 15v. Piikkiö v. 1988

Post by skoune »

Eks-EkstroVertti wrote: Tue Jan 01, 2019 8:37 pm ^ Minähän jo kerroin niistä karkeista virheistä: Supisuomalainen tuskin koskaan kutsuisi poliisia polisiksi, eikä ruotsalainen sekoilisi prepositioiden käytössä. Nyt kun ehdotat, että kirje on suomalaisen tahallaan virheellisesti kirjoittama, niin eikö ihan yhtä hyvin voisi olla ulkomaalaisen tahattomasti väärin kirjoittama? Itse asiassa paremminkin, sillä ulkomaalaisen tekstissä voisivat jotkut - kuten itsekin toteat - " liian oikein olevat" kieliopilliset jutut erottua silmiin pistävästi.

Ehkä tästäkään ei kannata jatkaa "väittelyä" :lol: Mutta sanon kyllä vielä, että olen puuron yhteydessä viitannut myös känniin. Pidä sinä poros. Minä elän toivossa, että totuus löytyy ennemmin foneettisesti: vetisestä puurosta. :)

Näen mahdollisesti asuntolan lähellä sijainneella ruokapaikalla olevan yhteyden Tampereelle, heti jos sellainen vain löytyy.

Tiedoksi Vertille ja muille hejacilaisille.
Teillä on näköjään asiantuntijat joka alalle. Vetäydyn pois teidän viisaiden seurasta. Hyvät jatkot vaan.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Kadonnut Piia Ristikankare, 15v. Piikkiö v. 1988

Post by härkä »

Piti myrskyn vuoksi herätä kahvinkeittoon. Ettei tarvitse mennä tällä ilmalla ulos nuotiontekoon. :D
Sähköt katkoo ja puuskat ovat tosi kovat.

Koittakaa sietää toistenne ajatusrakenteita. Kuka lopulta tietää , ken on oikeassa ?
On jo saatu uusia ulottuvuuksia. Mm Polis-TV mahdolliseti Svenska Ylessä.

http://www.turkuai.fi/turun-ammatti-instituutti-0
Tuossa koulun sivusto.
Lähellä on varmaan vuonna 1988 ollut paikkoja , joista hakea hyvää ruokaa. Nythän tienoon kaupat ja muut ovat erilaiset.
Linja-autoasemakin on lähellä. Piikkiön bussi on voinut ajaa sinne Aninkaistenkatua pitkin.

PS: Kirjoitin tästä äsken pitemmän version , mutta eikös pirulauta juuri silloin , kun piti klikata submittia katkenneet hetkeksi sähköt.
( Vaikka on akku , niin reititin pätkäisee yhteyden. )
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Kadonnut Piia Ristikankare, 15v. Piikkiö v. 1988

Post by Eks-EkstroVertti »

Nuuskisin asuntolaa lähinnä olevan pizzerian mahdollista kytköstä Tampereelle, siis varsin kaukaa haettua kytköstä Raisa Räisäsen katoamistapauksen joihinkin yksityiskohtiin. :roll:
Väännellen:"Tom on Puurossossa" tai "Tom on, asuu Rossossa"-kirje ilmaantui vuosituhannen alussa, oliko siinä ajallisesti jokin kolmaskin vaaleahiuksisen neitosen katoaminen alla. Queen takuulla tietää, jos? :?

^Tom voi tarkoittaa myös mm. tuulesta temmattua, merkityksetöntä, tyhjää ja onttoa.
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Kadonnut Piia Ristikankare, 15v. Piikkiö v. 1988

Post by Queen »

Vuosituhannen vaihteesta en muista kenenkään vaalean katoamistapausta. Siis ainakaan mikä olisi jäänyt selvittämättä ja sopisi näihin edellä mainittuihin.

Näitä mielenkiintoisiahan oli (ajallisesti Ristikankareen ja Räisäsen tapausten lähellä ) mm. Marjo Jalava (Porvoo, syyskuu 1987), mutta hänen katoamisensa ja surmansa tuli selvitetyksi, joskin siitä oli vääntöä jonkin verran, koska Pekka Kautto väitti, että hänet lavastettiin tekijäksi. Tosin Kautto ei ollut ensimmäistä kertaa asialla, oli hän aiemminkin yrittänyt tappaa. Marjo oli vaalea.

Ennen Piia Ristikankareen tapausta oli helmikuussa 1987 kadonnut ja sittemmin kuolleena löydetty Sari Liinaharja, jonka surmaaja ei ole selvinnyt. Sarin tapaus on yleisesti liitetty usein Ristikankareeseen. Sarilla oli tummat hiukset.

Joulukuussa 1987 oli Heidi Härön tapaus, joka jäi selvittämättä. Heidillä oli muistaakseni keskiruskeat hiukset.

1990-luvun alussahan olivat Pia-tapaukset (Kuru ja Töyli), joista tuomittiin Harri Leppinen. Kuru oli tumma ja Töylillä oli keskivaaleat hiukset.

18.6.1993 katosi Punkaharjulta Anita Höglund, 18 v. Sekin on selvittämättä. Luulen, että siihen liittyy Venäjä-kytkös. En muista koskaan nähneeni Anitan kuvaa. Tietoakin Anitasta on melko vähän.

Ajallisesti Ristikankareen ja Räisäsen tapauksilla on väliä 11 vuotta. En oikein osaa nähdä niissä yhtäläisyyksiä, muuta kuin kumpikin jäi kateisiin ja kumpikin katoaminen tapahtui lokakuussa. Jos ajattelee tätä murhaajan kannalta, se olisi pitkä aika elellä (ainakaan tekemättä mitään uusia juttuja). Toki olisi mahdollista, että tekijä olisi ollut jossain laitoksessa.
Eks-EkstroVertti
Posts: 3083
Joined: Mon Mar 20, 2017 10:45 pm

Re: Kadonnut Piia Ristikankare, 15v. Piikkiö v. 1988

Post by Eks-EkstroVertti »

^Kiitos selvityksestä, Queen! Arvasin ainakin siinä oikein, että sulla on tieto hienosti hallussa!
5 pro viis ja sil´ pläsi puli
Puu elon järvellä veliä
Jori joi Niveat
UiNeet aiEm puheis Isä
yks yö faija Rai s kas Kain kaa
Sepän veli Pieks Mester-
moralla

Luminol
Post Reply