Kadonnut Piia Ristikankare, 15v. Piikkiö v. 1988

Selviämättä jääneet katoamistapaukset
Post Reply
User avatar
skoune
Posts: 1145
Joined: Sun Jul 08, 2012 9:34 am

Re: Kadonnut Piia Ristikankare, 15v. Piikkiö v. 1988

Post by skoune »

carppe wrote: Tue Jun 29, 2021 10:34 am Osaisitko sanoa suunnilleen asuinalueen tai muuten mihin päin paimiota Piia mahdollisesti oli pyrkimässä?
Sukunimen eka osa on kai sama kuin Piian sukunimessä.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Kadonnut Piia Ristikankare, 15v. Piikkiö v. 1988

Post by Queen »

Kyllä, näin se kerrottiin.
Laitoin carppelle yksityisviestin.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Kadonnut Piia Ristikankare, 15v. Piikkiö v. 1988

Post by Queen »

Luin Jonas Gardellin kirjan Älä koskaan pyyhi kyyneleitä paljain käsin, mikä kertoo Tukholman homo/aids -tilanteesta 80-luvun alkupuolella. Jännä oli, että yksi kirjan henkilöistä oli Benjamin, Jehovan todistaja, joka oli homo. Heidän uskontonsahan ei salli homoutta eli ei voi olla homo ja Jehovan todistaja yhtäaikaa, pitää valita.
Tästä uskonhaarasta oli paljonkin kirjassa tietoa.
Erityisesti jäi kiinnostamaan, että tuossa Benjaminin perheessä oli tapana perjantaisin viettää perheiltaa, mikä kuului Jehovan todistajien tapoihin. Tällöin käytiin läpi perheen lapsien "ongelmat". Mitäänhän ei olisi saanut salata. Ongelmia saattoi syntyä mm. urheiluseuraan kuulumisesta, hiusten värjäyksestä ym., koska nämä olivat asioita, jotka saattoivat johtaa maallisiin houkutuksiin.
Mietin, että pitävätköhän kaikki uskontoa tunnustavat jehovalaiset tällaisia iltoja ja pidettiinkö Piiankin perheissä tällaisia? Mitä Piian isä olisi esim. sanonut, jos olisi jo tuolloin lukenut Piian päiväkirjamerkintöjä? Eikö niitä voisi hyvinkin tulkita "maallisiksi houkutuksiksi"?
Perheissä isä on se, jolla on perimmäinen määräysvalta.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Jonas_Gardell
Kirjailijan puoliso saattaa Suomessa olla tv:n kautta Gardellia paremmin tunnettu Mark Levengood.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Kadonnut Piia Ristikankare, 15v. Piikkiö v. 1988

Post by Queen »

Tästä Piian mahdollisesta Ruotsiin muuttamisesta on spekuloitu rinnakkaispalstalla jälleen. Itse en tällaiseen usko. Jos Ruotsiin muuttaminen olisi mahdollista ilman, että Suomen väestötietoihin jäisi merkintää henkilön siirtymisestä sinne puolelle, johan kaikki rikolliset muuttaisivat sinne.

Tietoja mm. ruotsalaisen henkilötunnuksen saamisesta on tällä sivulla:
https://www.norden.org/fi/info-norden/v ... -ruotsissa

Muutama ote tuosta tekstistä:

Jos olet alle 18-vuotias ja aiot muuttaa Ruotsiin ilman vanhempiasi, sinun tulee käydä lähimmässä verohallinnon palvelupisteessä rekisteröitymässä Ruotsin henkilötietojärjestelmään. Jos muutat asumaan Ruotsissa asuvan henkilön luokse, kyseisen henkilön on tultava verotoimistoon kanssasi.

Voit siirtää kirjasi Ruotsiin, jos aiot asua maassa vähintään vuoden ajan. Rekisteröityessäsi sinun tulee esittää alkuperäinen voimassa oleva passi tai kansallinen henkilökortti. Jos olet alle 16-vuotias, huoltajasi on tultava verotoimistoon tekemään muuttoilmoitus kanssasi. Muussa tapauksessa sinun täytyy esittää virkailijalle vanhempiesi tai huoltajiesi henkilökohtaisesti kirjoittama kirje. Kirjeessä tulee olla vanhempiesi tai huoltajiesi yhteystiedot, ja heidän tulee siinä vahvistaa, että muutat Ruotsiin toisesta Pohjoismaasta heidän luvallaan.
Jos sinulla on kaksi vanhempaa tai huoltajaa, kirjeessä on oltava kummankin allekirjoitus.

Ruotsiin muutosta ilmoittaminen lähtömaan viranomaisille

Suomi: Jos muutat Suomesta Ruotsiin, ilmoita muutosta sekä Väestörekisterikeskukseen että Ruotsin väestörekisteriviranomaiselle. Jos Ruotsin väestörekisteriviranomainen hyväksyy muuttoilmoituksen, sinut merkitään automaattisesti maasta muuttaneeksi Suomessa. Samat säännöt koskevat myös lapsia.
---
Joten tämän mahdollisuuden saa poistaa ajatuksista.
Itse aikanaan selvittelin enoni katoamista Norjasta. Olin itse töissä selvittelyn aikaan maistraatissa. Otin yhteyttä Ruotsin väestötietorekisteriin ja kysyin enoni perään, josko hän olisi muuttanut sinne asumaan. Viranomainen sanoi, että mikäli enoni olisi muuttanut Norjasta Ruotsiin, tieto näkyisi myös Norjan rekisterissä. Eipä häntä löytynyt Ruotsista (katoamisen aikaan asiaa selvitteli suomalainen asianajajakin). Hän joutui ilmeisesti Norjassa joko henkirikoksen uhriksi tai teki itsemurhan.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Kadonnut Piia Ristikankare, 15v. Piikkiö v. 1988

Post by Queen »

Olen puhelimen varassa, kun läppäri sanoi sopimuksensa irti lopullisesti, joten älkää piitatko virheistä.
Keskustelu Ruotsiin muutosta on jatkunut tämän mainitsemani nimimerkin taholta minfossa. Hän ei halua nimeään täällä mainittavan.
Ajattelin mahdollista Ruotsiin menoa siltäkin kannalta, että mitään pakolaisstatusta ei muualta Ruotsiin menevien tarvitsisi lainkaan hankkia. Ottaisi vain ruotsalaisen sotun, jos noin helppoa olisi.
Sehän juuri ongelma esim pakolaisasiassa onkin, että heidän taustansa pitää selvittää lähtömaassa.
User avatar
skoune
Posts: 1145
Joined: Sun Jul 08, 2012 9:34 am

Re: Kadonnut Piia Ristikankare, 15v. Piikkiö v. 1988

Post by skoune »

Queen wrote: Wed Oct 06, 2021 10:51 am Olen puhelimen varassa, kun läppäri sanoi sopimuksensa irti lopullisesti, joten älkää piitatko virheistä.
Keskustelu Ruotsiin muutosta on jatkunut tämän mainitsemani nimimerkin taholta minfossa. Hän ei halua nimeään täällä mainittavan.
Ajattelin mahdollista Ruotsiin menoa siltäkin kannalta, että mitään pakolaisstatusta ei muualta Ruotsiin menevien tarvitsisi lainkaan hankkia. Ottaisi vain ruotsalaisen sotun, jos noin helppoa olisi.
Sehän juuri ongelma esim pakolaisasiassa onkin, että heidän taustansa pitää selvittää lähtömaassa.
No hyvä ihme sentään, jos Piia on haluttu viedä "turvaan" Ruotsiin, niin miksi ihmeessä hänet olisi hetipuoleen Ruotsiin rekisteröity? Jos hän olisi ollut vaikka (esimerkiksi) Au Pairina jossain perheessä alkuun, niin ei hänen olisi tarvinnut ruotsalaista Hetua hankkia. - Mutta jos oli töissä "vieraalla", tarvittiin ruotsalainen hetu. - Mutta tulikin tässä mieleeni, että itse olin 16-vuotiaana kesän Ruotsissa töissä ja palkkaakin sain. Ja jotta se onnistuisi, minulle tehtiin siitä vaan ruotsalainen henkilötunnus (ja suomalainen hetu oli tietty jäljellä kun palasin syksyllä kotiin). - Kun muutin n 10 vuoden päästä Ruotsiin, sama vanha ruotsalainen hetu tuli mulle käyttöön. - Ja nyt, en viitsi enää osallistua tähän keskusteluun. Anteeksi kun häiritsin. Ja lohduksi se, että minultakin on parikin kertaa rämähtänyt ihan hyväkuntoinen tietokone..niitä on kaikenlaisia viruksia liikkeellä :mrgreen:
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Kadonnut Piia Ristikankare, 15v. Piikkiö v. 1988

Post by Queen »

Enpä usko alaikäisen päässeen Ruotsiin ujuttautumaan, mutta jokainen saa uskoa mihin tahtoo.
Tietokonettani ei rämäytellyt virus, vaan akku ei ottanut enää virtaa vastaan. Asia tuli tutkittua. Nyt on onneksi uusi, ihana läppäri.
User avatar
skoune
Posts: 1145
Joined: Sun Jul 08, 2012 9:34 am

Re: Kadonnut Piia Ristikankare, 15v. Piikkiö v. 1988

Post by skoune »

Queen wrote: Thu Oct 07, 2021 6:19 pm Enpä usko alaikäisen päässeen Ruotsiin ujuttautumaan, mutta jokainen saa uskoa mihin tahtoo.
Tietokonettani ei rämäytellyt virus, vaan akku ei ottanut enää virtaa vastaan. Asia tuli tutkittua. Nyt on onneksi uusi, ihana läppäri.
no comments ja hyvää syksyn jatkoa.
carppe
Posts: 42
Joined: Tue Jul 21, 2020 6:43 pm

Re: Kadonnut Piia Ristikankare, 15v. Piikkiö v. 1988

Post by carppe »

Mä luulen et hyvät mahdollisuudet jäänteiden löytymiseen on nyt kun sähkölinjoja kaivetaan maahan. Tuli semmonen etiäinen, vaikken meedio olekkaan. 😁
User avatar
skoune
Posts: 1145
Joined: Sun Jul 08, 2012 9:34 am

Re: Kadonnut Piia Ristikankare, 15v. Piikkiö v. 1988

Post by skoune »

carppe wrote: Tue Oct 12, 2021 1:27 pm Mä luulen et hyvät mahdollisuudet jäänteiden löytymiseen on nyt kun sähkölinjoja kaivetaan maahan. Tuli semmonen etiäinen, vaikken meedio olekkaan. 😁
Vähän ihmettelen miksi tällä foorumilla ei enää Piian katoamisesta kirjoiteta. Vai käykö keskustelu ns kahdenvälisesti. Sama mulle. Kunhan vaan noteerasin.
Post Reply