Orivesi

Selviämättä jääneet katoamistapaukset
Post Reply
User avatar
skoune
Posts: 1145
Joined: Sun Jul 08, 2012 9:34 am

Re: Orivesi

Post by skoune »

Queen wrote:Juuri tätä, minkä willkin mainitsee, olen miettinyt usein. OV:llä mukana olleet tavarat olivat vaarattomia hänen henkilötunnistuksensa kannalta; soitin, kirja, vesipullot, savukkeet, seteliraha, sormus ilman kaiverruksia.
Joskus tuli jopa tunne, että aivankuin olisi haluttu pilailla: 'Laitetaas se vainaja tähän niinkus makuulle, kuunteleen musaa ja lueskeleen vähän sarjista. Tupakkaa ja juotavaa täytyy olla kans. Heitetään sormus vielä vähän matkan päähän, niin siinähän se on sydänsuruissaan loppunsa nähny. Lompsaa ei voida jättää, jätetään vähän rahaa, ei kai se ilmankaan oo pärjänny.'
Mulle tuli tässä mieleen semmoinen juttu, että;
OV innostui jostain syystä englannin opiskeluun. Miksiköhän? Ehkä hän tapasi jonkun englanninkielisen henkilön (varatun?), jonka takia hän laittoi välit poikki edelliseen elämäänsä. Tuo kirja on sidoksissa taatusti tuohon uuteen elämäänsä. Olenko ymmärtänyt oikein, että ko kirja olisi aika arvokaskin, sillä eikös sen tekijä vetäytynyt lisäjuttujen tekemisestä?

Suomeen tulon syyt? Jospa tämä OVn uusi elämän mies vaihtoikin OVn suomalaiseen naiseen? Muutti jopa Suomeen? Ja OV halusi etsiä ko miehen ja ehkä löysikin, mutta mies ei halunnut palata entiseen? Siksi OV teki henkilökohtaisen ratkaisun? Onko varma, että hänen verestään ei löydettymielialalääkkeiden jäännöksiä?
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Orivesi

Post by härkä »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013032 ... 2_uu.shtml

Missä vika? Kuusi vuotta sitten oli yli 15 astetta lämpimämpää!

Keskiviikko 27.3.2013 klo 12.39 (päivitetty klo 12.53)

Näitä säitä odotellessa

- Vuoden 2007 maaliskuun kuuma aalto jäi historiaan. 26. ja 27. maaliskuuta eteläisessä Suomessa lämpömittari kohosi yli 16 asteeseen. Lämpimintä oli 27.3 Helsinki-Vantaan havaintoasemalla, jossa lämpötila nousi yli 17 asteeseen.
- Viime vuonna kevät alkoi Etelä- ja Länsi-Suomessa 10.3. Tämän jälkeen palasi kuukauden kylmempi tauko,Sitten tuli kuukauden tauko ja vasta 10.4 alkoi kevät Etelä- ja Keski-Suomessa uudestaan

Ei pärjää tämä kevät edeltäjilleen. 2000-lukuun mahtuu kymmenen kevättä, jolloin lämpötilat maaliskuun lopulla ovat ylittäneet 10 plusasteen rajan.
Pitkäperjantaina 2002 syntyi uusia maaliskuun lämpöennätyksiä, kun Porvoosta löytyi Suomen lämpimin paikka 15,2 plusasteella. Helsinki-Vantaalla ylin lämpötila oli tuolloin 15,1 astetta. Muualla maan eteläosassa lämpötila kohosi yleisesti 12 - 14 asteen.

Tasan kuusi vuotta sitten, vuonna 2007 Suomessa vietettiin ennätyslämmintä viikkoa. 24. - 28. maaliskuuta mitattiin poikkeuksellisen korkeita vuorokauden ylimpiä lämpötiloja ja paikkakuntakohtaisia ennätyksiä saavutettiin eri puolilla Suomea jopa 65 paikkakunnalla.

Pääsiäisenäkin kylmää

Tänä pääsiäisenä ei ole kevättä näköpiirissä, Forecan päivystävä meteorologi Ilkka Alanko kertoo masentavat uutiset. Suomen päälle jämähtänyt kylmä ilmamassa ei suostu lähtemään ja sen seurana pysyttelevät myös yöpakkaset.
- 10 vuorokauden ennuste näyttää siltä, että lauhaa ei ole luvassa. Yöpakkasiakin on yhä 10-15 astetta. Tämän vuoksi päivän lämpötilat pääsevät kipuamaan maksimissaan viiteen plusasteeseen, Alanko kertoo.
Tilanteen pelastaisi lämmin lounaisvirta, mutta sitä ei ole vielä näköpiirissä. Vaikka säätilanne on piinaava ja edellisvuosiin verrattuna poikkeuksellisen kylmä,mitenkään poikkeuksellisesta sääilmiöstä tai radikaalista säätilan muutoksesta ei meteorologin mukaan ole kyse.

- Kevät on arvaamatonta ja hyvin vaihtelevaa aikaa, lämpötilat voivat heitellä eri vuosina suurestikin.


Palautetaampa tämä taas esiin.
Kuusi vuotta sitten lumi lähti P?rkanmaalta hujauksessa. OV tosin löytyi vasta 6.4 , joka oli tuolloin Pitkäperjantai. 6.4 sää oli kolea ja tuulinen. Rouvarit odottivat Kaartista ja Mannista varpaat sinisinä. Sininen oli myös OV.

Skoune kysyy mielialalääkkeistä. Niitä ei elimistöstä löytynyt. Olen lukenut ruumiinavauspöytäkirjan. Sen Tays:n tekemän ja suomeksi.
Skounen teoria voi olla osittain mahdollinen. Jokin yhteys OV:llä on mielestäni täytynyt Suomeen olla.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Orivesi

Post by härkä »

Minulle kerrottiin että minfon puolella nimimerkki Korppi on kiinnostunut tästä aiheesta.
Kävinkin sen minfosta tsekkaamassa.
Koska sama nikki on ilmeisesti myös tänne Hejaciin nyt kirjautunut , hän voisi rohjeta ko. aiheesta kirjoittamaan.
Jos aihe tosiaan kiinnostaa , voimme valaista - ainakin pääpiirtein.
Sattuneesta syystä , on Hejacissa aiheesta enemmän tietoa kuin minfossa. :D
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Orivesi

Post by Queen »

Ensinnäkin, kyllä otti lujille löytää koko ketjua! :shock: Olin jo luovuttaa, mutta ...
Härän kanssa oli puhetta seuraavasta tapauksesta:
Enoni surmattiin ampumalla Turussa 80-luvulla. Minulla on ko. rikoksesta etp. Enoni oli istunut tuolissa ampumahetkellä. Siitä hän oli sitten kaatunut lattialle.
Yllättäen tässä kerran etp:tä taas tsekatessani huomasin vasta, että hänhän oli täysin samassa asennossa kuin Oriveden vainaja. Hän oli jäänyt lattialle takapuoli pystyssä, jalat sivuilla samoin kuin OV:lla. Pitää vielä tarkistaa, oliko hänen otsansa lattiaa kohden, vai poskensako.
Voisiko olla mahdollista, että OV:kin on kuollut tuoliin, josta sitten kipannut lattialle ja joku on hänet roudannut metsään?
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Orivesi

Post by härkä »

Vai et meinannut ketjua löytää. :D

Tuoliin kuoleminen voisi olla OV:n osalta mahdollista, mielestäni.

Minkälainen oli enosi kuolintuoli ?
Oliko nojatuolimainen , vai pallimainen ?
Onko etp:ssä mainintaa siitä , putosiko hän heti lattialle ?

Taisi olla aikoinaan Carina , joka kehitti mökkitupakointiteorian.
Ainakin Carinan kanssa sitä vatvottiin keskinäisesti.

Teoriassa OV on mökissä naimisissa olevan miehen kanssa. Juodaan mm. viinaa.
OV polttaa , mies ei.
Terassin pyödällä on tuhkakuppi , johon OV tumppaa tupakat. Hän käynillan mittaan ulkona muutaman kerran. Ovi on kokoajan kiinni , mutta lukko auki-asennossa.
Tulee aika mennä petiin. Mies on aikamoisessa soseessa. ( humalassa på Finska )
Mies on laittanut lukon kiinni asentoon ennen sammumistaan.
OV päättää vetää vielä yhden Lucky - Striken. Radio soittaa taustalla Coldplaytä.
OV tumppaa , mutta ovi onkin nyt kiinni. Mies kuorsaa ja musa soi.

OV istuu tuoliin , samanlaiseen , kun oli Tähtisentielläkin ?
Vaipuu uneen.

Mies herää aamulla puoli yhdeksän. OV ei tullutkaan viereen :shock:
Karmea totuus valkenee.
Vaimokin voi tulla mökille , tai sen velipoika. Mitä tehdä , hän miettii ???
Alkaa lavastaminen- ehkä , mutta siitä myöhemmin. Muuten kirjoitan aiheesta tolkuttoman kauan.

Pääsitkö tällä tunnelmaan Queen ?? :mrgreen:

Tämä oli vain yksi teoria. Niitä on useita muitakin.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Orivesi

Post by Queen »

Ainahan minä olen seurassasi tunnelmaan päässyt!
Etp:ssä oli toinen paikalla olleista naisista maininnut, että enoni aivan kuin valui tuolilta ja meni sen jälkeen konttausasentoon. Muut paikalla olleet eivät ole maininneet valumista eikä asennon muutosta. Heidänkin mukaansa oli kuitenkin pudonnut heti. Kaksi paikalla olleista ei tiennyt humalatilansa vuoksi koko tapauksesta mitään.
Muutaman korahduksen jälkeen hän oli ilmeisesti kuollut heti. Peläten surmaajaa kukaan ei uskaltanut tehdä mitään, ei hälyttää apua eikä tutkia uhria.
Tuoli oli sohvakalustoon kuuluva käsinojallinen nojatuoli = televisiotuoli. Uhrin oikea poski oli mattoa vasten. Oikea jalka hivenen suoremmassa kuin vasen, mutta asento muistuttaa hämmästyttävästi OV:n asentoa.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Orivesi

Post by Queen »

Ismo Kopra on kirjoittanut Oriveden vainajasta tuon PPK 2011 -kirjassa olevan artikkelin. Olen nyt lueskellut noita vanhoja kirjoja uudelleen oikein "suurennuslasin" kera. Kopra kertoo artikkelissaan, että OV oli pannut välit poikki kotiväkensä kanssa ja kertonut muuttavansa tuntemattomaan paikkaan 19.2.2007.

Tähän takerruin. Siis tuota päiväähän sittemmin epäiltiin OV:n kuolinpäiväksi. Syynä tähän oli, että OV oli tuolloin ostanut bussilipun Jämsä-Tampere -välille, mutta päätynytkin Oriveden metsikköön. Lisäksi hänen kassinsa löytyi 20.päivänä Oriveden rautatieasemalta, mutta kassi oli havaittu rautatieaseman bussikatoksessa jo edellispäivänä.

Jäin miettimään, onko Kopra todella ilmaissut asian oikein, eli että OV on jo Saksassa ennen Suomeen lähtöään maininnut tuon 19. päivän??
Hän on siis etukäteen tiennyt, että 19.2. on merkittävä päivä - hän muuttaa tuntemattomaan paikkaan. Niinhän hän tekikin, mutta mitä hän on tarkoittanut? Tuli pari mahdollisuutta mieleen:

a) OV on kuin onkin ollut yhteyksissä jonkun suomalaisen (Jämsäläisen?) miehen, miksei naisenkin, kanssa ja päättänyt muuttaa tämän luokse asumaan. Muutto tapahtuisi virallisesti 19. päivänä, koska se oli maanantai, vaikkakin OV tuli Suomeen jo viikonlopuksi. Jokin kuitenkin meni jo alkumetreillä vituralleen ja OV otti hatkat.

b) OV on päättänyt ihan itsekseen hankkia Suomesta asunnon ja päätynyt suuntaamaan muuttoaikeensa Jämsään. Onko hän käynyt neuvottelemassa asunnosta, mutta vuokra-/omistussuhdetta ei sitten saatukaan aikaiseksi jostain syystä?

c) OV on jostain käsittämättömästä syystä päättänyt jo ennalta, että 19.2. hän tappaa itsensä Suomessa. Tässä on kuitenkin merkille pantavaa, kuten aiemminkin olemme keskustelleet, ettei hänellä ollut mitään siteitä Suomeen, ei myöskään hänen perheellään. Itse ymmärtäisin vielä senkin, että saksalaisnainen olisi tullut esim. Helsinkiin, rillutellut aikansa ja tappanut sitten itsensä. Mutta mitä niin merkittävää on Jämsässä?

d) Kopra on virheellisesti maininnut, että OV olisi ilmoittanut omaisilleen jopa päivän, jolloin hän muuttaa tuntemattomaan paikkaan. Onko hän vain ilmoittanut muuttavansa. Epäilen kyllä, ettei Kopralta tällaisia lipsahduksia tapahdu etenkään artikkelia kirjoittaessa, koska varmasti hän on tarkistanut tekstinsä ennen julkaisua.
-----
Noista kirjassa olevista kuvista paljastuu erityisen hyvin OV:n lähes luonnoton asento. Hän on kupsahtanut kasvoilleen maahan, mutta ei ole ottanut kädellä vastaan kaatuessaan, koska hänen oikea kätensä on suorana sivulla vartalonmyötäisesti.

Harmittaa edelleen, että aikanaan asian tiimoilta levisi väärääkin tietoa, tosin pikkuasioissa, mutta silti. Mm. kuvista sekä tekstistä ilmenee, että OV:n riisuma takki ei suinkaan ollut hänen allaan, kuten minfon keskusteluista ilmeni. Takki oli hänen vieressään.
Tarkkaan en muista keskusteluissa noista vesipullojen paikoista, mutta itselleni oli niistäkin syntynyt väärä käsitys. Kaksi niistä on kuvassa vainajan jalkojen lähellä.
Sitten oli se neulepusero, jonka olemassaolo tuli vasta myöhään ilmi - ainakin minulle.
Ja pahin.... se ....tanan peruukki (josta alunalkaen kerrottiin hiuslisäkkeenä)!
Jäiköhän vielä jostain asiasta avautumatta?
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Orivesi

Post by härkä »

Huomasin myös tuon Kopran mainitseman 19.2 päivämäärän. Olen ajatellut , että se on virhe.
Asian voisi Kopran osalta tarkistaa , sillä olen ollut häneen yhteydessä myöhemminkin. En ole huomannut tuota kysyä.

Kun OV:n nimi selvisi , saatiin osoitteeksi Braunchweigtiläinen as. osoite. Tätä kautta selvisivät sukulaiset.
OV:n isä sanoi kuitenkin minulle , ettei OV ollut koskaan asunut ko osoitteessa. Hän oli käynyt paikalla ja asunnossa asuivat aivan eri ihmiset , jotka eivät tienneet OV:sta mitään. OV oli kuitenkin jättänyt johonkin mainitun kaupungin virastoon muuttoilmoitusta vastaavan viestin. Tässä oli maininta muutosta johonkin uuteen paikkaan. Päivämäärää ei isä minulle kertonut , enkä silloin huomannut kysyä. Keskustelu käytiin englanniksi ja Nurich ei ollut tuolloin paikalla. ( Nurich Pro - Saksa )

OV oli jättänyt kotikaupunginsa jo 2000 - luvun alkupuolella mennessään Kölniin opiskellakseen diplomi kielenkääntäjäksi ( Eng ) Kun hän oli saanut sen diplomin , hän katosi. Hänellä oli opiskelijaboxi Kölnissä.
OV katkaisi välinsä omaan perheeseensä , paikallisiin kavereihin ja poikakaveriin , joka asui lähellä Frankfurtia. :mrgreen:
Poikakaverin mahdollinen osuus jäi minulta selvittämättä. Se voi olla mahdollinen linja ???
Kölnin yhteyksiä on koetettu setviä , mutta mitään ei ole ilmennyt. Siellä on ollut kyllä suomalaisia opiskelijoita ja jopa eräs naispuolinen suom. proffa.

Varmaa on se , että OV on ainakin osin viettänyt aikaa Englannissa. Hän on maksanut ainakin kaksi opiskelulainanerää brittipankin kautta. Pennyn lisäksi häneltä oli löytynyt erään lontoolaisen pubin kuitti ja OV:n sisko oli saanut puheluita eng liittymästä soitetusta puhelimesta. Numero on Pre- Paid ja se on myös minulla.

OV:n isä oli tehnyt kyllä katoamisilmoituksen , mutta ihminen saa kadota niin halutessaan. Tästä isän lausumasta voisi toki päätellä , että Saksan poliisi on jossakin vaiheessa tavoittanut OV:n , mutta hän olisi sanonut haluavansa olla rauhassa. Isä oli harkinnut myös yksityisetsivää.

Tuossa pääpiirteittäin se , mitä voin julkisella puolella omalta osaltani kertoa.

Mietiskelen vielä noita Jämsän - Oriveden kuvioita. Palaan niihen seuraavassa viestissä. :shock:
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Orivesi

Post by Queen »

härkä wrote:Kun OV:n nimi selvisi , saatiin osoitteeksi Braunchweigtiläinen as. osoite. Tätä kautta selvisivät sukulaiset.
OV:n isä sanoi kuitenkin minulle , ettei OV ollut koskaan asunut ko osoitteessa. Hän oli käynyt paikalla ja asunnossa asuivat aivan eri ihmiset , jotka eivät tienneet OV:sta mitään. OV oli kuitenkin jättänyt johonkin mainitun kaupungin virastoon muuttoilmoitusta vastaavan viestin. Tässä oli maininta muutosta johonkin uuteen paikkaan. Päivämäärää ei isä minulle kertonut , enkä silloin huomannut kysyä. Keskustelu käytiin englanniksi ja Nurich ei ollut tuolloin paikalla. ( Nurich Pro - Saksa )
Nyt minä taisin pudota rattailta! ;)
OV on siis ilmoittanut muuttoilmoituksessa lähtevänsä tietystä osoitteesta. Oliko tämä ilmoituksessa mainittu lähtöosoite siis tämä Braunchweigtiläinen osoite, jossa hän ei todellisuudessa ollut koskaan asunutkaan?
Miksi kummassa hänen osoitteekseen on jossakin kirjattu osoite, johon hänellä ei ole mitään yhteyttä?
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Orivesi

Post by härkä »

^
Vastaankin samantien , kun satuin olemaan paikalla.

OV:n nimi ja muita tietoja oli majoituskortissa. Ilmeisesti KRP antoi ne alkuun Saksan poliisille.
Se selvitti OV:n osoitteeksi Brauncshweigtin. OV:lla oli siis virallinen osoite sinne. Siellä oli ja asuu vieläkin ainakin yksi täysnimikaima , mutta ikäluokka ei täsmää.

Tuolla tavalla , kuin edellä kerron , OV:n isä asian minulle kertoi. Olen ihmetellyt asiaa itsekin kovasti.
On toki mahdollista , että OV:n isä kertoo asian jotenkin " väärin " , tai hän on itse saanut väärää tietoa.
En oikein näe syytä siihen , miksi hän olisi minulle asiassa valehdellut ?

Joskus muistaakseni pohdimme sitä , olisiko saksalainen osoite voinut antaa hänelle mahdollisuuden jonkinlaisiin tukirahoihin ? Tuosta en oikein osaa sanoa.
Jokatapauksessa OV on salannut asioita heti Kölnin opiskelun päätyttyä. Jotakin outoa tapahtui.
Hänen elämänsä oli seesteistä ja vakaata ennen Kölniin menoa.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
Post Reply