Orivesi

Selviämättä jääneet katoamistapaukset
Post Reply
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Orivesi

Post by härkä »

OV oli ainakin jossain määrin sosiaalinen ennen katoamistaan perheeltä ja muilta.
Hän piti isäänsä ja ainakin yhteen siskoonsa säännöllistä yhteyttä. Myös mitä ilmeisimmin paikallisiin kavereihinsa.
Poikaystävä , joka asui toisaalla , oli ottanut yhteyttä OV:n sukuun , sen jälkeen kun OV katosi.

Jos välit isään / siskoon olivat tulehtuneet jostain syystä , niin miksi hän katkaisi välit myös noiden kahden muun tahon kanssa ???

Ennenkuin OV Orivedeltä löytyi , oli tuosta katoamisesta mennyt useita vuosia.
Tuossa ajassa olisi siis voinut muodostua neljäs taho , joka voisi kaivata ?
OV ei ollut Europolin rikosrekisterissä , koska dna ei sieltä löytynyt.
Mikä voisi olla taho , joka ei kaipaa.?

Tietenkin voi olla niin , että tämä oletettu neljäs taho , olettaa OV:n palanneen kotiseudulleen / Saksaan ?
Ihminen saa kadota niin halutessaan.
Tuskinpa monikaan es. Britanniassa OV:sta tietää ?
Jos OV:n kuva ( kunnollinen sellainen ) , olisi aikoinaan julkaistu , olisi joku voinut tunnistaakin.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Orivesi

Post by Queen »

härkä wrote:Jos välit isään / siskoon olivat tulehtuneet jostain syystä , niin miksi hän katkaisi välit myös noiden kahden muun tahon kanssa ???
Minulla on aina jäänyt näistä OV:n suhteista sellainen käsitys, että tässä on kyse jostain periaatteellisesta asiasta. Omaiset eivät ole hyväksyneet jotain OV:n tekemää juttua tai suunnitelmaa. Nämä omaiset eivät vain halua kertoa siitä ulkopuolisille, eikä tietysti tarvitsekaan.
Mutta asiasta kolmanteen, näitä OV:n mukana olleita vaatteita olen miettinyt; hänellä oli siis paritkymmenet alkkarit, t-paitoja ja sen sellaista. Ei kuitenkaan mainittu, että hänellä olisi ns. ulkovaatetusta ollut kassissaan eli hänellä ei sitten ollut edes vaihtopäällyshousuja? Ei myöskään neuleita, kuin se päällä ollut.
OV on kuitenkin varmaan ollut selvillä, ettei näillä leveysasteilla juuri hiki tule helmikuun tietämillä. Miksi hän otti näin runsaasti alusvaatetta matkaansa, mutta päällivaatetusvarasto oli vajavainen?
Itse en osaisi ajatellakaan, että lähtisin edes yhdeksi yöksi johonkin, enkä ota vaihtohousuja mukaan. Voisihan housuille vaikka kaatua jotain tai mennä vetskari rikki tms. Tosin, jos minä käyttäydyn näin, ei se tarkoita, että kaikkien pitää varautua kaikkeen. Tokihan hän siinä tapauksessa olisi voinut ostaa toiset housut, mutta miksi ei ottanut jo kotoa mukaan? Vai ottiko sittenkin?
Onkohan niin, että toinenkin kassi/matkalaukku oli matkassa, mutta minkähän paikkakunnan rautatieasemalle se on jätetty? :mrgreen:
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Orivesi

Post by härkä »

Tuo OV:n alushousumäärä vastaa naisystäväni kahden viikon etelänmatkaan verrattavaa määrää.
Jos on niin , että tuli Jämsään / maahan 16.2 , niin jäi monet housut käyttämättä.
Se urheilukassi oli muuten yllättävän pieni. Olen pitänyt sitä käsissäni.

Minulla oli aikoinaan olettamus , että jos OV olisi kuollut jonnekin muualle , olisi kassin suhteen tullut jonkinasteen virhe.
Tässä teoriassa mahdollinen apuri olisi vienyt kassin erehdyksessä Oriveden rautatieasemalle.
Se olisi pitänyt mahd. suunnitelman mukaan viedä Oriveden linja-autoasemalle.

juuri tämä kassi ja sen mukanaan tuoma reitin hulluus , saivat minut epäilemään muuta kuin ns. suoraa itsaria löytöpaikalle.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
Kukkahattusetä
Posts: 105
Joined: Sat Sep 01, 2012 10:34 am

Re: Orivesi

Post by Kukkahattusetä »

Sitähän minun on pitänytkin kysyä, ei sinulla härkä ole tarkemmin tiedossa syytä miksi OV katkaisi välinsä perheeseensä ja tuttaviinsa? Jos ei, eikö isä kenties halunnut kertoa vai eikö hän itsekään tiennyt? Tämän kautta voisi hieman profiloida, oliko OV luonteeltaan pitkävihainen pienistäkin asioista, tapahtuiko jotain suurempaa, vai tapahtuiko varsinaisesti mitään, kyllästyikö vaan kaikkeen entiseen ja halusi radikaalia muutosta elämäänsä... Oliko OV yleisesti ottaen enemmän viilipytty vai tuuliviiri?

Löytöpaikasta, siihen varmaan näkyy pimeässä läheisen VT 9:n valot, autojen äänet ainakin kuuluvat. Jos haluan kadota korpeen tekemään itsemurhan, tuo ei ole sellainen paikka johon menisin. Sen sijaan jos pakenen tai olen joutunut johonkin josta haluan pois, lähden suunnistamaan siihen suuntaan missä nään jotain elonmerkkejä.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Orivesi

Post by härkä »

Jäi eilen vastaamatta tähän. Kiitos Lahtosen ja Kannon :mrgreen:

OV:n sisar oli mitä herttaisin nainen. Myös miehensä oli mukavan tuntuinen. Hehän olivat molemmat OV:n isän mukana , kun uurna haettiin.
Olemme Queenin kanssa miettineet tuota , että kertoiko isä kaiken ?
Hän oli ja on varsin kiva tyyppi ja tulimme erittäin hyvin toimeen keskinämme.
Joimme iltaisin olutta ja snapseja ja paransimme maailmaa.
OV saattoi olla jossain määrin erilainen , kuin siskonsa. Paha sanoa.

On toki asioita , joita en voi yleisellä tasolla kertoa. Enkä edes ns " salaisissa kensioissa ".
En osaa tyhjentävästi Kukkahattusedän kysymykseen vastata - suoralta kädeltä.

Sen voin uskaltaa väittää , että löytöpaikka ei ole looginen. Kuten Kukkahattusetäkin on puntaroinut.
Jos OV olisi päättänyt ottaa henkensä veks , niin miksi hän olisi lähtenyt kävelemään Oriveden rautatieasemalta noinkin järjettömän reitin ??
Sankkaa metsää ja korpea nimittäin löytyy hyvin läheltä rt- asemaa. Poliisin terorian mukaan OV kulkeutui löytöpaikalle Uotilantien kautta. Ei 9 - tien. Ysitien liikenne ei tosin kovin hyvin löytöpaikalle kuulu. Sen verran on etäisyytta. Talvella , ei tosin lehdet hiljennä melua.

Kun olimme tammikuussa 2010 Carinan ja erään nimettömänä haluavan henkilön kanssa löytöpaikan lähettyvillä , löytyi hangelta paljon eri eläinlajien jälkiä. Myös susia on ollut noihin aikoihin Pohjois- Pirkanmaalla. OV oli kuitenkin säästynyt näykkimiseltä. Ei jälkeäkään.

Väkisinkin voisi olettaa , että OV päätyi paikalle paljon myöhemmin kuin 19.2.2017
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
Kukkahattusetä
Posts: 105
Joined: Sat Sep 01, 2012 10:34 am

Re: Orivesi

Post by Kukkahattusetä »

härkä wrote: On toki asioita , joita en voi yleisellä tasolla kertoa. Enkä edes ns " salaisissa kensioissa ".
En osaa tyhjentävästi Kukkahattusedän kysymykseen vastata - suoralta kädeltä.
Eipä mitään, ymmärrän toki etteivät OV:n omaiset välttämättä halua aivan kaikkea julkisesti riepoteltavaksi. En edelliseen viestiin kirjoittanut, mutta kirjoitan kuitenkin nyt, oliko OV ns. kevytkenkäistä sorttia?
härkä wrote: Poliisin terorian mukaan OV kulkeutui löytöpaikalle Uotilantien kautta. Ei 9 - tien. Ysitien liikenne ei tosin kovin hyvin löytöpaikalle kuulu. Sen verran on etäisyytta. Talvella , ei tosin lehdet hiljennä melua.
Onko tämän teorian tueksi julkistettu jotain konkreettista? En ainakaan muista lukeneeni... Reittiä Uotilantie-Tallukalliontie-Esterintie pääsee metsäpolulle tai -tielle jota kautta oikeista risteyksistä oikeaan suuntaan kääntymällä päästään aivan löytöpaikan tuntumaan. Sinänsä ihan mahdollinen reitti varsinkin kesällä mutta talvella... epäilen ettei kyseiset polut tai tiet ole talvella aurattuja. Vai kulkeeko niitä pitkin esimerkiksi hiihtolatuja jotka pakkasella voisivat kantaa ihmisen?

Seurasikohan OV rikosjuttuja ja sikäläisiä alan foorumeita? Päätti tehdä itsemurhan mutta oli vielä sen verran pilkettä silmäkulmassa että tuumasi mennä mahdollisimman epäloogiseen paikkaan ja jättää jälkeensä kaikkea rekvisiittaa jolla ei todellisuudessa ole mitään tekemistä minkään kanssa. Vaipuessaan viimeiseen uneen myhäillyt mielessään, siinäpähän selvittelevät... :D
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Orivesi

Post by will »

Mielestäni OV on kuollut muualle ja tuotu paikalle lumien alennuttua. Asento viittaa toiseen kuolinpaikkaan, pystyssä olleet kaksi pulloa pälviasteelle sulaneeseen lumipeitteeseen ja kivi pään alla sekä toiseen henkilöön että myöhäisempään ajankohtaan kuin 19.2. Eläinten syöntijälkien puuttuminen aikana, jolloin ravinto luonnossa on vähissä, viittaa lyhyeen aikaan juurikuopalla. Asetelma oli lavastuksenomainen. Jos kuolema oli itsemurha, niin OV on saattanut jättää viestin ja jopa ohjeita ensimmäiselle löytäjälleen. Olen miettinut, menikö R etiäisen vai vinkin vuoksi katsomaan kaatuneen koivun juurakkoa, vai oliko joku puhunut läpiä päähänsä hänen kuultensa.
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Orivesi

Post by härkä »

Tuohon Kukkahattusedän kysymykseen OV:n kevytkenkäisyydestä , voisin sanoa , että miksi ei - ehkä ??
Hän oli tietyllä tavalla nätti ja ehkä sexykäskin ?
Miten tuon nyt sitten tulkitsee ?

Uotilantien reitti tuli esiin keskusteluissani alkuperäisen tutk. johtajan kanssa. Hän piti sitä todennäköisenä reittinä. Samaan reittiin tukeutui myös eräs median edustaja myöhemmin.
Rohkenin aikoinaan väittää vastaan. :D
Tätä ei ole virallisesti muistaakseni mikaan lehti tms. kertonut.

Queen on käytännössä testannut reittivaihtoehtoja suoraan raut. aseman suunnasta. No Way !
Tulee upottavia soita vastaan. Queen testasi kesällä. Talvella olisi ollut vielä vaikeampaa.
Uotilantien reitillä on talvisin latuja. Ne voivat kantaa. 19.2.07 oli päivällä' - 20 graadia galsaa , yöllä varmaan enemmmän.

Minäkin olen muuten miettinyt sitä , että olisiko tässä tehty tahallaan ns. elävä arvoitus ???
On elementtejä , joissa henkilö peitetään.
On elementtejä , joissa henkilö voisi paljastua.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Orivesi

Post by Queen »

Oriveden kaupungin sivuilta löytyvät viralliset kaupungin ylläpitämät ladut. Olen itse käynyt joskus (hakemassa mopedin :mrgreen: ) Uotilantien varrelta. Joku latu kulki Uotilantien suuntaisesti, mutta sitä en tiedä, mihin se johti ja oliko latu harrastajien itsensä tekemä, esim. lapsia varten.
Todella kesäaikaan tein ensimmäisen syöksyn aseman läheltä yrittäen suunnistaa kohti 9-tietä metsikön kautta. Tämä ei oikein johtanut mihinkään, sillä päädyin jonkun pihaan (tarkkaanottaen kuusiaitaan) ja pelkäsin tämän asukkaan soittavan poliisit. Jo kesällä maasto oli ankeata rämpiä.
Seuraavaksi hain autoni ja menin lähemmäksi keskustaa. Uusi yritys tuotti sen verran tulosta, että koska maasto oli vaikeata kävellä, kait sitten vaistomaisesti kiilasin liikaa oikealle, jolloin löysinkin itseni jälleen Orivedentieltä (nro 58).
Itse olen sattuneesta syystä kiinnostunut tästä Koivulehdontien-Hankaloilontien seudusta. :mrgreen:
Minulla kun oli lista näistä herra X:istä, joiden tekosia seurailin.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Orivesi

Post by will »

OV:n perheen alkuperäisellä kotiseudulla noudatettavan kristillisen tradition mukaan naisen ns. kevytkenkäisyys kuuluu anteeksiannettaviin synteihin, kun taas itsemurha ei. Siten voi ajatella, että mahdolliseen itsemurhaan olisi joku muu syy, ja hän olisi halunnut pitää kuolintapansa salassa perheeltä. OV:n omasta uskonnollisesta näkemuksestä ei kuitenkaan ole mitään tietoa.

Hakkuuaukealle päästäkseen olisi pitänyt rämpiä metsäpolkuja ja teitä edes takaisin kohtalaisessa lumessa ja parinkymmenen asteen pakkasessa ainakin tunnin verran. Veressä olleet vieraat aineet huomioon ottaen se ei käytännössä tunnu mahdolliselta. Uupuminen olisi tullut vastaan nopeammin, eikä olisi ollut voimia järjestellä oloaan ja poltella monia savukkeita. Hypotermia olisi vienyt hänet siinä mihin voimat olisivat loppuneet.
Post Reply