Orivesi

Selviämättä jääneet katoamistapaukset
Post Reply
Kukkahattusetä
Posts: 105
Joined: Sat Sep 01, 2012 10:34 am

Re: Orivesi

Post by Kukkahattusetä »

will wrote: Hakkuuaukealle päästäkseen olisi pitänyt rämpiä metsäpolkuja ja teitä edes takaisin kohtalaisessa lumessa ja parinkymmenen asteen pakkasessa ainakin tunnin verran. Veressä olleet vieraat aineet huomioon ottaen se ei käytännössä tunnu mahdolliselta.
Ei. Kyllä sinne löytöpaikalle on joko menty hyvissä ruumiinvoimissa tai jonkun avustamana.

Puhuimme Kuhmossa käydessäni hieman tästäkin tapauksesta ja oppaani piti mahdollisena että OV olisi ollut löytöpaikalla pidempäänkin. Eli bussilipun päivämäärä täsmäisikin kuolinaikaan. Ihmisen kuollessa ruumis ei ala heti kylmenemään vaan ruumiissa tapahtuu jonkinlainen käymisreaktio joka tuottaa mm. lämpöä ja myös alkoholia. Tämä on voinut aiheuttaa OV:n alla olevan lumen sulamisen, kostea lumi on sitten ruumiin jäähdyttyä muuttunut enemmän jääksi kuin lumeksi. Kaatuneen puun juurakko on ilmeisesti antanut varjoa (mihin ilmansuuntaan juurakko oli "avoinna"??) ja ruumiin alla oleva jää myös pitänyt paikan viileänä ja edesauttanut ruumiin säilymistä. Kuolinhetken jälkeen ruumiin päälle satanut lumi on estänyt petoja haistamasta ruumista kauempaa. Kyllähän eläimet haistavat lihan myös lumen alta mutta ilmeisesti eivät silti kovin kaukaa, ahmakin piilottaa saaliinsa talvisin lumeen etteivät muut pääse ruokaan käsiksi.

Löytöpaikan kohdilla on valtatien vieressä hirviaita mutta aidassa on portteja jotka eivät ylety maahan asti. Ihminen mahtuu ryömimään portin ali. Ei kellään sikäläisellä satu olemaan tietoa oliko silloin alueella hakkuita ja tämän takia tavallista enemmän aurattuja pikkuteitä?
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Orivesi

Post by härkä »

9- tieltä kulkee löytöpaikalle ( lähelle sitä ) kaksi tietä. Koskuejärventie ja Teerimaantie.
Teerimaantieltä on helpompi kulku löytöpaikalle. Tätä es. poliisi käytti alussa.
Aukkoja aidassa voi olla , mutta kulku paikalle Orituvan kohdalta on vaikeaa hangessa.
Tässä kartta.
https://maps.google.fi/maps?q=orivesi+f ... i&t=h&z=14

Poliisi otaksui , että OV kulki paikalle Oriveden keskustan suunnasta. Sinne pääsee linja-auto aseman läheltä alkavaa Uotilantietä pitkin ja sitten latuja hyväksikäyttäen.
On huomioitava , etteivät Paunun bussit pysähdy Orituvalle. Teerimaantientien lähellä on kyllä pysäkki. Samoin Koskuejärventien paikkeilla.
Paunun bussit poikkeavat Oriveden la- asemalla. Eivät rautatieasemalla. Rautatieasema on Kangasalle päin noin 3.5 km:n päässä keskustasta ja la- asemasta.
Kassi löytyi rautatieaseman bussipysäkin katoksesta. Siellä käyvät vain paikalliset bussit, ei Paunulaiset.
Tämä on yksi pääpointti , miksi es, minä ja muutama toinen epäilemme ns. virallista totuutta.
OV olisi kulkenut ensin 3,5 km etelään, jättänyt kassin raut. asemalle. Sitten 3.5 km takaisin keskustaan.
Tämän jälkeen n 4-5 km metsään , jos meni suoraan. Noin 7-8 km , jos meni 9- tietä pitkin ?

Ko puu oli kaatunut kohti länttä / luodetta. Alueella oli tehty hakkuita muutama vuosi ennen tapausta.
Hakkuualue näkyy vaaleana läiskänä karttalinkissä. Teerimaantien päässä on puurekkojen kääntöpaikka.
Parkkiin mahtuu ainakin 10 h-autoa.
Löytöpaikan ohi oli aiemmin kulkenut lenkkipolku , jota mm. Rouvarit olivat käyttäneet usein. metsätyökoneet olivat kuitenkin sotkeneet polun. Silti Rouvarit sitä 6.4.2007 päivällä käyttivät.

Vaikea sanoa , mikä on lopullinen totuus asiassa ? Vaihtoehtoa kuitenkin jää. Ihan kaikkeakaan ei voi yleisesti edes kertoa.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
will
Posts: 2814
Joined: Tue Oct 11, 2011 11:47 am

Re: Orivesi

Post by will »

Kysyn, kun en tiedä, kuinka korkeita alkoholipitoisuuksia voi kehittyä kuoleman jälkeen kudoksiin, erityisesti vereen? Olisiko mainittu julkisesti, jos em. luonnollisia pitoisuuksia olisi havaittu, erotukseksi itse aiheutetuille pitoisuuksille?

Juurikuoppa oli auki auringon suuntaan. Uhrin jalat olivat jäykistyneet kuin tasaisella lattialla, ei kuten uppolumessa. Kaksi kolmesta pullosta oli pystyssä, kuin pälveen aseteltuina, ei kuin sittemmin sulaneeseen lumeen pistettyinä. Pälviä on muodostunut vasta useita viikkoja katoamisen jälkeen.

Juurikuopan juurakossa ei ollut kiviä. Koivu oli kasvanut hienorakeisessa maalajissa. Ainoa paikka lähistöllä, mistä niitä keskitalven lumilla ja paukkupakkasella olisi saanut oli naapurikuopan juurakko, mistä sellainen olisi pitänyt lonksuttaa irti ja tuoda pään alle. Helpompi olisi ollut laittaa irrallaan ollut takki mytyksi. Olisi ollut lämpimämpi ja pehmeämpikin.

Mutta miksi ei; hakeutua paikalle tieten tai avustettuna, istua lumeen lukemaan sarjakuvaa, poltella savukkeita ja odottaa, että pakkaspäivän aurinko laskee selän taa.
Kukkahattusetä
Posts: 105
Joined: Sat Sep 01, 2012 10:34 am

Re: Orivesi

Post by Kukkahattusetä »

will wrote:Kysyn, kun en tiedä, kuinka korkeita alkoholipitoisuuksia voi kehittyä kuoleman jälkeen kudoksiin, erityisesti vereen? Olisiko mainittu julkisesti, jos em. luonnollisia pitoisuuksia olisi havaittu, erotukseksi itse aiheutetuille pitoisuuksille?
Sitä en osaa sanoa mitä luokkaa alkoholipitoisuus on mutta sellainen käsitys minulla on etteivät määrät ole suuria. Eli käytännössä, jos ihminen on ollut oikeasti humalassa, se pystytään varmasti erottamaan.

Olen itsekin ollut sitä mieltä ettei OV ole ollut löytöpaikalla niin kauaa mutta hyvä on kuitenkin silloin tällöin ajatella, että josko sittenkin..?

Tuo tuloreitti häiritsee nyt aivan valtavasti. Miksi ihmeessä poliisi on päätellyt että löytöpaikalle on tultu metsäpolkuja pitkin keskellä talvea, kai tälle päätelmälle joku perustelu on... Löytöpaikalle voi kartasta katsellen periaatteessa päätyä neljää reittiä; nuo kaksi härän mainitsemaa tietä, Oriveden keskustan suunnasta ja etelästä Yliskyläntieltä päin. Maastosta en osaa sanoa kun en ole paikalla käynyt, voidaanko joku suunta todeta mahdottomaksi... Queen, lähditkö rautatieasemalta mahdollisimman suoraan löytöpaikan suuntaan vai kiertelitkö teitä ja polkuja pitkin?

Niin, unohtui vielä, tuossa orituvallahan on ollut myös motelli mutta ei ilmeisesti ole enää. Oliko se olemassa OV:n aikoihin?
http://suomenmuseotonline.fi/fi/kohde/M ... ndex=48637
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Orivesi

Post by Queen »

Lähdin niin suoraan kuin mahdollista ja tosiaan yritin kahdesta eri paikasta.
Tuo reittivalinta, jota poliisit ovat epäilleet, juontuu kai ajatuksesta, että OV:n kassi löytyi rautatieasemalta. Kävelymatka asemalta tietä pitkin on melkoinen löytöpaikalle, niin kait poliisi sitten päätteli, että siitähän tuo on loikkinut suorin matkoin.
Aseman lähettyvillä olisi ollut helpompiakin metsikköjä mennä itseään palelluttamaan hengiltä.
User avatar
Vulvados
Posts: 1899
Joined: Tue Nov 29, 2011 11:07 am
Location: Vulvania

Re: Orivesi

Post by Vulvados »

Itse olen käynyt paikalla kaksi kertaa, ensin Teerimaantien kautta ja toisen kerran Koskuenjärventien kautta. Molemmat ovat kesäkelillä mahdollisia reittejä, joskin Teerimaantien reitti on näistä kyllä selvästi "ottavampi", joskin sinne lähtö vaatii suljetun portin (oli kai olemassa jo 2007, vai mitä?) avaamista. Etelästä en ole yrittänyt, mutta jo kartta- ja ilmakuvatarkastelu tukevat noita Queenin kokemuksia ja näkemyksiä. Itäinen reitti keskustasta on pitkä, mutta ilmeisesti polkujen vuoksi mahdollinen. Pitää joskus kokeilla kun siellä päin liikkuu. Läntistä reittiä ei kai kukaan varteenotettavana vaihtoehtona ole pitänytkään, vaikka mahdollista kultakaivoskytkentää joskus kai vähän pohdittiinkin.

Yksi huomionarvoinen tekijä on tietysti se, että nuo ylläolevat huomiot ovat kesäkeleiltä toisin kuin tapahtuma-aikaan. Talvella monet kesäisin käyttökelpoiset polut ja urat voivat olla umpihankea ja toisaalta kesällä vaikeakulkuisen pöpelikön, suon, ojien tai isommankin vesistön yli voi talvella olla tamppaantunut hyvinkin kulkukelpoinen moottorikelkkaura tai latupohja. Olisikohan jollain paikallisella tai paljon alueella liikkuvalla (wink wink! ;)) mahdollisuus tsekata, millaisia moottorikelkkauria metsässä ko. talvena oli. Oma kokemukseni on, että sopivasti painuneita ja ehkä osin jäätyneitäkin kelkkauria pitkin voi helposti kävellä pitkiäkin matkoja umpimetsässä, jos sellaisia siellä sattuu olemaan.
"Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi." -- Matti Nykänen
User avatar
härkä
Posts: 7725
Joined: Tue Oct 11, 2011 2:26 am
Location: Laidun

Re: Orivesi

Post by härkä »

Se , miksi poliisi alkuvaiheessa otaksui OV:n reitiksi Uotilantien vaihtoehtoa , saattaa tulla siitä kokemuspohjasta , että alkuperäinen tutk. joht. tunsi ko. reitin hyvin. Tämä tuli esille keskinäisissä keskusteluissamme.
Olettamus on hyväksyttävä sikäli , että se on loogisin reitti löytöpaikalle Oriveden keskustan suunnasta.

Orituvalla oli aikoinaan motellitoimintaa. Oli pieniä mökkejä laajan asemapihan länsipuolella.
http://suomenmuseotonline.fi/fi/kuva/Mo ... 00biud.jpg
OV:n tapauksen aikaan , ja kun toiminta oli siirtynyt ABC - ketjulle , saivat mökit jäädä unholaan.
Samalla jäi unholaan myös tietty romantiikka. Se romantiikka , jota Katri-Helena muinoin laulussaan tavoitteli.

Ennen alueen hakkuita , kulki OV:n löytöpaikan läheltä polku , jota saattoi ajaa es mopoilla.
Tämä tieto Rouvarilta.
Kyselin myös moottokelkoista. Samaa reittiä pitkin oltiin niilläkin ajeltu. Kelkka on siis mahdollinen. Tosin hakkuitten aiheuttamat maastovauriot ovat voineet haitata kulkua.
Jos muistan oikein , on Tampereelta pohjoiseen mennyt reitti , kulkenut juuri noilta main.

Kävimme Carinan ja Mr X:n ( nimi muutettu ) paikan lähellä tammikuussa 2010. Lunta oli aika lailla.
Menimme Koskuejärven reittiä ja kääntöpaikka oli aurattu siten , että autoa ei voinut siihen jättää parkkiin. Carina otti kuvia , joissa maastoa hyvin näkyy. ne ovat wanhassa hejacissa ja osa minfossa.
Tuolloin oli havaittavissa runsaasti eri eläinten jälkiä ja maasto oli tosi raskas rämpiä umpihangessa.
Carina , joka oli tuolloin varsin hyväkuntoinen nuori nainen , oli palattuaan hengästynyt. mr X suorastaan haukkoi henkeään. Minä en olisi moisesta hengissä edes selvinnyt. Odottelin auton luona.
Sittenmin paikalla käytiin Teerimaantien kautta.

Yliskylän reitin sulkisin pois siksi , että sinne meneminen kävellen on kaikkein vaikeinta ja monimutkaisinta.
Teerimaan reitti on Oriveden taksikuskien mukaan ollut aurattuna noihin aikoihin. Jokatapauksessa se on ollut löytöpaikan haaraan asti ajokuntoinen maaliskuun lopulla 2007.
Vainajan kysymys - Vain ajan kysymys.
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Orivesi

Post by Queen »

Olen ajatellut tuota asiaa, että OV siis olisi ensin kävellyt ihan tietä pitkin sinne asemalle viemään kassinsa. Tuokin matka on pitkä taaperrettava. Olen itse nuorena ja hyväkuntoisena urheilun harrastajana kävellyt IT-asevarikolta Oriveden terveyskeskukseen (joka on aseman liepeillä). En jaksanut kävellä takaisin, vaan soitin työkaverin hakemaan. Jos olisin vielä joutunut tuon jälkeen metsiköihin rämpimään, niin huh huh sentään ja silloinkin oli kesä. Tietenkään en voi sanoa, etteikö OV mahdollisesti ollut vielä minuakin kovakuntoisempi.
Minun etuna noihin yrityksiini kävellä metsän kautta suorin matkoin OV:n löytöpaikalle lukisin sen, että vaikka en enää olekaan hyväkuntoinen, yritin sinne tosiaan kesäaikaan.
Toiseksi; tunnen Oriveden kuin omat taskuni, koska olen asunut siellä ja myöhemmin minulla on ollut paljonkin yhteyksiä sinne. Olen kävellyt Orivettä ristiin rastiin asumisaikanani, koska minulla ei ollut siellä muita tuttuja kuin työkaverit ja olin siksi melko yksinäinen. Myöhemmin olen ajellut autolla eri puolella paikkakuntaa.
Tietysti sekin on katsottava minun edukseni, että tiesin, mihin olen suunnistamassa. Olin käynyt löytöpaikalla ennen yrityksiäni sekä tiesin tasan tarkkaan mm. Orituvan sijainnin.
Voi tietysti ajatella, että ehkä OV:lla oli onni puolellaan (mikäli hän nyt sinne metsään halusi), että hän löysi juuri esim. kelkkareitin tms.
User avatar
skoune
Posts: 1145
Joined: Sun Jul 08, 2012 9:34 am

Re: Orivesi

Post by skoune »

Queen wrote:Olen ajatellut tuota asiaa, että OV siis olisi ensin kävellyt ihan tietä pitkin sinne asemalle viemään kassinsa. Tuokin matka on pitkä taaperrettava. Olen itse nuorena ja hyväkuntoisena urheilun harrastajana kävellyt IT-asevarikolta Oriveden terveyskeskukseen (joka on aseman liepeillä). En jaksanut kävellä takaisin, vaan soitin työkaverin hakemaan. Jos olisin vielä joutunut tuon jälkeen metsiköihin rämpimään, niin huh huh sentään ja silloinkin oli kesä. Tietenkään en voi sanoa, etteikö OV mahdollisesti ollut vielä minuakin kovakuntoisempi.
Minun etuna noihin yrityksiini kävellä metsän kautta suorin matkoin OV:n löytöpaikalle lukisin sen, että vaikka en enää olekaan hyväkuntoinen, yritin sinne tosiaan kesäaikaan.
Toiseksi; tunnen Oriveden kuin omat taskuni, koska olen asunut siellä ja myöhemmin minulla on ollut paljonkin yhteyksiä sinne. Olen kävellyt Orivettä ristiin rastiin asumisaikanani, koska minulla ei ollut siellä muita tuttuja kuin työkaverit ja olin siksi melko yksinäinen. Myöhemmin olen ajellut autolla eri puolella paikkakuntaa.
Tietysti sekin on katsottava minun edukseni, että tiesin, mihin olen suunnistamassa. Olin käynyt löytöpaikalla ennen yrityksiäni sekä tiesin tasan tarkkaan mm. Orituvan sijainnin.
Voi tietysti ajatella, että ehkä OV:lla oli onni puolellaan (mikäli hän nyt sinne metsään halusi), että hän löysi juuri esim. kelkkareitin tms.
Näin asiasta "ei niin hyvin tietävänä" olen ihmetellyt sitä, että miten tiedetään, että OV olisi itse vienyt kassinsa sinne mistä se löydettiin? Mitä jos kassi löytyi linikasta ja joku tiesi, että kassin omistaja oli jäänyt Orituvan läheisellä pysäkillä vek. Ystäv'ällisesti olisivat yrittäneet viedä kassia tavarasäilöön asemalle, mutta säilytys ei ollut auki. Niinpä jättivät kassin siihen mistä se löytyi: ehkä ko henkilö ole kovin paljon OVsta sattunut kuulemaan. Ehkä joku toinen turisti?
User avatar
Queen
Posts: 2736
Joined: Sun Dec 11, 2011 10:42 am

Re: Orivesi

Post by Queen »

Ei sitä tiedetäkään, onko OV itse vienyt kassinsa asemalle.
Kyllähän asia olisi voinut mennä kertomallasi tavalla. Tosin tuntuu sikäli oudolle, että kassi ylipäätään päätyi sitten rautatieasemalle. Miksi ei lähempänä sijaitsevalle linja-autoasemalle, jos se kerran linja-autoon jäikin?
Mitenkään tähän erityisesti liittymättä, Oriveden keskustassa on myös junapysäkki, mutta se on vain seisake, josta pääsee kyytiin mennessään joko Tampereen tai Vilppulan suuntaan. Tätä olen sikäli joskus miettinyt, että jos OV olisi itse halunnut mennä junalla Tampereelle ja olisi syystä tai toisesta jäänyt Jämsästä tullessaan bussista pois Oriveden liniksellä tai Orituvalla, eikö hän tiennyt tästä pysäkistä. Olisi sinne pysäkille ollut lyhyempi matka. Muutaman kerran päivässähän siinä juna puksuttaa Tampereen suuntaan.
Sitä olen myös ajatellut, jos OV kävi itse rautatieasemalla, mistä hän on saanut sen sijainnin tietoonsa? Joltain ohikulkijalta? Infotaulusta? Bussikuskihan ei ainakaan muistanut naista. Onko hän taapertanut rautatieasemalle saakka tietämättä aikataulustakaan?
Post Reply